جمعه - 2017 مارس 24 - 26 جمادي الثاني 1438 - 4 فروردين 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195230
تاریخ انتشار : 26 اسفند 1386 13:26
تعداد مشاهدات : 37

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه کریمه اهل بیت علیهم السلام

جايگاه زن در اسلام و مكاتب فمينيستي با نگاهي مقايسه اي بر مباني كلي آنها

با توجه به اینکه موضوع زن و جایگاه او همواره، با افراط و تفریط، تجدد و التقاط همراه بوده و جایگاه واقعی او در اقشار مختلف جامعه بخصوص در زنان ناشناخته و یا کم شناخته شده است، لذا معرفی واقعی زن مسلمان در دین اسلام به عنوان یک دین کامل و جامع که پاسخگوی نیازهای بشری است و نسبت به زنان و جایگاه و شخصیت انسانی آنان توجهی خاص مبذول داشته هم ضروری به نظر می رسد و هم راهگشا که مرحمی بر زخمهای کهنه سال ها ظلم و تحقیر بر زنان در اقوام ملل مختلف می باشد،از اینرو سعی خواهد شد که با تحقیق در منابع و اندیشه های اسلامی، به شناخت جایگاه و شخصیت زن در اسلام دست یابیم، از طرفی چون مکاتب فمينیستی و داعیه دار طرفداری از حقوق و شخصیت زن می باشند در این پژوهش سعی شده است تا با نگاهی تطبیقی و تحلیلی به مقایسه جایگاه و شان زن در هریک از دو دیدگاه بپردازد، از آنجا که نگرش به زن در مکاتب فمينیستی بر محور اومانیسم و فردگرایی بنا شده بر این اساس سعی خواهد شد تا با بررسی اجمالی در مبانی نگرش شخصیت زن در غرب دیدگاه هریک از شاخه ها و گرایش های آن مورد ارزیابی و نقادی قرار گیرد و در سیر بررسی مکاتب فمينیستی جمع بندی گرایش ها دستاوردها و پیامدهای ناشی از طرح اندیشه های فمينیستی بیان خواهد شد این پژوهش که با نگاهی تطبیقی به موضوع زن پرداخته اسلام را به عنوان دینی که حقوق و جایگاه زنان را در بالاترین مرتبه انسانی آن پاس داشته و حامی و مدافع واقعی زنان می باشد مبانی و اصول آن را در نگرش به شخصیت زن بیان خواهد کرد. جایگاه او را در حیطه فردی و نقش او را در حیطه خانوادگی نشان خواهد داد

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ... کریمه اهل بیت علیهم السلام....

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

جايگاه زن در اسلام و مكاتب فمينيستي با نگاهي مقايسه اي بر مباني كلي آنها

1386

معصومه آزادی کناری

عذرا خلیلی

شهربانو محلاتی

فمینیسم، اومانیسم، سکولاریسم، نسبیت گرایی، فردگرایی، نظریه نابرابری، نظریه ستمگری، نظریه تفاوت، فمینیسم اسلامی، انسان، عبودیت، تکوین، اشتراک زن و مرد، عدالت.

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

پیدایش جریانهای فمنیستی که در واکنش قرنها مظلومیت و حقارت زنان سربرآورد در بستری رشد یافته که با ظهور مکاتب انسان مدار از دوره رنسانس آغاز و به تدریج رشد یافته، ماهیت خویش را متاثر از این مکاتب مادی غرب پیدا کرده است بنابراین مبانی فکری فمینیسم بر محور اومانیسم، سکولاریسم، نسبیت گرایی و فردگرایی استوار گشت با این توصیف تمامی گرایش های فمنیستی از این دیدگاه به تبیین و توضیح هویت زن می پردازند و به ابعاد مختلف و راز و رمزه پیچیده وجود او دست نیافته و زن تنها از دریچه یک انسان مادی نگریسته می شود از این روست که فمینیسم ها در نگرش و تحلیل علت فرو دستی زنان به یک امر جامعی نرسیده و هر یک از گرایش ها بر اساس پیوندی که با دیگر مکاتب مادی خورده اند و از منظر همان تئوری های بسته و محدود به تحلیل هویت زن پرداخته، دسته ای در تحلیل علت تبعیض و فرودستی زنان بر تاریخی و اجتماعی بودن آن تکیه کرده و برخی دیگر طبقاتی بودن ظلم علیه زنان و عده ای بر آگاهانه بودن ظلم جنس مذکر بر جنس مونث در نظام مرد سالار و گروهی با تلفیقی از دو یا سه گرایش به تحلیل وضعیت زنان پرداخته و در تابعیت دیدگاه خویش با رویکردی عجولانه و احساساتی به مقابله جنس مذکر پرداخته اند، از آنچه گفته شد نارسایی این مکاتب روشن گشته و تکیه بر یک بعدی نگری مسائل زنان فمینیسم را دچار چالش های فراوان ساخته که پیامدهای منفی آن از جمله رواج فساد و بی بند و باری و واژگون شدن ارزش های انسانی، دوگانگی شخصیت زنان، سرخوردگی زنان، هم جنس گرایی، شیوع بیماری های  مقاربتی، موالید ناخواسته، ازدواج های ناموفق و منجر به طلاق، روسپی گری و صدها مشکل ناشی از طرح اندیشه های فمینیستی همگی شاهدی بر این مدعاست. با رشد فراگیر اندیشه های فمینیستی که با حمایت نظام سرمایه داری و سازمان های سیاسی بین المللی تقویت و شکل گرفته و از طریق پروژه جهانی سازی به حمایت نهادهای غیر دولتی در کشورهای غیر اسلامی به مقابله با اسلام پرداخته اند. در مسیر یافتن حقانیت و در تطبیق ایدئولوژی اسلام بر ایدئولوژی فمینیسم به مبانی و اصولی برمی خوریم که در آن نه تنها به حیثیت مادی زن بطور دقیق نگریسته بلکه به تمامی ابعاد وجودی زن به عنوان یک انسان فرامادی توجه کرده و شان و منزلت آن را همپای مردان دانسته و او را نه از چهره انوثت و ذکورت بلکه از چهره یک انسان به عنوان خلیفه خدا و حامل امانت الهی و مسئول و مکلف در برابر پروردگار و مختار در انتخاب راه و هدف عبودیت و تقرب، بر اساس تناسب میان تکوین و تشریع الهی و در طریق راه کمال مخصوص به خود در تعامل با دیگر اعضاء خانواده و اجتماع شناخته می شود در این دیدگاه زن چه در حوزه فردی و چه در حوزه خانوادگی و اجتماعی از شان و جایگاه ویژه و قابل توجهی برخوردار است که به تمامی ابعاد وجودی او، ظرافت ها، توانمندی ها، قابلیت ها و انتظارات از او در نظام تکوین به طور هماهنگ منظم و دقیق و ظریف توجه می گردد، بطوریکه در این مسیر تمام ابعاد وجود او رشد و کمال می یابند و در سایه ایمان و عمل به فرامین الهی منشاء خیرات کثیر می گردد و در نتیجه با مطالعه ای دقیق در منابع اسلامی می توان به حقانیت دین اسلام در نگرش به هویت زن و تکریم مقام او دست یافت، نه تنها حقانیت اسلام بلکه توجه فراوان و حمایت بی بدیل و توجه به نقش مهم و کارساز او در ارتقاء و کمالات انسانی را یافت.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی