دوشنبه - 2017 فوريه 27 - 1 جمادي الثاني 1438 - 9 اسفند 1395
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195225
تاریخ انتشار : 16 بهمن 1386 13:0
تعداد مشاهدات : 33

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه کریمه اهل بیت علیهم السلام

حكم موسيقي در اسلام و تأثير آن بر روح و جسم

مسئله موسيقي از گذشته تا به حال مورد توجه دانشمندان و صاحب نظران بوده و در مورد آن سخنها گفته شده و مقالات و كتب به رشته تحرير درآمده است. برخي از متفكران بر اين عقيده اند كه موسيقي، براي زندگي انسان يك امر ضروري و لازم است و چه بسا آنرا به عنوان يك داروي معالج تجويز مي كنند و برخي ديگر از صاحب نظران عكس اين را معتقدند. اسلام عزيز نيز به عنوان كاملترين دين آسماني و بهترين راهنماي بشر در هستي، دراين خصوص مطالب كامل و جامعي از طريق وحي و روايات ائمه « عليهم السلام » به مكلفين انتقال داده است.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ... کریمه اهل بیت علیهم السلام....

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

حكم موسيقي در اسلام و تأثير آن بر روح و جسم

1386

فاطمه سلیمی

خانم امی

سید ضیاءالدین هاشمی

غنا، موسيقي، طرب، تأثير موسيقي، لهو.

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

موسيقي بر دو نوع است موسيقي طبيعي و غير طبيعي موسيقي طبيعي همان آهنگهاي برخاسته از طبيعت، چون صداي جويبارها و آبشارها و پرندگان و ... است كه تاريخ پيدايش آن از همان ابتداي خلقت مي­باشد. اين نوع موسيقي نه تنها براي بشر مضر نيست، بلكه باعث آرامش و دوري ازهر گونه اضطراب و ناآرامي مي­شود. نوع ديگر موسيقي، موسيقي غير طبيعي است، يعني آهنگهايي كه توسط خود انسان خلق شده است. و آنچه مورد بحث ماست موسيقي مصنوعي و غير طبيعي است كه تاريخ­نويسان قدمت و پيدايش اين نوع موسيقي را به ماقبل تاريخ رسانده­اند. اما از روايات اسلامي برمي­آيد، موسس موسيقي غير طبيعي و حرام ابليس بوده كه پس از مرگ حضرت آدم با كمك قابيل آلات موسيقي را ساختند. قرآن كريم كه بهترين راهنما براي بشر است در دسته­يي از آيات خود كه به مسأله­ي موسيقي پرداخته است از جمله اين آيات : آيه 30 سوره حج با بيان قول زور در آيه، حرمت قول باطل و لهو را مطرح كرده است. و در آيه 6 سوره لقمان كلمه لهو الحديث آمده كه يكي از مصاديق روشن آنرا غنا و آوازخواني دانسته­اند و در آيه 72 سوره فرقان « و الذين لايشهدون الزور اذا مرّوا باللغو مرّوا كراماً » عده­اي از مفسران شهود را به معني حضور گرفته و اينگونه معني كرده­اند كه مومنان متقي در مجالس لهو و لعب حاضر نمي­شوند. و در آيه 64 سوره اسري كه مي­فرمايد: « اِستَفزَرَ من استطعت منهم بصوتك و اجلب عليهم بخيلك و رجلك » منظور از اين آوازها، آوازهاي لغو و باطل است. و ائمه معصومين در ميان روايات به آثار منفي از جمله آثار دنيوي و اخروي موسيقي حرام پرداخته­اند. آثار دنيوي موسيقي موجب فقر و بي­غيرتي و بي­تعصبي به ناموس و قساوت و سنگدلي در شنونده مي­شود و آثار اخروي آن كرو لال محشور شدن در قيامت، نشنيدن صداي خوش در بهشت است. در ميان فقها عده­اي غنا را همان موسيقي مي­دانند و عده­اي بين اين دو فرق   گذاشته­اند و تفاوت اين دو را اينگونه بيان كرده­اند كه غنا يعني خوانندگي و موسيقي يعني نوازندگي و هر دو اگر مطرب و محرك باشد حرام است. مسائل لازم در بحث در بحث موسيقي تعريف غنا است و بيشترين اختلاف در حكم شرعي از حيث حليت و حرمت موسيقي به تعريف غنا بستگي دارد. از اين جهت است كه برخي از فقها موسيقي را مطلقاً را حرام مي­دانند از جمله شيخ مفيد در المقنعه مي­فرمايد: تار نواختن و تنبور زدن و ساير آلات موسيقي حرام و تجارت آن ممنوع است و برخي ديگر چون مرحوم فيض كاشاني و محقق سبز­واري قايل به جواز غنا و موسيقي هستند و حرمت آنرا مشروط به عمل حرام ديگري دانسته­اند. اثري كه موسيقي بر انسان مي­گذارد اعم از تأثير مثبت و منفي است كه تأثيرات منفي آن شامل، خستگي و سردردهاي عصبي وهيجانات و سلب اراده و غيرت در آدمي و سنگيني گوش باطن و سوء عاقبت و اثرات مثبت آن شامل تسكين و تحذير بر روح مريض و رشد و نمو در گياهان و رام كردن و سرعت بخشيدن به حركت حيوانات است. بنابراين برخي از صاحبنظران، موسيقي را يك امر ضروري و لازم براي انسان مي­دانند و برخي ديگر عكس اين قضيه را معتقد هستند

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی