شنبه - 2017 مي 27 - 2 رمضان 1438 - 6 خرداد 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195222
تاریخ انتشار : 29 آبان 1386 12:39
تعداد مشاهدات : 52

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه کریمه اهل بیت علیهم السلام

بررسي حكم تلقيح مصنوعي در فقه اسلامي

یکی از مهمترین ویژگیهای مشترک موجودات زنده تمایل به بقاست . جلوه بارز این تمایل تولید مثل است. زوجهایی که به هر دلیل نتوانند صاحب فرزند شوند بخشی از شخصیت و آرزوهای آنها ناقص خواهد ماند. به همین دلیل اغلب زوج های جوان از تصور نازایی و محکومیت طبیعی به نداشتن فرزند در هراسند و این نگرانی زمانی تشدید می شود که بدانیم حدود ده تا پانزده درصد زوج ها با مشکل نازایی دست به گریبانند و روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود. زوج نازا غالبا بعد از چند سال دوندگی و پرداخت هزینه های تشخیصی و درمانی بسیار با نا امیدی و نا باوری گوشه گیر می شوند و احساس می کنند آغوش خالی از کودک آن ها ، با هیچ چیز پر نمی شود. طبیعت آن ها را در زندگی مغبون و مغلوب کرده است . اهتمام به نهاد خانواده برای بقای اجتماع انسانی در میان جوامع سبب گردیده که توجه خاصی به آن مبذول داشته و مانع اختلال در کارکردهای آن گردند. از جمله علم پزشکی با به کار گیری فن آوری های جدید ، توانسته کمک شایان توجهی به چنین بیمارانی بنماید.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ... کریمه اهل بیت علیهم السلام....

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بررسي حكم تلقيح مصنوعي در فقه اسلامي

1386

زهرا گرایلی

عذرا خلیلی

شهربانو محلاتی

زوج، تلقیح، لقاح مصنوعی، بارور، نازایی، تخمک، اسپرم

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت بيش از هشتاد ميليون زوج نازا در جهان و بيش از دو ميليون زوج نازا در ايران وجود دارد .

نهاد مقدس خانواده دارای مقام رفیعی می باشد و رفع مشکلات و اختلالات آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است . اگر اين اختلال در توالد و تناسل باشد چه بسا سبب نابودي كانون خانواده گردد . در اين راستا به كارگيري راه كارهايي در چارچوب شرع مقدس اسلام ضروري مي نمايد تا بتواند مانع از گسستن حلقه عاطفه يك خانواده گردد . يكي از اين راه ها تلقيح مصنوعي است كه عبارت است از : بارور كردن انسان با وسايل مصنوعي . تلقيح مصنوعي آخرين راه حل ، براي مبارزه با نازايي است چرا كه ، بسياري از عوامل نازايي زوجين در همان مراحل اوليه به وسيله دارو ، جراحي و حتي روان درماني قابل درمان است . اما قبل از روي آوري به تلقيح مصنوعي و استفاده از دستاوردهاي علوم پزشكي به عنوان يك مسلمان آگاهي از حكم جواز يا منع هر يك از موارد آن ضروري و لازم مي نمايد؛ چه آنکه فقه پویای شیعی که ناظر به مصلحت انسان و حیات خانوادگی و اجتماعی اوست در پاسخگویی به مسائل مستحدثه راهگشا می باشد.گاهي تلقيح مصنوعي بين زوجين است و حمل جنين توسط زوجه صاحب تخمك يا همسر دوم و يا زن بيگانه صورت مي گيرد كه ، مطلقا جايز است . هم چنين ، گاهي پاره اي از عمليات باروري كه زن و مرد قصد تشكيل خانواده دارند ، پيش از ازدواج ، صورت مي گيرد كه ، جايز است . نيز تزريق اسپرم زوج به زوجه و استفاده از تخمك زوجه براي زوج بعد از مرگ تا انقضاي عده وفات جايز است . هم چنين است در عده طلاق رجعي ، ولي در عده طلاق باين ممنوع مي باشد . بنابر احتياط وجوبي تزريق اسپرم به رحم زن بيگانه و استفاده از تخمك بيگانه در رحم زوجه براي توليد نسل ممنوع و نامشروع است . استفاده از اسپرم و تخمك غير زوجين براي اهداف تحقيقاتي جايز بوده ولي براي توليد نسل جايز نيست . از بين بردن رويان هاي اضافي تا روز چهاردهم جايز بوده ولي بعد از آن ممنوع است ، ماهيت نسب از ديدگاه قرآن ، روايات و عرف به طور يكسان بوده و عبارت است از پيدايش فرزند از اسپرم و تخمك انسان ديگر ، كه به صورت رابطه اي اعتباري است . نسب كودكان در تلقيح بين زوجين به هر دو ملحق مي شود و در بقيه موارد چه در مادر جانشين ( رحم اجاره اي ) و چه در تركيب اسپرم و تخمك دو بيگانه به صاحبان اسپرم و تخمك ملحق مي شود . البته صاحب رحم با آن كه با فرزند محرم است ولي مادر نسبي او محسوب نمي شود . با اين كه تركيب اسپرم و تخمك دو بيگانه حرام است ، اما فرزند به دنيا آمده مشروع است . فرزند ناشي از اسپرم و تخمك ناشناخته كه از مراكز نگه داري انجمادي ( بانك اسپرم ) تهيه گرديده در حكم فرزند لقيط است . 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی