شنبه - 2017 نوامبر 25 - 7 ربيع الاول 1439 - 4 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195217
تاریخ انتشار : 29 آبان 1386 11:32
تعداد مشاهدات : 67

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه کریمه اهل بیت علیهم السلام

ضرورت ، مشروعيت حكومت ديني و ولايت فقيه

ولايت و حاكميت اولاً و بالذات از آن خداوند است و خداوند ولايتش را از طريق واسطه-هايش اعمال مي كند. در حالي كه اين ولايت و حاكميت در طول ولايت خداوندست كه مثلاً خداوند ولايت را تا جايي انجام دهد بعد به دست ديگري بسپارد تا ادامه دهد و نه در عرض ولايت او چون هيچكس نمي تواند ولايت مستقل داشته باشد بلكه ولايت آن فقط مظهر ولايت خداوند در روي زمين مي باشد. استاد مطهري معتقد است كه ولايت چهار قسم دارد : ولاء محبت ، ولاء زعامت و ولاء تصرف در امور تكويني و هر چهار قسم براي نبي اكرم و امامان عليهم السلام ثابت شده است. و انسان چه به صورت فردي و چه در زندگي اجتماعيش نيازمند سرپرست و ولي است چرا كه در غير اين صورت هرج و مرج در جامعه و بي امنيتي و ... زندگي را برايش سخت و ناممكن مي سازد . و زماني كه جامعه ي انساني از رهبري معصوم محروم است عقل سليم حكم مي كند كه خود را تحت ولايت و سرپرستي افرادي قرار دهد كه شبيه ترين افراد به معصوم باشند و اين شبيه ترين افراد به معصوم در فقه شيعه تحت عنوان فقيه تبلور يافته است كه شكل بروز يافته آن در عصر حاضر رهبري از جنس نور و سلاله پاك حضرت ختمي مرتبت حضرت محمد مصطفي صلي الله عليه و آله بود. انقلاب اسلامي در اين بستر از زماني به وقوع پيوست كه كفرهاي جهاني در اوج سلطه ي خود به سر مي برد . سلطه اي كه همه دول شرقي و اسلامي را به بند كشيده و بر تمام امور داخلي و خارجي آنها سايه افكنده بود . و كوچكترين مخالفت را ، با شدت و سرعت تمام سركوب مي كرد. اگر باورهاي ديني وجود نداشت، اگر پشتوانه ي روحي و معنوي اسلام در كار نبود، اگر تربيت الهي به جان مردم ما گرما نمي بخشيد، يأس و نااميدي بر همه حكمفرما مي-شد. به بركت ستاره پرفروغ انقلاب اسلامي و حكومت ديني كه در راستاي حكومت اولياي الهي پديدار گشت، نفخه ي تازه اي به دستورات الهي و روحيه ي معنوي جامعه اسلامي دميده شد. و به جهت اهميت حكومت ديني و مقتضيات آن پژوهش حاضر ضرورت و مشروعيت حكومت ديني را كه روحبخش يك جامعه ديني است مورد بررسي قرار داده و اهميت آن را مطرح نمايد

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ... کریمه اهل بیت علیهم السلام....

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

ضرورت ، مشروعيت

حكومت ديني و ولايت فقيه  

1386

الهام مرزانی

عذرا خلیلی

شهربانو محلاتی

ضرورت ، مشروعيت ، حكومت ، حكومت اسلامي ، امامت ، ولايت ، ولايت مطلقه ، نصب عام

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

بحث مشروعيت حكومت و مباني آن هميشه و از ديرباز توجه فلاسفه و دانشمندان علوم سياسي را به خود معطوف داشته و به عنوان يكي از اصولي­ترين مسائل حكومت و فلسفه سياسي در دايره­ي تحقيقات و تتبعات علمي قرار گرفته است. چرا كه بقاء هر حكومت و نظام سياسي بستگي تام به كيان مشروعيت آن نظام داشته و خواهد داشت.حكومت اسلامي نيز از اين قاعده مستثني نيست.توجه و دقت در معاني لغوي و اصطلاحي مشروعيت و ارائه تعاريفي كه از اين واژه در فرهنگ غرب و اسلام آمده ابهامات و ايهامات موجود در تعريف مشروعيت را برطرف كند و نهايتاً به اين نتيجه مي­رسد كه « حق حاكميت فرمانروايان » صحيحترين و مناسب­ترين تعريف براي اين واژه مي­باشد.اصل حكومت نيز امري است عقلي كه ضرورت آن را عقل به خوبي ادارك  مي­كند. در اسلام هر چيزي كه برهان عقلي بر آن اقامه شود، حكم شرعي خواهد بود.  همچنين علاوه بر براهين عقلي كه بر ضرورت و مشروعيت حكومت اسلامي دلالت مي­نمايد ادله نقلي نيز آن را امضاء نموده شرايط و اوصاف لازم را به صورت تفصيلي بازگو مي­كند و تعيين حاكم نيز بر اساس شواهد عقلي و نقلي به عهده خداوند است.لذا اگر چه حق حاكميت بر مردم اولاً و بالذات اختصاص به حق تعالي دارد ليكن به تصريح نصوص موجود اين حق به غير خداوند تفويض شده و امامت و دلالت نيز در راستاي حاكميت الهي است. بر اين اساس حكومت اسلامي از ويژگي قانون­مداري و فراگيري برخوردار بوده و بر مبناي ارج نهادن بر كرامت اسلامي و هدايت نفوس به صراط مستقيم و قرب الهي پايه­گذاري شده و در راستاي تحقق قسط و عدل و برقراري نظم و امنيت و تأمين رفاه عمومي تلاش مي­كند. اما فرضيه­ي اصلي كه در اين تحقيق مطرح مي گردد مورد تأييد قرار مي­گيرد اين است كه مشروعيت اين حكومت ديني و يا به گفته­اي حكومت پياكبر صلي الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام به نصب و نص الهي است ولي مبناي مشروعيت حكومت غير معصومين در زمان غيبت، نصب عام شارع مقدس و تعيين و تشخيص مصاديق آن با رعايت ضوابط شرعي و عقلائي با انتخاب و پذيرش مردمي به صورت توأمان مي­باشد . بنابراين نظامي با اين نوع مشروعيت اولاً از نيازهاي طبيعي انسان امروزي و متناسب با شرايط فكري عصر حاضر است كه آراء مردمي يكي از شاخصه­هاي اصلي ان مي­باشد .

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :