جمعه - 2017 مارس 31 - 4 رجب 1438 - 11 فروردين 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195144
تاریخ انتشار : 24 بهمن 1387 13:55
تعداد مشاهدات : 42

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه کریمه اهل بیت علیهم السلام

بررسی و نقد ادله مخالفین مرجعیت زنان

مرجع تقلید، فقیهی را گویند که تبعیت از رأی و نظر او بر دیگران لازم و ضروری باشد و مرجعیت مقامی است که پاسخگویی به مسایل دینی و شرعی افراد به عهده فقیه قرار می گیرد. از جمله مسایلی که در زمان ما شبهات زیادی در آن وارد شده است بحث حقوق زنان است که فقیه مسئولیت شناس را وا می دارد تا با همه سونگری و دقت و دخیل دانستن دو عنصر زمان و مکان، به شبهات وارده پاسخ گوید. مسأله مرجعیت زنان نیز از جمله مسایلی است که باید مستندات به عدم جواز آن مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد و معلوم گردد آیا ادله مخالفین، بر عدم جواز مرجعیت زنان کافی میباشد یا خیر؟ لذا از آنجا که مرجعیت در اسلام، مقام بس والایی است که در روایات از آن بسیار تجلیل شده،ابتدا به کلیاتی در خصوص مرجعیت در اسلام می پردازیم و از طرفی چون مرجعیت تقلید برای زنان ازسوی برخی از فقها مورد تردید و انکار واقع شده است، دلایل نقلی بر عدم جواز مرجعیت زنان را مورد کنکاش قرار می دهیم و در بخش آخر مقاله نیز، به بررسی و نقد ادله عقلی بر عدم جواز مرجعیت زنان خواهیم پرداخت.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ... کریمه اهل بیت علیهم السلام....

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بررسی و نقد ادله مخالفین مرجعیت زنان

1387

نرگس مهدوی نیا

عذرا خلیلی

شهربانو محلاتی

افتاء؛ اجتهاد؛ استفتاء؛ فتوا؛ مفتی؛ مجتهد؛ مرجع تقلید؛

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

در پژوهش حاضر به بررسی ونقد ادله مخالفین مرجعیت زنان پرداخته شده است. مرجعیت تقلید از جمله مناصب مهمی است که در عین والایی و رفعت مقام، بسیار خطیر و دقیق است و هر کسی شایستگی تکیه زدن براین منصب را ندارد. در عصر غیبت افرادی از امت که به درجه عالی اجتهاد دست یابند و قدرت استنباط احکام را - از منابع و مصادر فقهی - به دست آورند، این وظیفه دینی را عهده دارخواهند بود. از فقهای متقدم، هیچ یک ذکورت ­­در مرجع تقلید را شرط نمی­دانند، مگر شهید ثانی که در کتاب " تحریرالروضة­فی­شرح­المعه­" در شرح و توضیح جمله­ای از شهید اول که در بحث قضاوت از فقیه جامع الشرائط افتاء، سخن به میان می­آید می­گویند؛ از جمله­ی شرائط افتاء، مرد بودن است که بیان خواهد شد، منظور وی فقیهی است که در جایگاه قضاوت و داوری قرار گرفته نه فقیهی که در مقام مرجعیت تقلید است.از متأخرین، صاحب العروة الوثقی اولین کسی است که بر این شرط تصریح نموده است و فقهای پس از او این شرط را بدون هیچ اشکالی در رساله های عملیه­ی خود بیان نموده­ا­ند، از جمله آیت­الله خویی و آیت اللّه حائری و... . قائلین به عدم جواز مرجعیت زنان به دلایلی همچون آیات، روایات، اجماع و قیاس تمسک جسته­ و در اثبات مدعای خویش به بیان و تفسیر ادله­ی مطرح شده پرداخته­اند. لیکن باید گفت این دلایل و توجیهات یا اصولاً با موضوع مورد بحث ما ربطی ندارد یا اینکه از اساس استناد به آنها صحیح نمی­باشد. لذا از بررسی و نقد ادله مخالفین مرجعیت زنان روشن خواهد شد که دلایل و مستندات این گروه دراثبات مدعای خویش کافی نبوده و بر اساس آن نمی­توان حکم به عدم جواز مرجعیت زنان داد.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی