چهارشنبه - 2017 ژوئن 28 - 4 شوال 1438 - 7 تير 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195098
تاریخ انتشار : 17 آبان 1395 23:5
تعداد مشاهدات : 75

مهریه در فقه امامیه

تحقیقات پایانی- مهریه در فقه امامیه

مهر در اصطلاح فقهی مالی است که به واسطة عقد نکاح از طرف زوج به تملک زوجه درمی آید و زوج ملزم به پرداخت آن است. احکام شرعی یا مستقیماً به فعل مکلّف متعلق هستند که احکام تکلیفی نام دارند، مثل وجوب و حرمت و یا مستقیماً به رفتار و گفتار مکلّف متعلق نیستند بلکه برنامة مشخصی را برایش قانونگذاری می کنند که حکم وضعی خوانده می شود؛ مثل زوجیت و ملکیّت وغیره زوجیّت رابطه صحیح زن و مرد را قانونگذاری می کند و وظایف و تکالیف متقابل آنان را معین می نماید؛ مثل وجوب نفقه و مهریه زن و وجوب تمکین زن از شوهر و غیره. بنابراین یکی از احکام وضعی در عقد نکاح، زوجیت است که از آثار حتمی مترتب برآن الزام پرداخت مهریه توسط زوج به زوجه می باشد.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) شهر ری

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

مهریه در فقه امامیه

 

 

1391

زهره اکبری

 

خانم فاطمه کریمی (سراج)

خانم دکتر شاکری

 

مهریه، مهرالمسمّی، مهرالمثل، مهر المتعه، مهرالسنّه

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

مهر یا صداق آن چیزی است که در عقد نکاح یا بعد از آن از مالی که شرعاً مباح است به صورت نقد یا مدّت دار برای زن برعهدة مرد قرار داده می شود. این نوشتار در مقام تبیین انواع مهریه در فقه امامیه و احکام آن بوده است و با استناد بر آیات و روایات موجود، به تأکید اهمیّت و نقش محوری آن در زوجیت پرداخته است و برخی آراء فقهی مربوط به آن نیز بیان شده است. به جهت اینکه امروزه مهریه به یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها تبدیل شده و اختلافاتی در پی عدم آگاهی لازم در میان آنها ظهور یافته است؛ لذا جا داشت احکام فقهی مربوط به آن به صورت اجمالی مرور گردد. تعیین مهریه های سنگین که اغلب بر ذمّة زوج باقی می ماند و ناشی از تفاوت عملکرد عرف با موازین دینی در این مورد است، هدف این پژوهش را از بازنگری نگرش فقه امامیه به این مطلب روشن ساخته است. از منظر قرآن و اسلام مهریه هیچ عنوانی جز هبه و هدیه و پیشکشی بلاعوض از سوی مرد به زن ندارد؛ لذا از نگاه فقه این حق از حقوق مالی زن محسوب شده و هرگونه تضییع آن ظلم به شمار رفته است. مهریه از ارکان عقد نکاح نیست، بلکه از لوازم آن می باشد. بنابراین بطلان مهریه به خود عقد نکاح سرایت نمی کند. مقدار و کمیّت مشخصی برای مهریه در منابع دینی ذکر نشده است. این رساله با بیان اختلافاتی که در این باب میان فقهاء موجود است و نیز بیان توصیة اکید دین به مطالبة مهر کم در صدد ارائه الگویی مناسب برای مسلمین است تا تبعات ناشی از مهریه های سنگین گرفتارشان نسازد. این پژوهش از طریق روش توصیفی- اسنادی به بیان مباحث مربوط به مهریه از دیدگاه فقه امامیه پرداخته است.

در اين تحقيق سعي شده با روش توصيفي تحليلي به بررسي مسئله وسواس پرداخته شود و مزيت اين تحقيق هم در اينست كه مسئله وسواس هم از بعد عملي و هم از بعد اسلامي (ديني) مورد بررسي قرار گرفته و مزيتها و ويژگي هاي دين مبين اسلام در ارائه راهكارهاي درماني وسواس بيان گرديده است 

به دليل اينكه وسواس مسئله اي است كه از زمان خلقت حضرت آدم (عليه السلام) وجود داشته بنابراين در قرآن و متون و منابع اسلامي به آن پرداخته شده است و آيات متعدد در اين رابطه بيانگر اهميت اين مسئله مي باشد .

در مقايسه ي دو رويكرد علمي و اسلامي در رابطه با وسواس ، در رويكرد اسلامي به نكات ظريف و كاربردي تري در ارتباط با بيماري  وسواس بر مي خوريم همچنين راهبردهاي درماني اسلام بر تمام جنبه هاي درماني به ويژه فنون شناختي رفتاري ، معنوي ، ارتباطي و دارويي تأكيد دارند و اين نشان دهنده كامل بودن و برتري اين راهبردها نسبت به راهبردهاي علمي مي باشد .

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی