چهارشنبه - 2017 سپتامبر 20 - 29 ذيحجه 1438 - 29 شهريور 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195090
تاریخ انتشار : 10 دی 1390 10:25
تعداد مشاهدات : 62

تحقیق پایانی - مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام

معاصر سازی الگوهای دینی

انسان با انتخاب الگو به تقلید رفتار او می پردازد و به این دلیل الگوها نقش عظیمی در زندگی انسان ها ایفا می کنند. از مسائل چالش برانگیز در جامعه ما الگوگیری از الگوهای دینی هست. مشکل اساسی در این مسئله تفاوت زمانی الگوهای دین با زمان معاصر است که این تحقیق معتقد است با معاصرسازی الگوهای دینی می توان این مشکل را حل نمود؛ با معاصرسازی هم پیروی از سبک زندگی الگوهای دینی تأمین می شود و هم اقتضائات زمانی لحاظ می گردد.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام تهران

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

معاصر سازی الگوهای دینی

1390

 

 طیبه غلامی

 

 محمد رضا احمدی محمد آبادی

 

مرضیه اسکندرجوی

 

الگوهای دینی، اسوه، الگو، معاصرسازی، تعلیم و تربیت

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

انسان با انتخاب الگو به تقلید رفتار او می پردازد و به این دلیل الگوها نقش عظیمی در زندگی انسان ها ایفا می کنند. از مسائل چالش برانگیز در جامعه ما الگوگیری از الگوهای دینی هست. مشکل اساسی در این مسئله تفاوت زمانی الگوهای دین با زمان معاصر است که این تحقیق معتقد است با معاصرسازی الگوهای دینی می توان این مشکل را حل نمود؛ با معاصرسازی هم پیروی از سبک زندگی الگوهای دینی تأمین می شود و هم اقتضائات زمانی لحاظ می گردد.

سوال این است که معاصرسازی الگوهای دینی چگونه امکان پذیر است؟و اینکه آیا آیا الگوهای دیروز می تواند الگوی امروز قرار گیرند؟ضرورت بحث درالگوپذیری و معاصرسازی الگوهای دینی است و آدمی به اقتضای طبیعت خود بدنبال الگویابی است. الگوها و اسوه ها چون معیارها و ملاک ها را در اختیار می گذارند دارای اهمیت و ارزش فوق العاده ای هستند

در نتيجه معاصرسازی به چند صورت امکان پذیر است: یکی پژوهش و دیگری گزارش؛ در مرحله پژوهش در سیره الگوهای دینی، پژوهش باید مبتنی بر زندگی انجام شود یعنی زندگی محور باشد نه در خلأ انجام گیرد و موضوع محور باشد نه شخص محور و سیره پژوهی باید رویکرد موضوعی داشته باشد نه اینکه معصوم محور باشد.

در مرحله گزارش و ارائه پژوهش نیز باید از تحکم و توصیه صرف پرهیز نمود و رویکرد تبیینی در گزارش رعایت شود و نقش هرکدام از اصول سیره در زندگی معین شود. ثانیاً باید رویکرد کاربردی داشته باشد یعنی به بیان اصول اکتفا نکرده و مصداق ها را نیز نشان دهد. نکته آخر داشتن رویکرد نظام مند در ارائه است یعنی از ارائه و گزارش اصول به شکل پراکنده پرهیز شود بلکه متناسب با نیاز زندگی طراحی شده و ارائه شوند و اصول و فروع و اهم و مهم را در ارائه طبقه بندی اصول باید در نظر گرفت.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :