جمعه - 2017 مارس 31 - 4 رجب 1438 - 11 فروردين 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195075
تاریخ انتشار : 31 فروردین 1385 10:50
تعداد مشاهدات : 42

مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء(س)

ریاو عجب از دیدگاه قرآن و سنت

ريا عبارت است از طلب كردن اعتبار و منزلت نزد مردم بوسيله افعال خير و پسنديده يا آثاريكه دلالت بر صفت نيك كند و به عبارت ديگر يعني نشان دادن چيزي به خلاف آنچه كه هست. انسان معمولاً با بدن، قیافه ، گفتار ، عمل ، معاشرت با مردم دچار خودبینی می شود . برای ریا ارکان و درجاتی است که عبارت است از :قصد و نیت ریا ، وسیله ریا و هدف ریا . مراتب ریا از جهت ظهور و خفا هم عبارتند از : ریا جلی ، ریا اجلی ، ریای خفی و ریای اخفی . درمان ریا هم به دو طریق صورت می گیرد : علمی و عملی . در روش علمی باید اسباب و انگیزه ریا ، محبت لذت مدح و ستایش را از خود دور کنی و در روش عملی باید خود را به پنهان داشتن عبادت عادت دهد. عجب: عبارت است از بزرگ شمردن كردار شايسته و كثير شمردن آن و مسرور شدن و ابراز مسرت نمودن و ناز کردن به واسطه انجام آن عمل كردن و اينكه شخص نيكوكار خود را از حدتقصير خارج ببيند. درجات عجب :عجب به ایمان و معارف حقه که در مقابل عجب به کفر و شرک و عقاید باطل. عجب به ملکات فاضله و صفات حمیده و افعال حسنه و در مقابل عجب به سیئات اخلاق و قبایح ملکات. عجب به اعمال صالح و افعال حسنه و در مقابل عجب اعمال قبیح و افعال نا هنجار. اقسام عجب : عجب به قدرت و سطوت عقل و زیرکی اصل و نصب زیادی نفرات مال نظریه اشتباه علم عبادت و طاعت ورع و تقوا .

ريا عبارت است از طلب كردن اعتبار و منزلت نزد مردم بوسيله افعال خير و پسنديده يا آثاريكه دلالت بر صفت نيك كند و به عبارت ديگر يعني نشان دادن چيزي به خلاف آنچه كه هست.

انسان معمولاً با بدن، قیافه ، گفتار ، عمل ، معاشرت با مردم دچار خودبینی می شود .

برای ریا ارکان و درجاتی است که عبارت است از :قصد و نیت ریا ، وسیله ریا و هدف ریا .

مراتب ریا از جهت ظهور و خفا هم عبارتند از : ریا جلی ، ریا اجلی ، ریای خفی و ریای اخفی .

درمان ریا  هم به دو طریق صورت می گیرد : علمی و عملی . در روش علمی باید اسباب و انگیزه ریا ، محبت لذت مدح و ستایش را از خود دور کنی و در روش عملی باید خود را به پنهان داشتن عبادت عادت دهد.

عجب: عبارت است از بزرگ شمردن كردار شايسته و كثير شمردن آن و مسرور شدن و ابراز مسرت نمودن و ناز کردن به واسطه انجام آن عمل  كردن و اينكه شخص نيكوكار خود را از حدتقصير     خارج ببيند.

درجات عجب :عجب به ایمان و معارف حقه که در مقابل عجب به کفر و شرک و عقاید باطل.

عجب به ملکات فاضله و صفات حمیده و افعال حسنه و در مقابل عجب به سیئات اخلاق و قبایح ملکات.

عجب به اعمال صالح و افعال حسنه و در مقابل عجب اعمال قبیح و افعال نا هنجار.

اقسام عجب : عجب به قدرت و سطوت  عقل و زیرکی  اصل و نصب  زیادی نفرات  مال  نظریه اشتباه  علم عبادت و طاعت  ورع و تقوا .


نظر شما



نمایش غیر عمومی