جمعه - 2017 مارس 31 - 4 رجب 1438 - 11 فروردين 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 186285
تاریخ انتشار : 23 دی 1394 2:57
تعداد مشاهدات : 94

پایان نامه - موسسه آموزش عالی حضرت عبدالعظیم ع

قاعده تقیه درفقه امامیه بارویکردپاسخ به شبهات

پایان نامه سطح سه

عنوان اثر

گرایش

تاریخ دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد مشاور

نام و نام خانوادگی استاد داور

قاعده تقیه درفقه امامیه بارویکردپاسخ به شبهات

فقه و اصول

94/10/23

طاهره قائمی فر

ام الفخر علامه

عباس سماواتی

محمدرضا ابراهیم نژاد

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

در میان شیوه های رفتاری مسلمانان، تقیه از همه شیوه ها بحث برانگیزتر بوده و از زوایا و ابعاد مختلفی برخوردار می باشد. ضمن این که تشابهی با ریا، دروغ، نفاق و دورویی دارد که همین امر منشأ ایراد و اشکال افراد خرده گیر و ناآگاه گردیده است، از این رو می طلبد که موضوع «قاعده تقیه در فقه امامیه با رویکرد پاسخ به شبهات» مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. در این تحقیق که از سه بخش تشکیل یافته، با استفاده از منابع کتابخانه ای و روش فیش برداری، ابتدا مطالب مورد نظر جمع آوری، سپس به تنظیم مطالب پرداختیم. و معلوم گردید که: یکی از روش های عقلایی رایج در میان ملل و نحل تقیه است. این شیوه که به معنی خودداری از افتادن به دام خطر و مهلکه می باشد در اسلام نیز برای حفظ جان افراد مسلمان در مواقع خطر، مورد استفاده قرار می گرفت. تقیه با کذب و نفاق فرق ماهوی داشته، در تقیه شخص مسلمان از راه ناچاری و برای حفظ جان و ناموس خود، عقیده قلبی خود را پنهان می کند اما اهل کذب و نفاق در حقیقت و پندار باطل گرا بوده و اسلام و ایمان را قبول ندارند. تقیه در فقه شیعه، با استناد به روایات مربوط به کلیه موارد خطر و محدوده عمل به آن وسیع بوده و ملاک جواز آن ضرورت و در بن بست قرار گرفتن است.

واژگان کلیدی: تقیه ، قاعده ، فقه امامیه، ضرر جاني، ضرر مالی، ضرر عرضی


نظر شما



نمایش غیر عمومی