شنبه - 2017 دسامبر 16 - 28 ربيع الاول 1439 - 25 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 186247
تاریخ انتشار : 21 دی 1393 1:39
تعداد مشاهدات : 124

پایان نامه - موسسه آموزش عالی حضرت عبدالعظیم ع

قرآن واستدلالهای منطقی

پایان نامه سطح سه

عنوان اثر

گرایش

تاریخ دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد مشاور

نام و نام خانوادگی استاد داور

قرآن واستدلالهای منطقی

تفسیر و علوم قرآنی

93/10/21

اعظم قاسمی

علی محمدی آشنانی

هادي دوست محمدي

حسن معلمی

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

پژوهش حاضردر پاسخ به این پرسش که: قرآن کریم در بیان آموزه های خویش از کدامین شیوة استدلال منطقی و به چه میزان استفاده نموده است؟ تهیه و تنظیم گردیده، در صدد بیان این مهم است که قرآن علاوه برتوصیه به تفکر و تعقل، خود نیز در بیان معارف و اثبات مطالب از تمامی انواع استدلال منطقی (به لحاظ صورت) یعنی «قیاس، استقراء و تمثیل» و از سه شکل مهم استدلال (به لحاظ ماده) یعنی «برهان، جدل و خطابه» به طور فراوان استفاده کرده است و در ضمن به نقل برخی مغالطه های مخالفان و منکران نیز پرداخته و از این روی ما شاهد و جود استدلالهای مغالطی آنان و البته ابطال آنها در قرآن عزیز نیز می باشیم. این رساله که با رویکرد تحلیلی و با روش گردآوری مطالب به شیوه کتابخانه ای و بهره مندی از منابع متعدد به ویژه منابع  منطقی، تفسیری، علوم قرآنی سامان یافته است بعد از بررسی انواع استدلال منطقی به لحاظ صورت و مادّه به بیان نمونه هایی از استدلالهای قرآنی که در قالب و ساختار قیاس، استقراء و تمثیل و به شکل برهان، جدل و خطابه ارائه شده است می پردازد، چنانکه مواردی از مغالطه های مخالفان و معاندان را که در قرآن حکیم به آن اشاره شده بیان می نماید و در پایان ادعای شعر بودن تعابیر زیبای قرآن حکیم را نیز ردّ  می کند.

واژگان کلیدی: قیاس، استقراء، تمثیل، برهان، جدل، خطابه، مغالطه، شعر


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :