دوشنبه - 2020 ژوئن 01 - 10 شوال 1441 - 12 خرداد 1399
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 78163
تاریخ انتشار : 16 تیر 1394 10:40
تعداد بازدید : 848

دومین نشست فضای مجازی با موضوع رابطه تفکر با شبکه های اجتماعی در مدرسه علمیه زهرای اطهر برگزار گردید

دومین نشست پیرامون فضای مجازی با موضوع رابطه تفکر با شبکه های اجتماعی

دومین نشست پیرامون فضای مجازی با موضوع رابطه تفکر با شبکه های اجتماعی باحضور سرکار خانم زهرا امی مورخ 30 اردیبهشت 94 در سالن اجتماعات مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) برگزار گردید.

ایشان در این نشست مطالب ذیل را بیان نمودند:

رابطه ی تفکر و شبکه های اجتماعی

1-تاثیر شبکه های اجتماعی بر تفکر تاثیر و تفکر بر شبکه های اجتماعی یک رابطه دوسویه است.

2-منظور از شبکه های اجتماعی

تکنولوژی به کار گرفته شده جهت هر گونه ارتباط با دیگری اعم از انسان یا سیستم (که نهایتا منتهی به انسان می شود ) و انتشار محتوا در محیط اینترنت ،که از طریق تعامل اجتماعی صورت می گیرد، شبکه ی اجتماعی نام دارد.

 

ماهیت تکنولوژی
1-هرگونه نظر در باب شبکه های اجتماعی مسبوق است به بحث از ماهیت تکنولوژی زیرا ما تا وقتی در ماهیت تکنیک تأمل نکرده ایم و نمی دانیم که با آن چه نسبتی داریم در باب خوبی و بدی آن چیزی نمی توانیم بگوئیم

2-برای شناخت تکنولوژی لازم است یک قدم به عقب بر داریم، خود ، وسایل تکنیکی و ارتباط خود با آن ها را نظاره کنیم.

 

بنابر تصور متعارف ، تکنولوژی ابزار است و پیشرفت آن ما را به سوی آرمانشهر هدایت می کند

با یک نگاه منصفانه باید پذیرفت که تکنیک در ابتدا ابزاری جهت تصرف در عالم و خدمت به بشر بوده است، درست مانند غول چراغ جادو که از علاء الدین تبعیت می کرد و فرامین او را عملی می ساخت اما آن چه مهم است این است که آیا هنوز نیز به صورت غولی تابع و مطیع باقی مانده است یا خیر؟

 

جهت به دست آوردن ماهیت تکنیک و به دست آوردن تعریف رسمی به ویژگی های آن توجه می کنیم

ویژگی های تکنولوژی جدید

-تقلیل گرا

-احتیاج زا

-شیفته کننده

-مطوف به کمیت وعدد

-فزون طلبی

-پیش بینی کننده

-قدرت طلب وبه دنبال سیطره واستیلا بر انسان

-غیر قابل اعتماد

 

واکنش               

1- درمان عاجل:

-محدودسازی سخت افزاری

- بی اعتمادسازی

-رشد علائق زیست محیطی

-قطع تسلط مدیران کمّی و مهندسان بر مصادر فرهنگی

 

2-درمان آجل

- توجه به حیات معقول و حفظ وجود

 

نرانواع تفکر در شبکه اجتماعی

1-  تفکر سطح بالا

2-تفکر سطح پایین

 

                                                                       راهکار عاجل           راه

 

 

تفکر سطح پایین


 

تفکر چند بعدی

 

 

 

 

توجه به اين  سه  شكل  تفكر موجب   قضاوت خوب/بهتر در زندگی می شود.

 

راههای بررسی جوانب مختلف مطالب ارسالی در شبکه های اجتماعی

گام اول: شناسایی موضوع

به وسیله ی پاسخ دادن به این پرسش ها:

-این متن چه موضوع یا موضوعاتی را برای بررسی مطرح می کند؟

-     آیا هیچ یک از آن ها مهم است؟

-     آیا با تجربیات ما ارتباط دارد؟

-     آیا اهداف خاصی را دنبال می کند؟

-     آیا همه ی جوانب را شناسایی کرده است؟

 

گام دوم: شناسایی سوال اساسی

-این متن چه سوالاتی را بر می انگیزاند؟

-آیا این سوال ها ترتیب منطقی دارند؟

-آیا سوالی هست که باید زودتر به دنبال پاسخ آن باشیم؟

-تا چه مقدار خود متن پاسخگو این سوالات هست؟

 

 

گام سوم: تعیین پاسخ های احتمالی

پاسخ های احتمالی به این سوال ها چیست؟

-     آیا این پاسخ ها با متن ارسالی سازگاری دارد؟

-     آیا از جنبه ی دیگری هم می توانیم مسئله را ببینیم و پاسخ بدهیم؟

-     آیا باورهای دیگری هم در این مسئله وجود دارد؟

-     آیا این پاسخ ها با هم متفاوتند؟

-     آیا این پاسخ ها با هم متناقضند؟

گام چهارم: شفاف سازی متن

آیا در این متن، س وال ها و پاسخ های احتمالی چیزی مبهم و تعریف نشده وجود دارد؟

منظور از این کلمات چیست؟

چگونه می شود این متن را آزمود؟

در این متن چه ملاک هایی به کار رفته است؟

گام پنجم: تعیین پیش فرض ها

آیا پیش فرض های پنهانی در این متن وجود دارد؟

آیا این پیش فرض ها خردمندانه است؟

چرا چنین فرض شده است که یا باید این باشد یا آن؟

آیا شرایطی وجود دارد که این پیش فرض را نادرست کند؟

گام ششم: آزمون متن با دلایل و شواهد

آیا دلیلی با این ادعا همراه است؟

آیا این دلایل و شواهد کافی هستند؟

آیا مثال نقضی برای آن می شود پیدا کرد؟

آیا می شود چنین استنتاج کرد؟

آیا نمونه های ذکر شده برای اثبات مطلب کافیند؟

آیا این شواهد به قدر کافی محکمند.

گام هفتم: شناسایی مغالطه ها

آیا منبع ذکر شده به قدر کافی موثق است؟

آیا مطمئنیم که به خاطر دفاع کورکورانه و متعصابه از شخص خاصی، این نظریه قبول یا رد نشده ست؟

آیا نقل قولی تحریف نشده است؟

آیا مرتکب بزرگنمایی نشده است؟

آیا کوچک نمایی نشده است؟

آیا نقل قول ، ناقص بیان نشده است؟

آیا دچار مغالطه ی توهین نشده ایم؟


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :