چهارشنبه - 2020 سپتامبر 30 - 13 صفر 1442 - 9 مهر 1399
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 269819
تاریخ انتشار : 30 تیر 1398 0:0
تعداد بازدید : 16

پایان نامه-مرکز آموزش عالی حوزوی حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام

تبیین و اثبات کلامی واسطه فیض بودن اهل بیت (علیهم السلام) با محوریت زیارت جامعه کبیره

خداوند فیاض مطلق است، هیچ‏گاه مخلوقات خویش را از فیض خود محروم نمی‏کند، او دائم الفیض است شان خداوند بدور از...

 

مرکز آموزش عالی حوزوی حضرت قاسم بن الحسن (علیهماالسلام)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

تبیین و اثبات کلامی واسطه فیض بودن اهل بیت (علیهم السلام) با محوریت زیارت جامعه کبیره

31/4/98

 

طاهره جعفرزاده

محمد علی بخشی

 

مهراب صادق نیا

 

اثبات کلامی، واسطه‏ی فیض، اهل بیت (علیهم السلام)، زیارت جامعه کبیره

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

خداوند فیاض مطلق است، هیچ‏گاه مخلوقات خویش را از فیض خود محروم نمی‏کند، او دائم الفیض است شان خداوند بدور از این است فیض خود را مستقیما به مخلوقات برساند و از طریق نظام علی و معلولی فیض خود را می‏رساند، از طرفی موجودات نیز توان دریافت مستقیم فیض الهی راندارند و نیاز به واسطه ای است زیارت جامعه کبیره که یکی از زیارات معتبر شیعه است، اهل بیت (علیهم السلام) را به عنوان واسطه‏ی فیض خداوند به مخلوقات معرفی کرده است واسطه فیض به معنای اجازه الهی در تصرف و تغییر در جهان هستی است، اهل بیت (علیهم السلام) به مرحله‏ای از کمال رسیدند که عالم امکان به منزله‏ی بدن آن‏ها است ،برآن احاطه دارند و می‏توانند به اذن خدا در آن تصرف کنند. تصرف در نظام هستی به گونه‏ای که غلوّ نسبت به اهل بیت مطرح نشود و شناخت به اهل بیت (علیهم السلام) را که ولی نعمتان حقیقی بشریت هستند، هدف این پژوهش بوده است، که با روش توصیفی- تحلیلی و با محوریت زیارت جامعه کبیره با استفاده از روش کتابخانه‏ای و مراجعه به منبع نرم افزاری به آن پرداخته شده است، در صورت حاصل شدن این هدف، استحکام ایمان و قرب به سوی حق تعالی را به دنبال خواهد داشت و دستاورد‏های مهمی را از جمله برتریت و ولایت اهل بیت (علیهم السلام) بر سایر  مخلوقات، حتی انبیاء الهی، واسطه فیض تکوینی و تشریعی آن‏ها، در دنیا، آخرت و سایر عوالم، به دنبال دارد.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :