دوشنبه - 2020 سپتامبر 21 - 4 صفر 1442 - 31 شهريور 1399
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 269167
تاریخ انتشار : 29 اردیبهشت 1399 11:57
تعداد بازدید : 75

تفسیر جزء بیست و دوم قران کریم

مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها تفسیر جزء بیست و دوم قرآن را به صورت مجازی برگزار کرد

 undefined

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، در بیست دومین روز از ماه مبارک رمضان تفسیر جزء ۲۲ توسط استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری در ۲۷ اردیبهشت به صورت مجازی برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر سوره احزاب آیه ۲۸ گفت: به دنبال كسب غنايم جنگى به وسيله ى مسلمانان، همسران پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به توسعه ى زندگى رو آوردند و از آن حضرت وسايل و امكانات رفاهى طلب كردند. رسول خدا با خواسته آنان مخالفت كرد و به مدّت يك ماه از آنان فاصله گرفت تا آيات مورد بحث نازل شد.
زندگى رهبر مسلمانان بايد ساده باشد. موقعيّت دينى و اجتماعى، براى انسان وظيفه ى خاصّى به وجود مى آورد.
زن آزاد است؛ مى تواند با زندگى ساده، ولى همراه با سعادت بماند و مى تواند راه ديگرى را انتخاب كند.
در برابر تقاضاى نابجاى همسر، نظر قطعى خود را صريح و روشن اعلام كنيد و اگر مجبور به طلاق شديد، راه جدايى را با نيكويى و عدالت طى كنيد.
در آیه بعد دنياطلبى و آخرت طلبى با هم جمع نمى شود، البتّه لذّت بردن و استفاده حلال از نعمت ها، منافاتى با آخرت خواهى ندارد. انسان بايد ميان دلبستگى به دنياى فانى و آخرت باقى، بايد يكى را انتخاب كند.
خداوند ساده زيستى را براى خانواده رهبران دينى، امرى نيك و حَسَن مى داند. همسر پيامبر بودن كمال نيست، نيكوكار بودن لازم است و همه ى زنان پيامبر يكسان نبودند و اگر از دنياى قليل بگذرید، به اجر عظيم خواهید رسيد.
خانم جواهری در آیه ۳۰ گفت: آياتى كه با زنان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله سخن مى گويد، از طريق مقام رسالت است نه آن كه مستقيماً به خود آنان خطاب وحى شود. در روايات آمده است كه گناه بزرگان، حساب ديگرى دارد، حتّى اگر از انبيا يك «ترك اولى » سر زند تنبيه مى شوند، هفتاد گناه جاهل بخشيده مى شود، قبل از آن كه يك گناه عالم بخشيده شود.
بنابراین كسانى كه چهره ى دينى و اجتماعى دارند و كارشان براى ديگران سرمشق است، اگر گناه كنند، كيفرشان بيش از ديگران است.
در كيفر و پاداش، حَسَب و نسب اثرى ندارد و هر متخلّفى بايد مجازات شود و همسربودن پيامبر، مستلزم عصمت نيست. شدّت و ضعف كيفر و پاداش بر اساس آثار فردى و اجتماعى عمل است. خانواده و بستگان مسئولان نظام اسلامى بايد بدانند كه اگر مرتكب خلافى شدند، نه تنها آزاد نمى شوند، بلكه چند برابر ديگران مجازات مى بينند. اگر كيفر بستگان متخلّفِ يك مسئول چند برابر است، كيفر خود مسئولِ متخلّف چه ميزان است؟
خانم جواهری در آیه ۳۱ بیان کرد: هم بايد دستورهاى خدا را اطاعت كنيم و هم دستورهاى رسول خدا را و انجام يك عمل صالح كافى نيست، استمرار آن لازم است. همسر پيامبر بودن كافى نيست، عمل لازم است و اجر و پاداش بر اساس موقعيّت و آثار فردى و اجتماعى عمل، متفاوت مى شود.
در آیه بعد درمورد وظایف زنان پیامبر را بیان می کند، وقتى به زنان پيامبر كه بيشترشان پير و سالخورده بوده و زندگى ساده اى داشتند هشدار داده مى شود كه با كرشمه و ناز سخن نگويند، زنان جوان و زيبا بايد حساب كار خود را بكنند. با كرشمه سخن گفتن زن، بى تقوايى است.قرآن براى سخن گفتن نيز آدابى بيان مى كند. نبايد گفتار و رفتار زن تحريك كننده باشد. پس نبايد كارى كنيم كه حتّى يك نفر دچار گناه و فساد شود. گرچه كسى كه بيمار دل است مشكل دارد، «فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ» امّا من نبايد كارى كنم كه او را تحريك كند.
چند اصل مهم در نهى از منكر از این آیه استخراج می شود:
۱. از موقعيّت خانوادگى افراد كمك بگيريم. ۲. از موقعيّت اجتماعى افراد استفاده كنيم. ۳. القابى را به كار ببريم كه محبوب همه است. ۴. از ساده ترين كار شروع كنيم. ۵. از رفتارها و انحرافات كوچك غافل نباشيم. ۶. حتّى براى جلوگيرى از يك منكر از يك فرد اقدام كنيم. ۷. با هوس و آرزوى گناه هم بايد مبارزه كرد تا چه رسد به خود گناه.
استاد جواهری در ادامه و تفسیر آیه ۴۹ سوره احزاب بیان کرد: در اینجا در مورد مردان با ایمان است. «عِدَّةٍ» به مدّتى گويند كه زنان پس از طلاق، بايد تا پايان آن صبر كنند و همسر ديگرى نگيرند. عدّه ى طلاق زن، سه مرتبه حيض شدن و پاك شدن و عدّه ى وفات شوهرش چهار ماه و ده روز است. چند گروه از زنان به عدّه نياز ندارند: يك گروه كسانى هستند كه پس از عقد، تماس جنسى نداشته اند، گروه ديگر، زنان يائسه اند كه از بچّه دار شدن مأيوس اند. پس لازمه ى ايمان، عمل به دستورهاى خداوند است و اختيار طلاق، با مرد است. مهم ترين شرط ازدواج، ايمان است. عدّه، حقّ مرد بر زن است تا اگر خواست رجوع كند، امّا در طلاق قبل از تماس، مرد حقّ رجوع ندارد.
استاد بزرگوار در ادامه و تفسیر آیه ۵۰ گفت  : در اسلام سه نوع نكاح وجود دارد:
الف: نكاح با مهريّه (خواه دايم يا موقّت).
ب: نكاح از طريق مالك شدن كنيز.
ج: نكاح بدون مهريّه، كه زنى خود را به مردى ببخشد.
نوع اوّل و دوم براى عموم است و نوع سوم تنها براى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بوده است.
سؤال: چرا پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله زنان متعدّد داشت؟
پاسخ: اوّلًا: در ازدواج هاى رسول خدا صلى الله عليه و آله مسأله شهوت محور نبوده است، زيرا پيامبر عزيز اسلام از 25 سالگى تا 53 سالگى فقط با حضرت خديجه زندگى كرد، زنى كه هنگام ازدواج سنّش پانزده سال از حضرت بيشتر بود و پيامبر تا او را داشت با ديگرى ازدواج نكرد.
ثانياً: تمام قبايل عليه حضرت بودند و پيامبر بايد با طرحى دقيق اين وحدت نا مقّدس را مى شكست و بهترين و ساده ترين و ارزان ترين و طبيعى ترين راه اين بود كه پيامبر داماد قبايل مختلف شود و مردم طبق رسوم آن زمان حمايت داماد را بر خود لازم مى دانستند و پيامبر بدين وسيله مى توانست مشكلات راه تبليغ دين را هموار كند.
ثالثاً: بعضى ازدواج ها براى مبارزه با آداب و رسوم غلط بود. نظير ازدواج پيامبر با زينب دختر عمّه اش.
رابعاً: پيامبر بعضى زنان را تنها عقد نمود و با آنان همبستر نشد و از بعضى قبايل تنها خواستگارى نمود و عقد هم نكرد و همين رفتارها وسيله ى ارتباط مى شد.
ما نبايد پيامبر را با خود مقايسه كنيم؛ ما با داشتن يك همسر از بسيارى توفيقات باز مى مانيم، ولى پيامبر اكرم با داشتن چند همسر چنان غرق در عرفان و مناجات و تبليغ بود كه خداوند به حضرت خطاب مى كند: چرا اين قدر به خاطر هدايت مردم حرص مى خورى . پس نسيم تند معرفت، خيمه ى وجودى پيامبر را چنان بلند مى كرد كه اين همه زن، نمى توانست آن را از پرواز باز دارد.
خانم جواهری در ادامه و تفسیر سوره سبا آیه ۱۰ اشاره کرد: خداوند به حضرت داوود عليه السلام دوازده فضيلت داده است: علم الهى، نبوّت و رسالت. كتاب آسمانى. حكمت خلافت. استوارى حكومت. امكانات فراوان. قضاوت. نرم شدن آهن در دست او. هم صدايى كوه ها و پرندگان با او. فهميدن سخن پرندگان. فرزندى مثل سليمان.
در حديث مى خوانيم كه خداوند به داوود علیه السلام فرمود: «تو بنده خوبى هستى اگر از بيت المال مصرف نكنى! او چهل روز گريه كرد تا خداوند آهن را بدست او نرم و مشغول زره بافى شد و هر روز يك زره به قيمت هزار درهم مى بافت و تا سيصد و شصت زره بافت».
بنابراین مناجات موجودات، امرى حقيقى است، نه مجازى. اولياى خدا، ولايت تكوينى و قدرت بر تصّرف در هستى دارند.كسى كه دل خود را براى خدا نرم كند، خداوند هم آهن را براى او نرم مى كند. ذوب آهن، سابقه ى ديرينه اى دارد و اولياى خدا با صنعت ارتباط داشتند.
خانم جواهری در پایان و تفسیر سوره فاطر آیه ۱۰ بیان کرد: «الْكَلِمُ الطَّيِّبُ» همان شهادت به توحيد و رسالت و ولايت است كه در روايات مصاديق آن، اذكارى چون لا اله الا الله و سبحان الله و ... مطرح شده است. کسی که عقیده و عمل صالح داشته باشد بالا می رود. پس عقیده و عمل رابطه تنگاتنگی دارند و روی یکدیگر اثر می گذارند. اگر هر چیزی بخواهد بالا رود یک نیروی باید داشته باشد، برای بالا رفتن توحید عمل صالح داشته باشیم تا آن را بالا ببریم. پس هیچ کسی با نیرنگ و گناه به عزت نمی رسد و همه نیرنگ ها تباه می شود و از بین می رود.




نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :