سه شنبه - 2020 فوريه 18 - 24 جمادي الثاني 1441 - 29 بهمن 1398
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 265130
تاریخ انتشار : 23 دی 1398 8:7
تعداد بازدید : 15

نشست پژوهشی -مدرسه علمیه نورالزهرا(س)

برگزاری سه نشست با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی

برگزاری سه نشست (مقدماتی ،نیمه نهایی و نهایی) باموضوع سبک زندگی اجتماعی اسلامی(آداب ورسوم ،مراسم دینی،حریم خانواده)
طبق اعلام گزارش  سلسه نشست  ، بعلت تغییر زمان گزارش کامل به  همراه مستندات آن به شرح ذیل می باشد.

برگزاری سه نشست (مقدماتی ،نیمه نهایی و نهایی)  باموضوع  سبک زندگی  اجتماعی اسلامی(آداب ورسوم ،مراسم دینی،حریم خانواده)

نشست اول سبک زندگی اسلامی اجتماعی با عنوان « آداب و رسوم اجتماعی در سبک زندگی اسلامی» توسط سرکار خانم ترابی کیا مورخ 98/8/19 برگزار شد .


خانم ترابی کیا  ابتدا با اشاره به  تاریخچه سبک زندگی و تعریف آن وبیان  نظر اسلام در مورد سبک زندگی ، به تفسیر و تبین آداب و رسوم اجتماعی در سبک زندگی اسلامی پرداختند .

سبک زندگی ، سبکی است که اخیرا قریب به 20 الی 30 سال است که در بین جوامع اسلامی با تاکید بر سفارشات مقام معظم رهبری کاربردی شده است .بیشتر این واژه یا کلمه در علوم اجتماعی و جامعه شناسی که به آن «هنجار» گفته می شود رایج است .همین هنجار اگر با عقل تایید و همراه شود ( هنجار اجتماعی) نام دارد. حال آنکه سبک زندگی  در کنار دین یا اسلام معنا پیدا می کند چرا که دین از منظر علامه طباطبائی ، یعنی راه و روش زندگی کردن با قید این که حق است یا باطل ؟که منظور همان سبک و روش است .

بنابراین در تعریف سبک می توان چنین گفت:راه و روش، هنجارها، آموزه چیزی که در امور اجتماعی ، عبادی در اعمال بکار می گیریم و اسلام بخاطر جامعیت دینش در همه امور سبک زندگی به انسان ها می دهد .

و یا اینکه به شیوه زندگی که آدمی با تکیه بر نظام ارزشی و مبانی اعتقادی در زندگی فردی ، اجتماعی برای ایجاد ارتباط با محیط و جامعه در راستای پاسخ و تامین به نیازهای خود در نظر می گیرد، گفته می شود .

سوالی که مطرح می شود این است که ما دین را باور داریم و معصومین را می شناسیم ، آداب را انجام می دهیم پس مشکل در کجاست؟ از نظر برخی افراد چون سیره نبوی، با وجود   فاصله زمانی و مکانی از نظر ذهنی به ما نزدیک نیست پس قابل حس هم نیست لذا آنچه به ما نزدیک است فقط  فرهنگ غرب  است  چون قابل حس است .

با توجه به این عقیده  ما دچار بحران شده ایم نه زندگی اسلامی داریم و نه زندگی غربی ، در سبک زندگی دین را باور داریم اما نتوانستیم آن را عملی کنیم .

در فرهنگ غرب چون اساس نگاه آنان به مادیات و تکنولوژی است بنابراین سبک زندگی غرب مبتنی بر آسایش است که دقیقا نقطه مقابل اسلام که اعتقاد بر آرامش دارد ، می باشد .پس انسان بین آسایش و آرامش قرار گرفته و همین امر منجر به داشتن سبک زندگی دو گانه  شده است ؛در حالیکه با تمسک به کتاب خدا و  پیروی از سیره نبوی و فاطمه زهراو معصومین (س) می توان سبک را از آنان اقتباس کرد.

برای تبین مسئله چند مصداق از آداب و رسوم اجتماعی غلط در سبک زندگی اسلامی که به پیروی از سبک زندگی غربی در جامعه رواج پیدا کرده  ، بیان می شود :

در مصداق پوشش از نظر برخی استفاده از ، کروات در جامعه اسلامی  توجیه زیبایی، نطافت یا تمیزی را دارد. حال آنکه این تصور اشتباه هیچ پشتوانه و استدلال علمی ، بهداشتی  از منظر اسلام ندارد .

و یا آنکه برگزاری شب یلداو سال جدید که  حتی در بین متدین رواج پیدا کرده فاقد ارزش دینی است چه برسد به اینکه اجرای مراسم دست و پا گیر و هزینه های گزافی که بر دوش خانواده ها متحمل می شود ( در زمان نامزدی توسط خانواده عروس و داماد ویا  یک دورهمی و شب نشینی فامیلی و دید و بازدید عید ) . هر چند پاسخ این افراد این است که ما داریم از سیره پیامبر ( ص) که توصیه به صله رحم شده است عمل می کنیم ولی آیا نمی شود این دید و بازدید به دور از تشریفات و اسراف باشد مانند : پرداخت هزینه هنگفت جهت تزیین سفره شب یلدا وسفره هفت سین و..

تعیین مقدار مهریه ی زیاد و توجیه اینکه کی داده و کی گرفته ؟رای دادن در انتخابات که چگونه باید انجام دهیم ، نگاه غلط به زندگی هنرمندان و ورزشکاران و .... همگی از این دست می باشند .

بعلت عدم استقبال مردم راحت طلب دراجرای  ایجاد سبک زندگی اسلامی در جامعه از سوی معصومین و بزرگان ،انسانها به ورطه هلاکت افتادند چرا که  یک نظام و تمدن زمانی می تواند اصالت داشته باشد که از سبک زندگی اسلامی در جامعه برخوردار باشد در غیر این صورت آن نظام بخاطر تفکر غربی  دچار افول گردیده است.

 جهت آگاهی بیشتر در این زمینه می توان به رساله حقوقی امام سجاد (ع) مراجعه کرد چرا که در آن به تمامی حقوقهایی که یک انسان باید در جامعه آن را بکار ببرد اشاره شده است .تمام این موارد سبک است که باید در اجتماع نمود پیدا کند .

بنابراین نه تنها مردم، بلکه مسئولینی که  در اجرای استحکام سبک زندگی اسلامی در جامعه کوتاهی کردند، همگی مقصرند و تنها را نجات و رهایی از این ورطه تمسک و پیروی از معیار خدا محوری و اجرای حاکمیت ارزش های اسلامی است. اگر بین دو امر مخیر شدیم که به کدامیک عمل کنیم بعد از توکل بخداوند ، معیار چیزی است که مورد پذیرش اسلام و مرضی معصومین می باشد .


نشست دوم سبک زندگی اسلامی اجتماعی با عنوان « مراسم دینی  در سبک زندگی اسلامی»توسط  خانم مصلحی    مورخ   98/9/4برگزارشد.


با توجه به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و نگاه ویژه ایشان به مباحث دینی و اقتصادی ، این مبحث شروع ودر سه  بخش اصالت جامعه و اصالت جمع و اصالت فرد مورد بررسی قرار گرفت .

توجیه اینکه اصل نیاز و جایگاه انسان متناسب با دیدگاه اصالت فرد جدای از نیازهای جامعه نیست از تفکرات اومانیسم بوده و آنچه ارجح تر است را نیاز جامعه دانسته و از نظریات سوسیالیسم و کمونیسم دانسته است .  اصالت جمع نیز که نگاه سوم می باشد هر دو مطلب قبل را شامل می شود ، اما آنچه تزاحم بین آنها باشد باید منافع جمع در اولویت قرار گیرد .

 آیت الله بروجردی برای توسعه حرم حضرت معصومه (ع) به علت داشتن جایگاهی اجتماعی و تصدی در برخی امور ، با دادن اذن شرعی گرچه منافع شخصی افراد با ضرر روبرو بود ولی به دلیل منافع اجتماعی که برای توسعه حرم مطرح بود ، دستوراین کار را دادند.

یکی از آداب و رسوم هایی که در اجتماع دینی مطرح می شود انجام شعار دینی است که در سطح گسترده در جامعه اسلامی اجرا می شود . مناسک دینی ، نگاه اسلام به اصالت جمع است و آن را هدفمند می نماید .نماز که از جمله فردی ترین عبادتهاست همواره سفارش به جماعت شده است . چون اهدافی در منافع عملی عبادی در نظر گرفته شده است . دست خدا با جماعتی است که در این راستا وجود دارد .

بیان اینکه دربین ادیان الهی،مسیحیت فردی،یهودیت وبهاییت فقط در شعار خود یکدیکر را پشتیبانی می نمایند. از جمله مراسمات دینی می توان به نماز جمعه ،جماعت ،حج،پیاده روی اربعین، نماز عید فطر،قربان،باران و. . . اشاره نمود. شعار دینی فوق سبب حیات و پویایی جامعه شده و نور هدایت و ولایت فلاح و رستگاری جامعه را به وجود آورده و ثابت می دارد . با توجه به گام دوم انقلاب توسط رهبری مبنی بر خودسازی ، جامعه پردازی و تمدن سازی و افزایش سطح بصیرتی و شعور سیاسی عبادی مردم در نتیجه سطح شعور تحلیلی هم بالا رفته زیرا تجربه هایی در موارد مختلف از حوادث به دست آورده اند .        

نتیجه بحث

آشنایی با مبانی دینی در خصوص سبک زندگی و آداب و رسومی که در جامعه به غلط متداول شده است .

آشنایی با شعائر دینی و تشویق و تبلیغ در اجرای مراسم و انتشار آن .

شرکت هر چه پر شور تر در مراسمات جمعی و تشویق به اجتماعی بودن آنها .

هدفمند دار کردن مراسمات و پرهیز از اضافات خارج از شرع در این اجتماعات .

مبنا قرار دادن بیانات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب در بحث خودسازی و جامعه در حکومت اسلامی .

تمامی مواردفوق در راستای اصلاح سبک زندگی اسلامی و برقراری شعائر دینی در این ارتباط می باشد.