جمعه - 2019 دسامبر 06 - 9 ربيع الثاني 1441 - 15 آذر 1398
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 263088
تاریخ انتشار : 19 آبان 1398 10:15
تعداد بازدید : 23

مدرسه علمیه زهرای اطهر(س)

رابطه اراده خدا و اختیار انسان از دیدگاه علامه طباطبایی و فخر رازی

رابطه اراده خدا و اختیار انسان از دیدگاه علامه طباطبایی و فخر رازی اثر خانم جمیله حسنلو

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه زهرای اطهر(سلام الله علیها)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

رابطه اراده خدا و اختیار انسان از دیدگاه علامه طباطبایی و فخر رازی

 

 

 

 

96

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمیله حسنلو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جناب آقای وکیلی

 

سرکار خانم خردمند

 

 

: قضا و قدر، جبر و اختیار، اراده الهی، اختیارانسان.

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

موضوع اراده خدا و اختیار انسان یکی از مهم ترین مسائل فلسفی کلامی است. از این رو در میان فلاسفه نظرات مختلفی وجود دارد. گروهی اراده را صفت ذاتی و زائد بر ذات شمرده­اند، گروهی دیگر آن را عین ذات دانسته­اند و گروهی دیگر آن را از عوارض ذات پنداشته­اند. برخی دیگر نیز آن را نخستین مخلوق الهی می­دانند. از میان متکلمین نیز برخی تنها اراده خداوند را در افعال بندگان مؤثر می­دانند و قائل به جبر هستند، در مقابل برخی دیگر علاوه بر اراده خداوند، اراده انسان را نیز در انجام فعل دخیل می­دانند و قائل به اختیار هستند. این تحقیق جهت تبیین اراده خدا و انسان و رابطه آنها با یکدیگر از منظر مفسر گرانقدر شیعه علامه طباطبایی و مفسر بزرگ اشعری امام فخر رازی تدوین یافته است. علامه معتقد است، اراده الهی شامل افعال اختیاری انسان نیز می­شود و این تعلق اراده مستلزم سلب اختیار انسان نیست، بلکه انسان مالک اختیار خودش است و خداوند نیز مالک همه موجودات، به این صورت که بنده انتخاب را انجام می­دهد ولی اینکه این فعل حتماً تحقق خواهد یافت یا نه به اراده خدا انجام می­شود.در مقابل، فخر رازی هر چند ظاهراً نه جبرگرا است و نه اختیارگرا، اما همواره در جستجوی راهی میانه جبر و اختیار بوده و چون در بیان نظریه توفیقی نیافته، بنابراین انسان را مجبور معرفی کرده است و معتقد است افعال انسان چون مخلوق خداوند است خارج از دایره شمول قضا و قدر الهی نیست.

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :