جمعه - 2020 آوريل 10 - 17 شعبان 1441 - 22 فروردين 1399
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 243171
تاریخ انتشار : 5 شهریور 1397 0:0
تعداد بازدید : 214

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (ع)

مبانی و محدوده آزادی اعتقادی و تبلیغ عقیده در آیات و روایات

موضوع مورد بحث در علوم مختلف سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، قرآنی و... قابل بررسی می باشد که در این پژوهش با رویکرد قرآنی و کلامی به آن پرداخته شده است

 

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

مبانی و محدوده آزادی اعتقادی و تبلیغ عقیده در آیات و روایات

1397

سیده متین قتل زاد

طاهره لطیفی

طوبی شاکری

آزادی، عقیده، حدود، آیات، روایات، آزادی عقیده.

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

موضوع مورد بحث در علوم مختلف سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، قرآنی و... قابل بررسی می باشد که در این پژوهش با رویکرد قرآنی و کلامی به آن پرداخته شده است.آزادی عقیده به این معناست که اسلام نسبت به هر عقیده ای بی تفاوت نیست. آنچه در اسلام مطرح است مجبور نکردن و در نهایت فراهم کردن فرصت و برقراری امنیت برای ابراز عقاید مخالف و موافق است و این غیر از تأیید کردن و بی تفاوتی است. در آموزه های شیعی، اگر معتقدات انسان برپایه ی تفکر و اندیشه آزاد باشد و انسان با عقل و فکر آزاد و از روی تأمل و تعمق عقیده ای را برای خود انتخاب نماید، مورد پذیرش است؛ زیرا با فطرت هماهنگ است.آزادی تفکر ناشی از همان استعداد انسانی بشر است که می تواند در مسائل بیندیشد. این استعداد بشری حتماً باید آزاد باشد. پیشرفت و تکامل بشر در گروی آزادی است، اما آزادی عقیده خصوصیت دیگری دارد زیرا هر عقیده ای ناشی از تفکر صحیح و درست نیست. منشأ بسیاری از عقاید یک سلسله عادتها و تقلیدها و تعصبهاست. آزادی عقیده در معنای اخیر نه تنها مفید نیست، بلکه زیانبارترین اثرات را برای فرد و جامعه به دنبال دارد پژوهشگر در این نوشتار درصدد اثبات این امر است که؛ آن عقیده ای درست و صحیح است که بر مبنای تفکر صحیح باشد زیرا در غیر این صورت می شود شرک و بت پرستی و... به همین جهت آزادی اندیشه مقدمه آزادی عقیده و مکمل و مصحح آزادی عقیده است. انسان تا اندیشه ای نداشته باشد اعتقادی نخواهد داشت و تا اندیشه خود را دگرگون نکند نمی تواند عقیده خود را تکمیل و تصحیح کند یا تغییر دهد. این پژوهش اثبات می کندکه؛ دين اجبارى، نفى شده است، چون دين عبارت است از يك سلسله معارف علمى كه معارفى عملى به دنبال دارد، و جامع همه آن معارف اعتقادات است، و اعتقاد و ايمان هم از امور قلبى است كه اكراه‏ و اجبار در آن راه ندارد، چون كاربرد اكراه تنها در اعمال ظاهرى است. محقّقا دين و آئين نزد خدا اسلام است و هر كه جز اسلام، دينى ديگر جويد، هرگز از وى پذيرفته نشود، و در آخرت از زيانكاران است.در این پژوهش ثابت می شود که محدودۀ آزادی چیست و چگونه امر به تبلیغ دین مطابق با فطرت شده است. اگر از روی ترس افرادی مسلمان شدند و در باطن کافر بودند ارزشی ندارد و برای جامعه دینی مفید نیست. جامعه دینی که بخواهد با ایجاد رعب و وحشت افرادی را به دین وادار کند، در حقیقت افرادی متظاهر، منافق و بی هویت تربیت کرده است. روش تحقیق در این نوشته، توصیفی ـ تحلیلی و جمع آوری مطالب از نوع متنی و کتابخانه ای بوده و در سه فصل تنظیم گشته است.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :