پنج شنبه - 2017 نوامبر 23 - 5 ربيع الاول 1439 - 2 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 217913
تاریخ انتشار : 4 شهریور 1396 11:18
تعداد مشاهدات : 49

رابطه هدف خلقت و ظهورحوزه الزهرا سلام الله علیها

تحقیقات پایانی- رابطه هدف خلقت و ظهور

آن چه از نگارش این رساله حاصل آمد: 1. خلقت هدفی حکیمانه دارد و بیهوده و لغو آفریده نشده است.( سوره مؤمنون، آیه115 ) یک استدلال لمی است برای این که بگوید خلقت خالق حکیمی دارد که این خالق حکیم کار لهو نمی کند. خلقت او حق است و بازگشت همه به سوی اوست. 2. هدف خدا مثل هدف انسان نیست، هدف انسان رفع نیاز از خود است در صورتی که خداوند بی نیاز مطلق است و در ذات خود واجد هر کمالی است. 3. هدف خدا از خلقت چیزی خارج از ذاتش نیست، چرا که اگر چیزی خارج از ذات را بر او در نظر بگیریم در واقع داعی و انگیزاننده ای را برای او قائل شده ایم و این یعنی نقص و کثرت قائل شدن برای خداوند، پس سخن درستی نیست. این ذات خداست که چنین اقتضا می کند که به بندگان نفع برساند و ذات «چرا» ندارد. 4. همه چیز برای انسان خلق شده است« خلق لکم ما فی الارض جمیعاً» جهان طبیعت بی جان زمینه ی پیدایش موجود جاندار، موجودات جاندار، زمینه ی پیدایش موجود کاملتری به نام انسان هستند، پس همگی خلق شده اند برای آزمایش انسان، او با همه ی کمالات خدادادی بر سر دو راهی قرار می گیرد و با انتخاب خودش یا از فرشتگان بالاتر می رود و یا با سوء انتخاب از هر جانوری پست تر می شود. 5. شناخت کمال حقیقی انسان از طریق تجربه حاصل نمی شود چرا که کمال او دارای حد و مرز مشخصی نیست تا بتوان از طریق تجربه و آزمایش آن را شناخت. همچنین چیزی از طریق تجربه و آزمایش قابل شناسایی است که قابل درک حسی باشد در صورتی که مبدأ نفسانی که فضایل اخلاقی از آن سرچشمه می گیرد قابل توجه و شناسایی نیست. 6. هدف از خلقت انسان دجاتی دارد برخی از هدف ها جزء اهداف متوسط هستند که دست یابی به هدف نهایی بدون در نظر گرفتن آن ها محال است. هدف قریب که در آیات قرآن نیز به آن اشاره شده است آزمایش انسان است یعنی او بر سر دو راهی قرار می گیرد تا استعدادی که در او به صورت بالقوه قرار داده شده است به فعلیت برسد و از این طریق خوب از بد تمیز داده شود( انسان با اختیار خود می تواند راه سعادت و یا راه شقاوت را برگزیند) در واقع هدف این است که او با حسن انتخاب خود راه خدا را برگزیند و خدا را عبادت کند، عبادت همان هدف متوسط است، آیه 59 سوره ذاریات به همین مطلب اشاره دارد که تکامل انسان در گرو عبادت خداوند است در واقع معرفتی که از عبادت ظاهری حاصل می آید به عنوان هدف متوسط انسان شناخته می شود؛ اما هدف نهایی و کمالی انسان همان عبودیتی است که از عبادت ناشی می شود، در واقع عبودیت همان مقام بندگی است که آدمی زیر لوای آن به مقام قرب الهی می رسد و مؤید به نور الهی می شود و دارای شرح صدر خواهد شد در این صورت است که می گوییم او به بالاترین و ناب ترین و گسترده ترین لذت ها نایل آمده و در جوار رحمت الهی قرار گرفته است. 7. رسیدن به این هدف والا نیاز به راهنما دارد و انبیاء آمده اند تا با شناساندن این هدف به انسان او را راهنمایی و زمینه ساز رسیدن او به این هدف باشند. قرآن با بیان اهدافی که برای ارسال رسل خداوند در نظر گرفته است، تلاش آن ها را در این زمینه به تصویر می کشد.در آیات بسیاری دعوت به توحید، دعوت به معاد، برقراری عدالت، تعلیم کتاب و حکمت، تزکیه و تقوا به عنوان اهداف بعثت آن ها نام برده شده است. 8. هدف خلقت همان هدف بعثت انبیاء است در واقع برقراری عدالت مقدمه ای است برای توحید. توحید بدون عبودیت حاصل نمی آید، پس هدف خلقت منطبق هدف بعثت است. 9. نیاز انسان ها به آن چه به عنوان هدف از ارسال رسل بیان شد نیاز همیشگی آن هاست و با نبود انبیاء از بین نخواهد رفت پس بر خدا واجب است طبق قاعده ی لطف اشخاص برگزیده ای را به عنوان پیشوایان مردم و رهبران آن ها به عنوان ادامه دهنده ی راه انبیاء بفرستد؛با انتخاب امام به عنوان جانشینان رسول این امر مهم متحقق می شود. 10. انگیزه ی کلی برای مخالفت با انبیاء میل به بی بند وباری و پیروی از هوای نفسانی است همچنین جهل و ناآگاهی توده های مردم. 11. انبیاء و اوصیاء الهی به علت مخالفت ها و مبارزاتی که با آن ها به شیوه های مختلفی صورت می گرفته است نتوانستند موفق به برقراری عدالت و در نهایت دعوت مردم به توحید شوند. 12. خداوند در قرآن وعده ی محقق حکومت صالحان را داده است در این نوع حکومت عدالت سرلوحه ی آن هاست و مقدمه ی بر رساندن مردم به هدف خلقتشان است. 13. عدالت از اهمیت بسیاری در سیره ی انبیاء و اولیاء الهی برخوردار بوده است و به عنوان مأموریت مهم حضرت ختمی مرتبت به شمار می آید که ایشان نیز این وظیفه ی خطیر را بر عهده ی فرزند خلف شان حضرت ولی عصر قرار داده اند. 14. بودن کتاب عدل به تنهایی برای برقراری آن در سطح جامعه کافی نیست بلکه حکومتی لازم است و کارگزارانی عادل و حاکمی عادل تر، زمینه ساز برقراری عدالت در سطح جامعه باشند و حکومت امام مهدی( عج الله) در آخر الزمان چنین حکومتی حاکمی عادل رهبری آن را به عهده دارد و کارگزارانی که تربیت شده اند برای اداره ی چنین حکومتی که خدا به وسیله ی آن ها دین خود را آشکار می کند و عدالت را برقرار. 15. حضور حکومت عادل و کتاب عدل لازم، اما کافی نیست چرا که تا جامعه خواستار عدالت و ظرفیت پذیرش عدل را نداشته باشند، عدالت در جامعه برپا نخواهد شد همان طور که در زمان حکومت پیامبر و حضرت امیرالمؤمنین چنین پیش آمد که با وجود حکومتی عادل و حضور قرآن به عنوان کتاب عدل، عدالت برقرار نشده چرا که مردم به شکوفایی کافی برای برقراری چنین عدلی را در جامعه نرسیده بودند. 16. در جامعه ی مهدوی در همه ی زمینه ها،اقتصاد، قضا، فرهنگ و غیره عدالت برقرار خواهد شد. 17. همه ی ابزار عدالت در زمان ظهور امام مهدی وجود خواهد داشت، با توجه به روایاتی که در این زمینه وجود دارد ابزار عدالت دانش، قانون و قدرت است که نزد امام عصر وجود دارد و ایشان از طریق آن ها عدالت را برقرار خواهد کرد. 18. در زمان ظهور امام مهدی مردم اوج شکوفایی عقلانی خواهند رسید و اندیشه و تفکر آن ها رنگ آرمانی به خود می گیرد. 19. قرآن به عنوان کتاب عدل در جامعه مورد پذیرش همگان قرار خواهد گرفت. 20. در زمان ظهور، قدرت به دست ولی امر زمان قرار خواهد گرفت و ایشان با غلبه بر ظالمان و شکست دشمنان خدا، قدرت الهی را در جامعه نشان خواهند داد. 21. با برپایی حکومت عدل و برقراری عدالت مردم به هدف نهایی خلقت شان یعنی عبودیت الهی دست خواهند یافت.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) شهر ری

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

رابطه هدف خلقت و ظهور

 

1391

راضیه آقایی

 

 

 

خانم دکتر معصومه وحیدی

 

 

خانم دکتر طوبی شاکری

 

هدف ، خلقت ، انسان ، ظهور ، عدل ، سعادت .

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

انسان همواره با این سوال دست و پنجه نرم کرده است که برای چه به وجود آمده ، مقصد نهایی او کجاست و آیا این مقصد دست یافتنی است یا خیر . فیلسوفان و دانشمندان بسیاری در پی پاسخگویی به این پرسش اساسی برآمده اند و بر اساس دیدگاه های مختلف پاسخ های مختلفی ارائه داده اند . برخی با اصالت دادن به ماده کمال را در برخورداری هر چه بیشتر از لذایذ دنیوی دانسته اند ؛ برخی دست یابی به فوز و فلاح را در سایه ی لقاء الهی می داننــد ، اما زمانی خاص را برای متحقق شدن این هدف بیان نکرده اند ، بعضی دست یافتن به این هدف را عبودیت می دانند اما دست یابی به آن منوط به معرفت امام عصر خود می دانند اما هیچ کدام زمانی خاص را برای متحقق شدن این هدف بیان نکرده اند ؛ و از آن جایی که دانستن زمان تحقق این هدف سبب گام برداشتن به سوی آن و زمینه سازی در جهت تحقق کامل آن خواهد شد ؛ لذا پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی به اثبات هدفمندی خلقت و تبیین هدف انسان به طور خاص و بیان ارتباط این هدف با ظهور پرداخته است و اثبات شده است که طبق مبانی قرآنی تحقق کامل هدف خلقت در زمان ظهور خواهد بود .


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :