جمعه - 2017 نوامبر 24 - 6 ربيع الاول 1439 - 3 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 217912
تاریخ انتشار : 4 شهریور 1396 23:41
تعداد مشاهدات : 60

نقش رفق و مدارا در تربیت فرزندان با استناد به (آیات و روایات)-حوزه الزهرا سلام الله علیها

نقش رفق و مدارا در تربیت فرزندان با استناد به (آیات و روایات)

رفق در لغت به معنای نرم خویی در مقابل تندخویی و شدت عمل است و در اصطلاح یعنی عملی یا رفتاری زیبا و دقیق و محکم و به دور از تندی و خشونت انجام دادن. مدارا نیز به معنای ملایمت و احتیاط در رفتار با دیگران و تحمل ناسازگاری آنها و انعطاف و نرمش در مقابل آنهاست. تربیت یعنی تلاش برای به فعلیت رساندن استعدادهای انسانی برای دست یافتن به کمال مطلوب و تربیت دینی عبارت است از مجموعه ی اعمال عمومی و هدفدار، به منظور آموزش گزاره های معتبر یک دین به افراد دیگر به نحوی که آن افراد در عمل و نظر به آن آموزه ها متعهد و پایبند گردند کاربرد واژه تربیت در قرآن به معنای تربیت جسمانی و بدنی و نیز سرپرستی در دوران طفولیت است اما واژه تربیت به معنای سازندگی و تهذیب بالفظ تزکیه آمده است و این نوع تربیت (تربیت معنوی و الهی) بیش از انواع دیگر آن اهمیت داده است و حتی پرورش را مقدمه آن دانسته است. فرستادن پیامبران الهی برای هدایت معنوی و اصلاح انسان با سلاح انزار و بشارت، حکمت ها و اندرزهای انبیاء الهی و حکمای آشنا به تربیت و هدایت انسان در قرآن و ... بیانگر این اهمیت است. تربیت یکی از دو رکن مهم سعادت بستر است، تربیت امری سرنوشت ساز و ضروری در حیات ملت هاست. اساس تربیت در سنت الهی این است که هیچ کس را بیش از حد توانایی اش تکلیف نمی نماید. و باید در تمام مراحل تربیت تمکن افراد در نظر گرفته شود و آنان را به تدریج به سری کمال سوق داده، زیرا توقع بیش از اندازه و خارج از استعداد افرادآنان را وامانده می سازد و مطلوب تربیت حاصل نمی شود آیین تربیت الهی سهل و آسان بنا گذاشته شده است و آنان که آیین تربیتی خود را بر امور شاق بنا می کنند و سبب می شوند که مردم از دین و دینداری گریزان شوند از راه و رسم پ یامبر (ص) به دوزند. هیچ چیز مانند مدارا و نرمی در تربیت راهگشا نیست و زمینه ارتباط صحیح تربیتی و تحول به سوی خیر و کمال را فراهم نمی نماید یکی از آیات بسیار مهم قرآنی در باب مدارا و عفو آیه 159 سوره آل عمران است که خداوند اشاره به نرمش کامل پیامبر (ص) و انعطاف و در برابر افراد نادان و گنهکار می کند سپس دستور می دهد که از تقصیر آنها بگذر و آنها را مشمول عفو خود گردان و در سوره طه آیه 43 و 44 سخن و گفتار نرم را عامل نفوذ می داند و به موسی (ع) امر می کند که به سوی فرعون بروید که طغیان کرده اما با نرمی با او سخن بگویید شاید متذکر شود یا بترسد پس برای اینکه بتوان در او نفوذ کرد و اثر بگذارید. باید با سخن نرم (لین) با او سخن بگویند را تندی و خشونت خودداری کنند، که همین خویشتن داری از سری واجب ترین آداب دعوت است و آیات دیگر... / روایات بسیاری در ستایش و تمحید رفق و مدارا نقل شده است از جمله آنکه رسول اکرم فرمودند. مهربانی و ملایمت در چیزی نمی آید مگر اینکه آن را زینت دهد و از چیزی جدا نمی شود مگر اینکه آن را خوار کند و حضرت علی (ع) می فرمایند: نرمی و ملایمت کلید کامیابی است. و ...

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) شهر ری

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

نقش رفق و مدارا در تربیت فرزندان

با استناد به (آیات و روایات)

 

1391

لیلا شعبانی

 

 

 

خانم امیرگل

 

 

خانم نیکو برش

رفق ، مدارا، تربیت تربیت دینی، فرزندان

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

یکی از مباحث مهم تربیتی مسئله رفق و مداراست که نرمی و آسان گیری در امور تربیتی می باشد. روایات کثیری در مدح رفق و مدارا وارد شده در آیات قرآن نیز بسیار به این مسئله اهمیت داده شده است و عفو و سازش را در هر امری مقدّم می داند . سنت الهی نیز در امر تربیت، سهل گیری است چون دین اسلام از حرج و سختی به دور است. و هرکس را به انازه وسعتش تکلیف می کند.(لا یکلف نفسا الا وسعها) گستره ی رفق و مدارا در جهل و علم مخاطب، توان جسمی و میزان ایمان او و واجب و غیر واجب بودن عمل است و در بعضی مواردکه رفق و مدارا به جای حسن استفاده مورد سوء استفاده قرار گرفته یا جایگاهی ندارد و نتیجه عکس حاصل می گردد باید خشونت اعمال گردد.

 رفق و مدارا آثار مثبت فردی و اجتماعی فراوانی دارد که درآثار  فردی می توان به سلامت روانی و جسمانی، آرامش و آسایش، برکت و فزونی و آثار اجتماعی به تبدیل کینه ها و دشمنی ها به محبت و دوستی ، محبوبیت و جذب افراد به دین است که مهم ترین آنها جذب افراد به دین است.

روش های تربیتیِ محبت، تشویق، تنبیه، تکریم و عفو از موارد اعمال رفق و مدارا می باشند، که در هر مورد از آن ها باید جنبه اعتدال را مد نظر داشت. مسائل اعتقادی را باید با توجه به ظرفیت ذهنی فرزندان به آن ها تزریق می کنیم.و برای بیان آن برای نوجوان حتما باید با بیان برهان و استدلال همراه باشد. رفق و مدارا در تبیین مسائل اعتقادی مقدم بر احکام عبادیست چون هدف آمیختگی دین با جان فرزند است زیرا با نخواستن عبادت زیاد از فرزندان ، سخت گیری نکردن بر آنها و درونی کردن ارزش ها و مسائل دینی در دل فرزندان، آنهاکم­کم به اعمال عبادی میل و رغبت پیدا می کنندکه در این صورت پایداری و اثرات آن نیز به تبع ماندگارتر و مثمر ثمرتر خواهد بود.

این پژوهش به طور منسجم به تحلیل و بیان رفق و مدارا در باب تربیت دینی پرداخته و روش اتخاذ شده درآن  اسناد و مدارکی و توصیفی تحلیلی  می­باشد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :