سه شنبه - 2017 نوامبر 21 - 3 ربيع الاول 1439 - 30 آبان 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 207695
تاریخ انتشار : 21 اردیبهشت 1396 12:14
تعداد مشاهدات : 79

برگزاری نشست مهدویت در حوزه علمیه باقرالعلوم باحضور اقای لطیفی از بنیاد مهدویت قم

برگزاری نشست مهدویت در حوزه علمیه باقرالعلوم باحضور اقای لطیفی از بنیاد مهدویت قم

برگزاری نشست مهدویت در حوزه علمیه باقرالعلوم باحضور اقای لطیفی از بنیاد مهدویت قم

برگزاری نشست مهدویت در حوزه علمیه باقرالعلوم باحضور اقای لطیفی از بنیاد مهدویت قم

در استانه ی نیمه ی شعبان و ولادت با سعادت قطب عالم امکان حضرت بقیه الله اعظم ارواحنا فداه حوزه علمیه باقرالعلوم از استاد مهدویت حجب الاسلام و المسلمین اقای لطیفی دعوت کرده و جلسه پیرامون معنای واقعی غیبت و دیدگاه مذاهب و ادیان دیگر در این رابطه پرداخته شد.

ایشان در ابتدا با این مقدمه شروع کردند که امام زمان غایبه دیده هم میشود ولی شناخته نمیشود حضرت مهدی مردم را میبیند و میشناسد مردم نیز مهدی را میبینند ولی نمیشناسند گاهی سوال پیش میاید که وجود امام چه فایده ای دارد

وجود مقدس پيامبر(ص) در پاسخ به سؤال جابر بن عبدالله انصاري درباره انتفاع انسان ها از امام غايب فرمود: « … اَيْ و َالَّذي بَعَثَني بِالنُّبُوَّيِ اِنَّهُمْ يَسْتَضيئونَ بِنورِهِ وَ يَنتَفِعونَ بِوِلايَتِهِ في غَيْبَتِهِ كَانْتِفاعِ النّاسِ بِالشَّمْسِ وَ اِنْ تُجَلِّلُها سَحابٌ»؛ آري! قسم به خدايي كه مرا به نبوت برگزيد! به درستي كه آنان طلب روشنايي مي كنند به نور او و در دوران غيبت اش به ولايت او نفع مي برند، مانند انتفاع مردم از خورشيد، هر چند ابر آن را پوشانده باشد.[1]

مثل اين تشبيه، از خود حضرت ولي عصر- ارواحنا فداه- نيز بيان شده است: « … وَ اَمّا وَجْهُ الاِنْتِفاعِ بِي فِي غَيْبَتي فَكَالاِنْتِفاعِ بِالشَّمْسِ اِذا غَيَّبَتْها عَنِ الاَبْصارِ السَّحابُ»؛ اما كيفيت انتفاع از من در غيبتم، مانند انتفاع از خورشيد است، زماني كه ابر، آن را از ديدگان پنهان مي كند.[2]

در تشبيه حضرت به خورشيد پشت ابر وجوهي از شباهت برشمرده شده است، از جمله اين که؛

1- هنگامي که خورشيد پشت ابر است، همه انتظار دارند، از پشت ابر بيرون آمده، با تابش خود بر همه طراوت بخشد. در مورد مهدي(عج) هم اين چنين است. همه انتظار ظهور او را مي کشند و اميد دارند که روزي با شعاع وجودش به همه طراوت و شادابي را هديه کنند.

2- همان طوري که خورشيد پشت ابر را هيچ کس نبايد منکر شود؛ چون شعاع و نور او دهر و ديار را روشن کرده است؛ خورشيد وجود امام نيز با اين که پشت ابر غيبت است ولي تفضّلات و فيوضات آن بر انسآن هاي بصير پوشيده نيست.

3- ابر، فقط قرص خورشيد را از ديده پنهان مي کند، ولي نوردهي خورشيد و فوايد آن را براي جانداران نمي تواند مانع شود، غيبت امام نيز فقط حضور او را در پهنه و عرصه سياست و اجتماع مانع است، امّا فيض رساني او را به خلايق و دستگيري او از درماندگان و بي چاره ها نمي تواند مانع شود. چه بسا کساني با توسلاتشان از فيض وجود امام بهره ها ببرند و برده اند.

4- مهم ترين و برجسته ترين شباهت امام به خورشيد پشت ابر، اين است که، همان طوري که ابر يک مانع موقت است و هرگز نمي تواند دائمي باشد، غيبت امام نيز موقّت بوده و ظهور او قطعي است. روزي فرا مي رسد که امام از غيبت به در آمده و خورشيد وجودش طالع خواهد گشت.

5- همان طوري که زوال ابر از جلو خورشيد نيازمند وجود وزش باد است تا ابرها را کنار زده خورشيد چهره بنمايد، ظهور امام و طلعت وجود او نيازمند زمينه سازي و بسترسازي است. يعني اگر بادهاي حوادث ما را وادار به بسترسازي براي ظهور نکند و ما اقدامي در جهت برپايي ظهور از خود نشان ندهيم امام ظهور نخواهد کرد چنان چه تا حال ظهور نکرده است.

 در نتیجه غیبت امام از دیدگان ما به این معنی نیست که او در جهان دیگری جز این جهان زندگی می کند و یا وجود جسمانی او به وجود ناپیدایی مانند امواج “اثر” تبدیل گردیده است؛ بلکه معنی غیبت امام (عج) این است که او در میان مردم زندگی می کند و مردم وی را می بینند ولی نمی شناسند و از یک زندگی طبیعی برخوردار است.

[1] - كمال الدين، ج 1، ب23، ح 3.

[2] - همان، ج 2، ب 45، ح 4.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :