شنبه - 2017 اکتبر 21 - 1 صفر 1439 - 29 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 205147
تاریخ انتشار : 14 فروردین 1396 22:35
تعداد مشاهدات : 51

مهریه در فقه امامیه - حوزه علمیه الزهرا سلام الله علیها

تحقیقات پایانی- مهریه در فقه امامیه

یکی از نهادهای وضعی در شریعت اسلام که تحت حمایت قانون ایران نیز می باشد مهریه است که هرچند میزان مهریه در شرع مقدّس اسلام تعیین و تقدیر نشده است و تعیین آن منوط به تراضی و توافق زوجین قرارداده شده امّا در جامعة ما این پدیده جنبة مادّی بسیار زیادی به خود گرفته است و منجر به بالارفتن روزافزون مهریه ها شده است و چون روحیة حساس زن در برابر بحران های عاطفی و روحی در مقایسه با مرد شکننده تر است، چه بسا با کوچکترین مسأله ای به پشتوانة مهریة سنگین خود بنای ناسازگاری بگذارد و ساز جدایی را کوک کند و استفادة ابزاری از مهریه باعث می شود که این امر مبارک دیگر از لحاظ معنوی ضامن دوام زندگی زوجین نباشد. اوضاع اجتماعی بیانگر این موضوع است که مهریه، به شکل امروزی و گاه از روی چشم و هم چشمی لحاظ می شود و برخی از متقاضیان در جهت بالابردن بار مالی آن از یکدیگر سبقت می گیرند و این نه تنها به بقاء و دوام و قوام زندگی مشترک کمکی نمی کند بلکه گاهی باعث افزایش تنش ها و از هم گسیختگی ها و طلاق می شود. نکته قابل تأمل این است که به منظور تعادل هرچه بیشتر در جهت استفاده حقیقی از فلسفة وجودی مهر و ارزش والای زن در تحکیم بنیان خانواده، امر آموزش و فرهنگ سازی یک اصل اجتناب ناپذیر است. در واقع روشن ساختن این موضوع که شناخت زوجین از یکدیگر و تفاهم آنهاست که باعث استحکام زندگی مشترک می شود نه افزایش یا کاهش تعداد سکّه ها، یک ضرورت مهم محسوب می شود و در این مورد مهمترین نهاد فرهنگ سازی در جامعه، سازمانهای آموزشی، نهادهای فرهنگی و رسانه های دیداری و شنیداری و مکتوب است. همچنین افزایش هرچه بیشتر مراکز مشاوره در سطح جامعه،آموزش و پرورش ودانشگاهها برای شناساندن هرچه بیشتر مؤلفه های مهم زندگی مشترک و تشریح و آموزش آن به جوانان داوطلب ازدواج، نقش بسیار سازنده ای در تحکیم خانواده دارد و عامل بازدارندة مؤثری در کاهش نرخ طلاق و به تبع کاهش پرونده های قضایی در رابطه با مهریه در بین زوجین می باشد.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) شهر ری

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

مهریه در فقه امامیه

 

 

 

1392

زهره اکبری

 

خانم فاطمه کریمی (سراج)

 

دکتر طوبی شاکری

 

مهریه، مهرالمسمّی، مهرالمثل، مهر المتعه، مهرالسنّه

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

مهر یا صداق آن چیزی است که در عقد نکاح یا بعد از آن از مالی که شرعاً مباح است به صورت نقد یا مدّت دار برای زن برعهدة مرد قرار داده می شود. این نوشتار در مقام تبیین انواع مهریه در فقه امامیه و احکام آن بوده است و با استناد بر آیات و روایات موجود، به تأکید اهمیّت و نقش محوری آن در زوجیت پرداخته است و برخی آراء فقهی مربوط به آن نیز بیان شده است. به جهت اینکه امروزه مهریه به یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها تبدیل شده و اختلافاتی در پی عدم آگاهی لازم در میان آنها ظهور یافته است؛ لذا جا داشت احکام فقهی مربوط به آن به صورت اجمالی مرور گردد. تعیین مهریه های سنگین که اغلب بر ذمّة زوج باقی می ماند و ناشی از تفاوت عملکرد عرف با موازین دینی در این مورد است، هدف این پژوهش را از بازنگری نگرش فقه امامیه به این مطلب روشن ساخته است. از منظر قرآن و اسلام مهریه هیچ عنوانی جز هبه و هدیه و پیشکشی بلاعوض از سوی مرد به زن ندارد؛ لذا از نگاه فقه این حق از حقوق مالی زن محسوب شده و هرگونه تضییع آن ظلم به شمار رفته است. مهریه از ارکان عقد نکاح نیست، بلکه از لوازم آن می باشد. بنابراین بطلان مهریه به خود عقد نکاح سرایت نمی کند. مقدار و کمیّت مشخصی برای مهریه در منابع دینی ذکر نشده است. این رساله با بیان اختلافاتی که در این باب میان فقهاء موجود است و نیز بیان توصیة اکید دین به مطالبة مهر کم در صدد ارائه الگویی مناسب برای مسلمین است تا تبعات ناشی از مهریه های سنگین گرفتارشان نسازد. این پژوهش از طریق روش توصیفی- اسنادی به بیان مباحث مربوط به مهریه از دیدگاه فقه امامیه پرداخته است.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :