پنج شنبه - 2017 دسامبر 14 - 26 ربيع الاول 1439 - 23 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 204225
تاریخ انتشار : 16 اسفند 1395 14:6
تعداد مشاهدات : 198

تحقیقات پایانی - حوزه علمیه حضرت خدیجه سلام الله علیها

بررسی فقهی و حقوقی ارتداد

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح 2 کارشناسی) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران مدرسه علمیه حضرت خدیجه سلام الله علیها

 

 

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح 2 کارشناسی) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه حضرت خدیجه سلام الله علیها

عنوان اثر

سال دفاع

نام ونام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام ونام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بررسی فقهی حقوقی ارتداد و رابطه آن با آزادی عقيده

 

1386

فهیمه سرادقی

ملیحه ایمانی

محمد سلطان محمدی

کافر – ارتداد – مرتد – آزادی عقیده – آزادی فکر و اندیشه- حد – تعزیر

چکـــــــــــــــــــــــــــــــــیده

    یکی از حقوق انسان حق آزادی است هر انسانی حق دارد همانگونه که تکوینا اراده و قدرت انتخاب دارد، تشریعا نیز حق انتخاب داشته باشد و مانعی بر سر راه اراده او ایجاد نشود .

آزادی ابعاد گوناگون دارد یکی از ابعاد آن آزادی فکر است یعنی هر انسانی حق دارد نسبت به هر چیزی بیندیشد و تحقیق کند، بعد دیگر آزادی عقیده است بدین معنا که انسان در گزینش یک دین و عقیده مختار است نه مجبور و بعد سوم آزادی بیان می باشد .

        ارتداد  یکی از ارکان مسلم و مورد اتفاق در فقه مسلمانان است که ظاهرا با آزادی عقیده در تعارض است زیرا وجود احکام ارتداد معنایی جز این ندارد که انسان از دیدگاه اسلام حق انتخاب عقیده ندارد و ناگزیر است اسلام را بپذیرد وگرنه کیفر جانی و مالی را باید تحمل کند . وجود چنین تعارض ظاهری، سبب پرداختن به موضوع شد تا دشمنان اسلام نتوانند بر مسلمانان خرده بگیرند و دین اسلام را دینی مخالف با حقوق بشر و آزادی عقیده و بیان معرفی کنند .       

       از این رو در این تحقیق سعی شده به سوالاتی از قبیل ارتداد به چه معناست ؟ آزادی در اسلام و غرب به چه معناست ؟ نظر اسلام در مورد آزادی فکر و عقیده و بیان چیست ؟ و ارتباط

بین ارتداد و آزادی عقیده چیست پاسخ داده شود .

        برای پاسخ گویی به سوالات فوق از روش تحقیق توصیفی و تحلیلی استفاده شده که با مراجعه به مراکز و اسناد و کتابخانه های متعدد و سایت های اینترنتی مطالب جمع آوری و تنظیم گردید . در این مراجعات و بررسی ها تحقیقی که عینا به موضوع مورد نظر پرداخته باشدیافت نشد وتحقیقات جانبی مشابه ارتدادو احکام مرتد از نظر مذاهب خمسه ازآقای محمد حسن نوری ابوذری وشرح و تحقیق مبحث ارتداد از کتاب تحریر الوسیله از آقای حسن گودرزی تله جردی وجود داشت که بعضا از آنها استفاده گردید.

       آنچه به نظر می رسد این است که ارتداد به معنای صرف تغییر عقیده نیست بلکه در صورتی عنوان مرتد بر کسی صدق می کند که تغییر عقیده وی همراه با عناد و محاربه باشد – نه بر پایه استدلال و منطق و ناشی از شبهه و اشتباه – با وجود این تعریف پس اگر کسی مرتد شد چون ارتدادش سبب تهدید نظم و اخلاق عمومی می گردد و از آنجایی که تهدید نظم و اخلاق عمومی خود یکی از حدود و قیودهای آزادی عقیده محسوب می گردد . پس ارتداد نیز از حدود آزادی عقیده است.

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :