چهارشنبه - 2017 دسامبر 13 - 25 ربيع الاول 1439 - 22 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 199163
تاریخ انتشار : 20 آذر 1395 10:9
تعداد مشاهدات : 121

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه

حقوق خداوند از نظر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان

از آنجا که مالکیت مطلق هستی از آن خداوند است. حقوق خداوند اصل و ریشه ی همه حقوق می باشد. بنابراین حقوق خداوند...


عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلید

حقوق خداوند از نظر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان20/9/95

خدیجه حسین آبادی

زهرا حسین آبادی
خانم ارفع
حقوق خداوندـ علّامه طباطبایی - حقوق تکوینی ـ حقوق تشریعی

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده


از آنجا که مالکیت مطلق هستی از آن خداوند است. حقوق خداوند اصل و ریشه ی همه حقوق می باشد. بنابراین حقوق خداوند اوّلاً و بذات است و حقوق بشر در طول حقوق خداوند لحاظ می شود. تحقیق پیشِ رو حقوق خداوند را از دیدگاه علّامه طباطبایی با رویکرد به تفسیر المیزان بررسی می کند. تأمّل در آموزه های دینی یادآور سعادت و تعالی انسان است. لذا سعادت انسان در گرو اعمال و رفتار آدمی است که ناشی از عملکرد وی می باشد. چنانچه انسان رعایت حقوق خداوند را بکند در رشد، تکامل و سعادت خود سرعت می بخشد. حال از آنجا که شناخت حقوق مقدمه رعایت حقوق است و سعادت و کمال نتیجه ی این رعایت می باشد، شناخت حقوق خداوند اهمّیّت پیدا می کند و اگر شناخت حقوق خداوند از بیان مفسر تفسیر المیزان در راستای تفسیر آیات قرآن باشد بسیار اهمّیّت ویژه پیدا می کند. حقوق خداوند از جمله مفاهیمی است که همواره در ذهن آدمی مطرح بوده و گاهی در پی یافتن مصادیق آن بوده است، امّا به لحاظ غلبه اومانیسم در جهان از حقوق بشر اوّلاً و بذات بحث شده و کتاب های متعددی در این زمینه نگاشته شده است ولی در مورد حقوق الهی تنها در کتب اخلاقی بحث می شود. داده های اولیه این تحقیق با استفاده از روش کتابخانه ای گردآروی شده و با بهره برداری از روش توصیفی ـ تحلیلی تدوین و داده پردازی شده است. حقوق حقیقی و اصلی از آن خداوند می باشد و ماسوی او در مرحله بعد ذی حق محسوب می شوند. علّامه طباطبایی با توجه به آیات قرآن در مراحل مختلف این حق را در عالم تشریع و عالم تکوین به صورت تصریحی و تلویحی در موارد متعدد به خداوند اسناد داده است.


 



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :