چهارشنبه - 2017 دسامبر 13 - 25 ربيع الاول 1439 - 22 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 199120
تاریخ انتشار : 17 مهر 1384 13:46
تعداد مشاهدات : 80

تحقیق پایانی – مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)

عصمت پیامبر اکرم (ص)

کلامی

مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

عصمت پیامبر اکرم (ص)

1384

زهره آزادی

محمدناصرعلایی

اقای رفیعی

عصمت درانبياء، عصمت، معصوم، عصيان ،خطاي انبيا

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

عصمت در لغت به معناي منع كردن و بازداشتن و در اصطلاح به معناي نيرويي دروني است كه دارنده آن را از هرگناه و خطايي باز مي دارد و انبيا از اين نيرو برخوردار بوده و معصوم ناميده مي شوند.

وجود عصمت درانبياء نه تنها امر ممكني است بلكه لازم و ضروري نيز مي باشد زيرا در غيراين صورت وجوب اطاعت مطلق از پيامبران امري بي معنا مي شود.با دلايل عقلي نيز مي توان وجود عصمت عملي و علمي را در انبيا ثابت كرد زيرا عوامل گناه كه عبارتند از:نداشتن آگاهي كافي از زشتي گناه و غلبه شهوات برعلم به زشتي گناه.در وجود انبيا محكوم به شكست است علاوه براينكه انبيا به جهت به دست آوردن اعتماد عمومي و نيز به دليل اينكه بايد به عنوان يك الگوي كامل انسانهاي كامل پرورش دهد. بايد از گناه و عصيان به دور باشند.همچنين خطاي انبيا درتشخيص و تبليغ تعاليم مذهبي و يا در انجام اين تعاليم و حتي در امور عادي روزانه نيز منتفي است زيرا اشتباه در اين امور احتمال وقوع اشتباه در امور مهمتر را به دنبال  دارد كه به چند نمونه اشاره شده است.پيامبران به دليل شايستگي هاي اختياري خود مشمول لطف خداوند واقع شده و داراي علم و احاطه كافي به مصالح و مفاسد تمامي امور بوده و با اختيار خويش بدون وجود هيچ نيروي جبري از هرگناه و خطايي بدورند.عصمت آنها نه تنها بعد از بعثت بلكه قبل از بعثت آنها نيز وجود داشته است زيرا در غير اين صورت دشمنان آنها مي توانستند گناهانشان را بهانه اي براي ضربه زدن به دعوت آنها قرار دهند درحالي كه چنين مواردي در تاريخ به چشم نمي خورد.بنابراين با مطالعه اين فصل به اين نتيجه مي رسيم كه انبيا به ويژه حضرت محمد (ص) معصوم بوده و از هرگناه و خطايي بدور مي باشند.در فصل دوم  به بيان برخي از آيات قرآني كه درظاهر عصمت پيامبراكرم(ص) را در مظان اتهام قرار مي دهند پرداخته و با مراجعه به پنج تفسير ترجمه مجمع البيان ، اثني عشري، منهج الصادقين، ترجمه الميزان، و نمونه وبرخي از كتب تاريخي در دسترس ، از اين آيات رفع شبهه نموده ايم.

ثابت مي شود كه پيامبر اكرم(ص) معصوم و از هرگناه و خطايي بدورند.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :