پنج شنبه - 2017 دسامبر 14 - 26 ربيع الاول 1439 - 23 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 199117
تاریخ انتشار : 26 شهریور 1385 13:31
تعداد مشاهدات : 95

تحقیق پایانی – مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)

قضا و قدر الهي و سرنوشت انسان

کلامی

مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

قضا و قدر الهي و سرنوشت انسان

1385

 

زهرا حاج حيدري

حمیدرضا هاشمي

 

طوبی شاكري

 

قضا و قدر،سرنوشت، اختيار، جبر و اختيار

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

موضوع قضا و قدر الهي از موضوعاتي است كه همواره مورد سؤال عموم مردم بوده است از اينرو در ابتداي اين تحقيق به كليات پيرامون موضوع كه عبارتند از: طرح موضوع، پيشينة موضوع، هدف و ضرورت و توضيح واژه ها... پرداخته و هدف خود را از پرداختن به اين موضوع روشن خواهيم ساخت كه اين هدف همان رفع تفاسير غلط و سوء رفتارها در مورد قضا و قدر الهي است و همچنين پاسخگويي به سؤال اصلي كه «نقش قضا و قدرالهي و اختيار آدمي در تعيين سرنوشت و افعال، به چه ميزان است؟» مي باشد.

همچنين اقسام كاربردهاي معنايي واژة قضا و قدر عبارتند از: قضا و قدر تكويني، تشريعي، علمي و عيني كه دايرة شمول قضا و قدر علمي و عيني مورد بررسي قرار مي گيرد و همچنين تفاوت اين دو با يكديگر.با توجه به برداشتهاي غلطي كه از معنا و مفهوم قضا و قدر در ميان مكاتب فكري گوناگون وجود دارد بحث جبر و اختيار به ميان مي آيد كه رابطة اين بحث را با بحث قضا و قدر مشخص كرده و ريشة تاريخي و جنبه هاي عملي و عمومي اعتقاد به قضا و قدر را خواهيم آورد.بعداز مشخص كردن معنا و مفهوم قضا و قدر و تقسيم بندي آن، نظريات گوناگون پيرامون مسئله قضا و قدر كه همان مكاتب فكري در خصوص مسئله است آورده مي شود كه در ابتدا مكتب اشاعره آورده شده كه آنها اعتقاد به جبر داشته و به قضا و قدر الهي منهاي اختيار عقيده دارند كه اين عقيده از نظر قرآني و كلامي نقد مي شود و اين عقيده وسيله اي شد براي ظلم ظالمان و ستمگران بني اميه و بني عباس و اشاعره براي فرار از اشكالات وارده برخود نظر كسب را مطرح كردند.مكتب بعدي، مكتب معتزله هستند كه اين گروه برعكس اشاعره فقط عقيده به اختيار دارند و
مي گويند خداوند بعداز خلق ما، ما را به حال خود رها ساخته است و انسان فقط با اختيار خود اعمالش را انجام داده و قضا و قدر الهي در آنها نقشي ندارد كه اين مكتب هم رد مي شود ولي مكتب بعدي كه مكتب امر بين الامرين است، نظرية حق در مورد قضا و قدر الهي و نظر شيعيان و ائمه اهل بيت (ع) مي باشد كه اين نظرية از ديدگاه كلام، فلسفه، جامعه شناسي ارزيابي مي شود و به وسيلة اخبار و احاديث اثبات شده و امتياز اين عقيده بر عقايد ديگر و آثار و فوايد اعتقاد به قضا و قدر الهي بازگو مي شود.

بعداز بررسي مكاتب و دستيابي به نظريه درست و به حقّ در مورد مسئله «قضا و قدر» به مسئلة تغيير سرنوشت برمي خوريم كه همان مسأله «بَداءِ» مي باشد كه اين واژه از نظر لغوي معنا شده و نقش عواملي مانند صدقه، دعا و ... كه باعث تغيير سرنوشت مي شوند را مورد بررسي قرار مي دهيم.بعداز اتمام مطالب پيرامون بحث، شبهه هايي كه پيرامون مسئله به وجود مي آيند مانند اينكه گفته مي شود آيا اعتقاد به علم الهي به معناي نفي اختيار و اثبات جبر نيست و شبهه اي در مورد تعيين كردن سعادت و شقاوت توسط خداوند و شبهه اي در مورد شرور و اينكه آيا اين شرّها و حوادث عدل الهي را نقض نخواهد كرد؟، آورده شده و به پاسخگويي به اين شبهه ها مي پردازيم.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :