پنج شنبه - 2017 دسامبر 14 - 26 ربيع الاول 1439 - 23 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 199115
تاریخ انتشار : 25 مهر 1386 13:25
تعداد مشاهدات : 130

تحقیق پایانی – مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)

بررسي تفاوت زن و مرد در ابعاد مختلف

تربیتی

مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بررسي تفاوت زن و مرد در ابعاد مختلف

1386

مقدس قسمتی

عبدالحمیدصفوي

عزت السادات میرخانی

تفاوتهای شناختي،تفاوت های جسمي،تفاوت های فقهی،تفاوتهاي زن و مرد

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

موضوع اين تحقيق تحت عنوان «بررسي تفاوتهاي زن و مرد در ابعاد مختلف» مي باشد. اين تحقيق در پي آن است كه به بررسي آراء فقها در گذشته و حال كه اختلاف نظر درباره حقوق زن و مرد دارند, بپردازد. با تأمل در اين مباحث مي توان به اين نتيجه رسيد كه زن و مرد از نظر جسمي از آغاز پيدايش سلول اوليه تفاوتهاي اساسي دارند و از نظر حواس پنجگانه، كيفيت بلوغ جسمي و اعضاء و اندام تفاوتهاي غيرقابل انكار دارند. زنان از نظر حس شنوايي، بويايي، چشايي برتر از مردان بوده و مردان از نظر بينايي و حس لامسه قوي تر از زنان هستند.تفاوت در توانايي هاي شناختي و هوش و حافظه از تفاوتهاي ديگر بين زن و مرد است كه در مجموع، اين تفاوتها موجب متفاوت شدن وظايف و حقوق آنان مي شود. به طور كلي تفاوت در وظايف بر اساس طبيعت متفاوت آنان تعيين شده است و قانون آفرينش اقتضا مي كند كه زن و مرد مكمل هم باشند وبا هم همزيستي داشته و موجب رشد وتعالي يكديگر شوند. پس نمي توان اين تفاوتها را نقص يا عيب براي هر يك از زن و مرد دانست.در ادامه به بحث لغوي ديه و قصاص پرداخته و ادله فقهايي كه قايل به تفاوت بين زن و مرد در ديه وقصاص هستند و فقهايي كه قايل به تساوي بين زن و مرد در ديه و قصاص هستند آورده شده است كه عمده استناد هر دو گروه به آيات و روايات مي باشد، از جمله به آيه شريفة «الانثي بالانثي» استدلال كرده اند قائلين به تساوي آيات را بر روايات ترجيح داده و بيان داشته اند كه به علت شك در صحيح السند بودن برخي روايات كه با آيات قرآني تعارض دارند تنها به قرآن كريم استدلال كرده اند و پس از آن به فلسفه تفاوت زن و مرد در ديه و قصاص پرداخته و پاسخ به شبهات مطرح شده در اين باره نيز آورده شده است.سپس به بحث لغوي شهادت پرداخته و ارزش شهادت زن در قرآن و روايات و اينكه در برخي موارد شهادت دو زن به جاي يك مرد قابل قبول است، به دليل خصوصيتي كه آن موارد داشته اند مي باشد نه به خاطر زن بودن زن.شهادت زن و مرد در حقوق مالي و غيرمالي متفاوت است، شهادت زن در حقوق غيرمالي: در حدود و برخي از حق الله، طلاق و خلع، وكالت، وصيت عهدي، قصاص ، نكاح و زنا شهادت زن را به ضميمه شهادت مردان قابل قبول دانسته اند. شهادت زن در ارث و وصيت بدون ضميمه شهادت مردان مورد قبول مي باشد و در ديون مالي و حق الناس شهادت دو زن به همراه قسم مدعي و شهادت يك مرد به تنهايي مورد قبول است.در پايان فلسفه اينكه شهادت زن در برخي موارد مثل ديون پذيرفته نيست و يا در برخي موارد شهادت دو زن را معادل شهادت يك مرد دانسته اند براي اين است كه شارع مقدس مي خواسته بار تكليف را از دوش زنان بردارد زيرا شهادت يك تكليف است نه حق. همچنين شارع مقدس مي خواسته به اين وسيله در اجراي برخي حدود سختگيري كند كه موجب اشاعه فحشا و مورد سوء استفاده برخي فرصت طلبين نشود.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :