چهارشنبه - 2017 دسامبر 13 - 25 ربيع الاول 1439 - 22 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 198915
تاریخ انتشار : 12 دی 1395 15:53
تعداد مشاهدات : 252

مدرسه علمیه کریمه اهل بیت علیهم السلام

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْ ءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

آیت الله محمد علی شرعی مدیر سابق حوزه های علمیه خواهران و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز یکشنبه 12 دی ماه 1395 در سن 81 سالگی دار فانی را در بیمارستان رضوی مشهد وداع کرد.


آیة الله حاج شیخ محمد علی شرعی در اسفند ماه 1314 خورشیدی در داراب فارس دیده به جهان گشود. خانواده ایشان بخاطر تقوی و عشق و علاقه به اهل بیت (علیهم السلام ) از محبوبیت خاصی در میان اهالی داراب برخوردار بود. پدرش مرحوم آیة الله حاج شیخ غلامحسین شرعی شیرازی كه از علمای بزرگ و مبارز آن نواحی محسوب می شد تحصیلات خود را در نجف ادامه داده بود و پس از بازگشت به ایران ابتدا در داراب و بعد از چندی در قم ساكن گردید. مرحوم آیة الله حاج شیخ غلامحسین در قم نیز از اهتمام به تحصیل باز نماند و از محضر اساتیدی همچون آیات عظام مرحوم خوانساری ، مرحوم صدر و مرحوم بروجردی بهره فراوان برد و تا پایان عمر به تدریس علوم حوزوی اشتغال داشت . عشق و علاقه این بزرگمرد به اهل البیت (علیهم السلام ) بویژه حضرت اباعبدالله الحسین (ع ) زبانزد خاص و عام بود و در مصائب آن حضرت بسیار بی تابی می نمود بگونه ای كه صفحات جلد دهم كتاب بحارالانوار كه در باره حضرت اباعبدالله الحسین (ع ) است با قطرات اشك ایشان درآمیخته است . از وی چند مرثیه و منقبت به زبان فارسی و عربی بر جای مانده است . حضرت آیة الله حاج شیخ محمدعلی شرعی در دامان چنین پدری پرورش یافت و در نخستین ماههای زندگی به همراه پدر در زمان مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالكریم حائری و همزمان با فشار و اختناق حكومت رضاخان از داراب به قم آمدند.

دوران تحصیل

آیة الله حاج شیخ محمدعلی شرعی در پنج سالگی شروع به آموختن قرآن نمود و پس از آن گلستان سعدی و بخشی از كلیله و دمنه را نزد مرحوم حاج شیخ علی انصاری «دشتی » فرا گرفت سپس شرح امثله و صرف میر را نزد مرحوم حجة الاسلام والمسلمین آقا سید محمود یثربی آموخت . با تشویق و ترغیب پدر دانشور خود تمام نصاب الصبیان و تهذیب المنطق را حفظ نمود و عموم مطالب صمدیه و الفیه را نیز به خاطر سپرد سپس سیوطی را نزد حاج شیخ احمد زرندی و حاج شیخ حسین مؤمن شیرازی فرا گرفت و بخشی از مغنی را نزد آقای ربانی خراسانی كه از شاگردان مبرز مرحوم ادیب نیشابوری بود و معانی و بیان را از حاج شیخ رحمة الله فشاركی آموخت . علاقة به ادبیات بویژه درك دقیق و درست از شعر و كاربرد آن در نشر مفاهیم مذهبی و اخلاقی موجب گرایش و بزرگداشت وی از هنر منظوم متعهد گردید و در این رویكرد كه تا هم اكنون باقی است باید تأثیر قریحة ادبی و علاقه و توجه پدر وی ـ مرحوم آیة الله حاج شیخ غلامحسین شرعی ـ را به شعر و فنون ادبی موثر دانست و لذا در تابستان برخی از سالها كه به مشهد مقدس می رفت و از محضر علمی و ادبی زنده یاد مرحوم ادیب نیشابوری بهره می برد.

آیة الله حاج شیخ محمدعلی شرعی شرح لمعه را نزد آیة الله ستوده و آیة الله شب زنده دار و بخشی از آن را نزد پدر خود فرا گرفت وی چندی نیز آداب و فنون مناظره را به شیوه متكلمان در معیت آیة الله طاهری خرم آبادی و حجة الاسلام شهید حق دان و حجة الاسلام مرعشی از محضر آیة الله شب زنده دار آموخت و پس از فراگیری شرح تجرید از آیة الله شیخ ابوالحسن شیرازی ، از درس آیة الله تقدیری برای آموختن شرح منظومه استفاده نمود. سپس قسمتی از رسائل و مكاسب را از محضر آیة الله مشكینی و بخشی از كفایه را نزد آیة الله منتظری و بیشتر آن را از آیة الله سلطانی و آیة الله حرم پناهی آموخت . با اتمام این دوره در درس خارج حضرت امام خمینی (قدس سره ) حضور یافت و مسائل مستحدثه را از محضر ایشان فرا گرفت و همزمان در درس آیات عظام گلپایگانی و شریعتمداری و حاج شیخ كاظم فاروبی شركت می نمود.

ایشان در طی سالهای تحصیلی خود با بسیاری از شخصیت های علمی و سیاسی مراوده و دوستی داشتند كه از آن جمله می توان به حضرات آیات احمدی میانجی ، سیدمهدی روحانی ، راستی كاشانی ، مظاهری اصفهانی ، عندلیب شیرازی ، شیخ حسین امراللهی و مرحوم آیة الله صدرالدین حائری شیرازی و برادر ایشان آیة الله محی الدین و نیز آیة الله مجدالدین محلاتی اشاره كرد. دامنة ارتباطات مردمی آیة الله شرعی تا اقصی نقاط كشور گسترده است .

ایشان با بسیاری از تجار متدین ، كارمندان شریف و جوانان فعال و حق طلب از هر قشر و طبقه ای ارتباط فكری و عقیدتی داشت كه غالباً به صمیمیت وی و ارادت آنها منتهی می گردید. در این راه و روش به عنوان عالمی روحانی و مبارزی پرتلاش علیه نظام منحوس پهلوی با عده كثیری از علمای بزرگ شهرستانها ارتباط و آشنایی پیدا نمود همچنان كه رشته مودّت میان وی و عموم دوستان پدرش ـ مرحوم آیة الله حاج شیخ غلامحسین شرعی ـ برقرار ماند كه از آن جمله می توان به دوستی و مراودة وی با آیة الله حاج شیخ محمدرضا كاظمی در كرمانشاه و آیة الله سیداسماعیل هاشمی در اصفهان اشاره نمود.

فعالیت های علمی و فرهنگی

حضرت آیة الله حاج شیخ محمدعلی شرعی از معدود دانشوران حوزوی است كه عمر با بركت وی در نشر و گسترش معارف خاندان عصمت و طهارت : و ارائه خدمات گوناگون فرهنگی ، علمی ، سیاسی و اجتماعی و تربیتی سپری شده است كه در این قسمت به برخی از تلاشهای علمی و فرهنگی این روحانی خستگی ناپذیر اشاره ای گذرا خواهیم داشت . وی تدریس علوم حوزوی را از اولین سالهای طلبگی خود آغاز نمود و در این راه از تدریس هیچ درسی استنكاف نورزید. سیوطی ، مغنی ، حاشیه ملاعبدالله ، لمعه ، معالم الاصول و اصول مظفر و... را به شیوة علمای سلف صالح تدریس نمود و برای تربیت شاگردان و طلبه های فاضل ، مبارز، با اخلاق ازانجام هیچ تلاشی رویگردان نبود. وی به خوبی می دانست كه نیروی انسانی در هر جامعه ای برترین و مهمترین سرمایة ارتقا و اعتلای آن است بنابراین تمام تلاش خویش را برای فراهم نمودن شرایط مساعد تربیت بكار گرفت و پس از بازسازی مدرسة رضویه با پیشنهاد شهید آیة الله قدوسی به اداره آن همت گماشت تا گوشه ای از نابسامانی های آموزشی و درسی طلاب را سامان دهد. از جمله فعالیت های ایشان در مدرسه رضویه افزون بر ارائه یك سیستم منظم آموزشی ، برگزاری سلسله جلسات علمی و اعتقادی بود. آیة الله شرعی پس از آشنایی با مرحوم شهید مطهری در زندان ساواك به همراه تنی چند از فضلای حوزه توانست مقدمات حضور و تدریس ایشان را در قم و در مدرسه رضویه فراهم آورد. سلسله دروس اعتقادی و فلسفی شهید مطهری دو روز در هفته برگزار می گردید. این درسها كه با استقبال كم نظیر طلاب قم مواجه می شد پاورقی های جلد چهارم و پنجم كتاب «روش رئالیسم » را تشكیل می دهد.

آیة الله شرعی با توجه به لزوم ایجاد تشكیلات منسجم در حوزه های علمیه برای ارتقای وضعیت علمی و آموزشی طلاب و فراهم نمودن زمینه های لازم در مبارزه با رژیم طاغوت ، مدیریت مدرسه رضویه را بر عهده گرفت و سالهای متمادی در آنجا به كار و تلاش پرداخت . در آن ایام جریانهای انحرافی وابسته به سیاستهای فرهنگی غرب و وهابیت قصد داشت با نفوذ به حوزه های علمیه اذهان طلاب جوان را منحرف سازد تا بتواند از آنها در مقاصد گوناگون استفاده نماید. این جریانها توسط برخی روحانی نمایان در مدرسه رضویه رخنه كرده بود. آیة الله شرعی با هوشیاری و اشراف كامل ، به مبارزه غیر علنی با آنها پرداخت و با بر پایی جلسات مناظره از فضلایی همچون آیة الله مصباح یزدی و حجج اسلام حاج شیخ محمدرضا آشتیانی و حاج شیخ جعفر امامی استفاده نمود تا شبهات ایجاد شده را پاسخ گویند. این جلسات به قدری مفید و جذاب بود كه تحسین بسیاری از اساتید حوزه را برانگیخت . آیة الله شرعی پس از رفع شبهات از اذهان طلاب جوان به طرد و تصفیه عناصر التقاطی همت گماشت و مدرسه رضویه را از این بلیّه رهایی بخشید.

در بررسی خدمات گوناگون آیة الله شرعی باید مجموعة آنها را در دو دورة قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه قرار داد. اعتقاد راسخ وی به حقانیت مكتب اهل البیت (علیهم السلام ) و پیروزی حق بر باطل در فرجام امور، رویكردی آینده شناسانه را به وی ارزانی داشته كه براساس آن به بسیج تمامی نیروها و امكانات جامعه برای اعتلای كلمة حق و امحاء باطل كوشیده است و در راه تحقق آرمانهای الهی و حفظ و گسترش ارزشهای دینی به انجام هر گونه خدمت و قبول هر رنج و مصیبتی دل می سپارد. زندانی شدن در زندانهای ساواك ، تلاش در هماهنگ سازی نیروهای طرفدار حق ، ایجاد امكانات رفاهی و آموزشی برای آحاد مردم ، تشویق و ترغیب قشرهای گوناگون به دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی ، شهادت فرزندش حجة الاسلام شهید محمدتقی شرعی در جبهه های جنگ تحمیلی و... مجموعه ای از عملكردهای باورمند وی را نشان می دهد. بارزترین ویژگی آیة الله شرعی را باید در امیدواری و امیدبخشی نسبت به تحقق وعده های الهی دانست و ظلم ستیزی وی را نیز همدوش آن دید.

فعالیت های سیاسی

آیة الله حاج شیخ محمد علی شرعی را می توان یكی از چهره های سیاسی و فرهنگی معاصر دانست . جمع آوری مجموعه ای از خاطرات این دانشی مردنستوه می تواند بسیاری از زوایای سیاسی و اجتماعی دیروز و امروز ایران اسلامی را آشكار سازد. مبارزه مداوم وی بر علیه نظام طاغوت موجب شد تا در عاشورای سال 1342 كه برای تبلیغ به مشهد اردهال رفته بود توسط ژاندارمری دستگیر و برای بازجویی به نراق منتقل گردد. پس از چندی وی را در ساواك قم مورد بازجویی قرار دادند. سپس به پادگان عشرت آباد فرستادند و چندی او را در زندان انفرادی نگه داشتند. پس از انتقال به بند عمومی زندان از محضر عالمان مبارزی چون آیة الله بهاءالدین محلاتی ، آیة الله خادمی اصفهانی ، آیة الله قاضی تبریزی و... استفاده های فكری و معنوی نمود. آیة الله شرعی از زندان پادگان عشرت آباد به زندان شهربانی تهران منتقل گردید. در ایام پانزدهم خرداد این زندان محل بازداشت اهل منبر و وعاظ معروفی همچون حضرات آیات شهید مطهری ، شهید هاشمی نژاد، مرحوم فلسفی وآیة الله مكارم شیرازی و... بود. آشنایی آیة الله شرعی در این زندان با شهید مطهری ثمرات بسیاری برای نهضت و مردم را در پی داشت . وی در این ایام با برخی از دوستان خود روزنامة «انتقام » و «بعثت » را چاپ و منتشر می نمود كه ماهیتی سیاسی داشت و مسائل مهم آن روزها را تحلیل می كرد تا حوزه و روحانیت را از آنچه در اطرافشان رخ می داد آگاه نماید.

در ادامه اینگونه فعالیتهای سیاسی بود كه آیة الله شرعی توانست با تهیه یك دستگاه چاپ و تكثیر، سخنرانیهای مرحوم امام (قدس سره ) را در میان افراد انقلابی منتشر سازد كه یكی از شاخص ترین این موارد چاپ و نشر سخنرانی مشهور حضرت امام (قدس سره ) در پانزدهم خرداد سال 42 می باشد. پس از موضع گیری صریح امام (قدس سره ) در برابر كاپیتولاسیون ، آیة الله شرعی با همكاری حجة الاسلام سیدمحمود دعایی اعلامیه آن مرجع نستوه را در اندك زمانی چاپ كرد و در كمترین زمان ممكن به صورت هماهنگ در سراسر كشور توزیع نمود. پی گیری ساواك برای جستن عاملان این حركت انقلابی منجر به بازداشت آیة الله شرعی و جمعی از فضلا گردید. وی را ابتدا به زندان قزل قلعه و سپس به زندان قصر منتقل نمودند. در گیرودار همین دستگیری بود كه مأموران ساواك به سركردگی جلاد معروف آن یعنی سرهنگ ازغندی به خانة آیة الله شرعی یورش بردند. جلاد ساواك قصد ورود به اطاقی را داشت كه زنان خانواده در آن حضور داشتند و می كوشیدند تا اسناد مربوط به روحانیون مبارز را برای مصون ماندن از این هجوم ناگهانی به منزل همسایگان منتقل نمایند. سرهنگ ازغندی كه قصد داشت با ایجاد ارعاب وارد اطاق شود با فریاد و سیلی خشم آهنگ آیة الله شرعی روبرو شد. همین ابراز شجاعت موجب شد تا فرصت كافی برای پنهان سازی اسناد انقلابی فراهم آید. شهید حجة الاسلام محمدتقی شرعی در سالها بعد می گفت : من شجاعت و شهامت را از آن سیلی كه پدرم در حال اسارت به جلاد ساواك نواخت ، آموختم .

آیة الله شرعی در ایام هجرت حضرت امام (قدس سره ) به نجف اشرف به سوریه رفت تا از آنجا به عراق برود و به دیدار امام (قدس سره ) نائل شود. هدف وی از این سفر پرسش از امام (قدس سره ) در باره شركت در انتخابات و چگونگی برخورد با این موضوع در ایران بود. وی كه نتوانسته بود ویزای عراق را تحصیل نماید پرسش های خود را در سوریه در یك نوار ضبط نموده و آن را به همراه نامه ای كه با همفكری آیة الله سیدمنیرالدین حسینی در قم تهیه و برای انتقال به سوریه در یك دستگاه رادیو جاسازی شده بود توسط آقای علی جنتی فرزند آیة الله جنتی به دست امام (قدس سره ) در عراق رسانید و پس از مدتی كوتاه پاسخ امام (قدس سره ) را مبنی بر تحریم انتخابات دریافت نمود. آیة الله شرعی با شروع سلسله دروس ولایت فقیه توسط مرحوم امام (قدس سره ) در نجف ، مجموعة نوارهای این دروس را پس از انتقال به قم با جمعی از دوستان مورد مطالعه و مباحثه قرار داده آن را منتشر ساختند.

با شروع انقلاب اسلامی ایران و هجرت امام (قدس سره ) از نجف به پاریس ارتباط تلفنی وی با امام (قدس سره ) برقرار گردید و ایشان مطالب و نقطه نظرات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را به وسیله یك شبكه گسترده و سرّی به كلیه علما و فضلای مبارز در سراسر كشور منتقل می نمودند. وی در هماهنگ سازی علمای بزرگ شهرستانها با نهضت اسلامی تلاش مضاعفی را بكار بردند كه از آن جمله می توان به ملاقاتهای ایشان با آیة الله ارباب در اصفهان اشاره نمود.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران تمام تلاش آیة الله شرعی این مبارز خستگی ناپذیر به حفظ و گسترش دستاوردهای انقلاب اسلامی معطوف گردید و در مسؤولیت های گوناگون تصویر روشنی از فراست و شهامت و تلاش خداجویانه روحانیت حق طلب شیعی را به منصه ظهور رساند كه در پی به برخی از آن خدمات اشاره می شود:

الف : با پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، ستاد انقلاب اسلامی در قم ایجاد گردید كه فرامین حضرت امام (قدس سره ) را در رفع معضلات و مشكلات كشورابلاغ و پیگیری می نمود. آیة الله شرعی با قبول ریاست این ستاد در روزهای بحرانی آغاز پیروزی ، با همكاری آیة الله شیخ محمد یزدی به رفع مشكلات مردم در اقصی نقاط كشور و دفع غائله های سیاسی از جمله در گنبد و كردستان همت گماشت . زنده یاد شهید چمران با حمایت همین ستاد مردمی و انقلابی آشوب كردستان را سامان بخشید و نیروهای اعزامی از جوانان غیور قم نیز غائله گنبد را پایان دادند آیة الله شرعی در این ستاد نمایندگانی را برای نظارت و تقویت عملكرد قوه قضائیه گسیل داشت و با صدور بیش از 13 هزار حكم به عنوان بازوی اجرائی حضرت امام (قدس سره ) در سراسر كشور عمل نمود.

ب : عده ای از مدرسین و فضلای حوزه علمیه قم در دوران استیلای رژیم طاغوت با هدف حمایت از مواضع سیاسی حضرت امام خمینی (قدس سره ) و نشر افكار و آثار آن قائد بزرگ به تأسیس جامعه مدرسین همت گماشتند. آیة الله شرعی در اولین سالهای تأسیس جامعه مدرسین به پیشنهاد و درخواست آیة الله ربانی شیرازی به عضویت آن درآمدند و در تمام فعالیت های سیاسی آن فعالانه شركت داشتند. آیة الله شرعی تا هم اكنون از اعضای جامعه مدرسین می باشند.

ج : با شروع جنگ تحمیلی ایشان تمام توان و تلاش خویش را به تقویت جبهه های نبرد معطوف نمود و در تهیه تجهیزات انفرادی و جمعی برای رزمندگان و ارسال آنها به خطوط مقدم صمیمانه كوشید. فرزند ارشد وی حجة الاسلام محمدتقی شرعی كه از چهره های بسیار با استعداد و موفق حوزوی محسوب می شدند و از اوان نوجوانی در فعالیت های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی پدر خویش شركت مؤثر داشتند در روز میلاد حضرت امام محمدتقی (ع ) به فیض شهادت نائل آمدند. حضرت آیة الله شرعی این داغ جانگداز را تحت الشعاع جشن شادی میلاد با سعادت حضرت جوادالائمه (ع ) قرار دادند و در آن سال و هر سال جشن میلاد نهمین پیشوای معصوم (ع ) را با شكوه خاصی برگزار نمودند بی گمان یكی از برازنده ترین القاب برای این عالم مجاهد عنوان «ابوالشهید» است و از همین حركت عاشقانه و عالمانه میزان ارادت و اخلاص وی را به ساحت مقدس ائمه هدی (علیهم السلام ) به خوبی می تواند دریافت .

د: حضرت آیة الله شرعی برای دو دوره به عنوان نماینده مردم قم به مجلس شورای اسلامی راه یافتند. در دوره اول از اعضای كمیسیون دفاع مجلس بودند و در طی آن دوره با همكاری دیگر اعضای كمیسیون ، اساسنامة ارتش و سپاه را تدارك دیدند. در این دوره است كه ایشان سعی بلیغی را برای حفظ و ارتقای جایگاه ولایت فقیه در اساسنامه های نیروهای مسلح بكار بردند و به این مهم توفیق یافتند. در دورة دوم نمایندگی ، وی به عضویت در كمیسیون اصل 90 پیوست و 23 هزار پروندة راكد و جاری را در طی این دوره به فرجام رساند. تغییر اساسنامة كمیسیون اصل 90 و اقتدار بخشیدن به این كمیسیون همراه با ساماندهی سیستم بایگانی و اداری آن از دیگر خدمات ماندگار ایشان محسوب می شود.

ه: حضرت آیة الله شرعی با توجه به توانایی و استعداد زنان در كسب علوم حوزوی و لزوم آموزش علمی و دینی برای آنان و نیز ارائه الگوی عینی در این امر، در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به تأسیس مدرسه ای جهت آموزش حوزوی دختران دست یازیدند كه این تلاش به رغم كارشكنی های رژیم طاغوت و بی اعتنایی برخی از علمای آن عصر با مساعدت و همكاری شهید آیة الله قدوسی به نتایج موفقیت آمیز رسید. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران حضرت امام (قدس سره ) هیأت موسسی را برای تشكیل حوزة علمیه خواهران تعیین فرمودند كه حضرات آیات و حجج اسلام مشكینی ، فاضل ، موسوی اردبیلی ، جنتی ، شرعی ، توسلی و شیخ حسن صانعی از زمرة اعضای آن هیأت بودند. در این دوره تلاش آیة الله شرعی با پشتوانة تجارب قبل از پیروی انقلاب و همفكری دیگر اعضای هیأت موسس به ایجاد جامعة الزهرا(س ) انجامید. همچنانكه كوشش پیگیر وی موجب ایجاد وحدت رویه و نظارت كامل شورای عالی حوزه علمیه بر حوزه های علمیه خواهران شد.

و: حضرت آیة الله شرعی برای بی نیاز كردن جامعه زنان در مراجعه به پزشكان مرد و نیز ایجاد الگوی عینی در آموزش علوم پزشكی برای بانوان به تأسیس دانشگاه علوم پزشكی فاطمیه قم مبادرت نمودند. ایجاد این دانشگاه نتایج گوناگونی را در پی داشت كه از آن جمله می توان با جذب تخصص های پزشكی در قم ، فارغ التحصیل شدن بیش از پانصد پزشك زن در تخصصهای گوناگون ، ایجاد دانشگاهی تخصصی ویژة بانوان به عنوان ایجاد نمونه عینی و تحقق امكان پذیری نظام آموزشی همگن اشاره نمود.

ز: با مراجعت حضرت امام (قدس سره ) به قم و ازدهام هر روزة هزاران نفر از اقصی نقاط كشور، برای زیارت آن رهبر بزرگ در اطراف منزل ایشان ، لزوم ایجاد مركز و مكانی جهت پذیرایی و رفاه این زائرین ، حضرت آیة الله شرعی را بر آن داشت تا به ایجاد فضایی مناسب برای اسكان و پذیرایی مردم اقدام نماید. به همین منظور با همكاری حجة الاسلام والمسلمین حاج سیدرضا برقعی «از مؤلفان كتب درسی آموزش و پرورش » به خریدن و مهیا نمودن زمین وسیعی با تأسیس امكانات رفاهی مبادرت ورزید. امكانات و اماكن فراهم آمده را كه با گذشت زمان وسعت می یافت بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق (ع ) نامید و به تهیه اساسنامه و تعیین هیأت امناء برای آن اقدام نمود. این مؤسسه آموزشی و رفاهی تا هم اكنون در تهران ، قم ، مشهد و تنكابن منشأ خدمات فراوانی شده است .

ح : مدرسه عالی قضایی قم كه پس از چند سال به دانشگاه قم تبدیل گردید و با همت و پایمردی رجل علمی و دینی ایجاد شده بود با توجه به سوابق خدمات فرهنگی و تأثیرگذاری حضرت آیة الله شرعی درگسترش مراكز علمی و دینی ، ایشان از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان یكی را از اعضای هیأت امنای این دانشگاه انتخاب شده و در طی 4 سال از راهبردها و تجربه ها و تلاشهای مؤثر وی بهره مند گردیدند.

ط : اوایل پیروزی انقلاب اسلامی برخی از خیرین با مساعدت و همكاری آیة الله سیدعلی محقق برای تهیه مسكن جهت طلاب علوم دینی به تأسیس شهرك مهدیه اقدام نمودند. شورایعالی مدیریت حوزه های علمیه هیأت امنایی را از بازاریان متدین و روحانیون دلسوخته برای ایجاد این شهرك تعیین نمود كه حضرت آیة الله شرعی از آن جمله می باشد این شهرك هم اكنون با بیش از هزار واحد مسكونی پذیرای طلاب ایرانی و خارجی است تا در دوران تحصیل با آرامش خاطر به كسب علوم دینی بپردازند. شهرك مهدیه با همت و تلاش هیأت امناء و پیگیری مداوم حجة الاسلام والمسلمین شیخ مهدی صباحی گسترش روز افزون داشته هم اینك دو هزار و هفتصد واحد مسكونی دیگر به همراه مراكز فرهنگی ، آموزشی ، رفاهی و بهداشتی در حال ساخت است .

ی : قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نماز جمعة قم در مسجد امام اقامه می گردید و پس از پیروزی و توجه روز افزون آحاد مردم به شركت در این عبادت سیاسی ، اقامة نماز جمعه در حرم مطهر حضرت معصومه (س ) و سپس در دبیرستان امام صادق (ع ) انجام می پذیرفت . لزوم ایجاد مصلای وسیعی برای اقامه این نماز عبادی و سیاسی حضرت آیة الله شرعی را بر آن داشت تا با همكاری و تلاش آقایان حاج حسن صبوری و حاج ابوالفضل عباسی به ایجاد مصلای بزرگ قم اقدام نماید. ایشان هم اكنون از اعضای هیأت امنای ستاد اقامه نماز جمعه قم می باشند.

ك : جمعیت مبارزه با فقر كه با نظارت آیة الله حاج شیخ مرتضی حائری در قم تأسیس گردیده بود و آیت الله موسوی همدانی و آقای سید محمود طباطبایی از اعضای بسیار فعال آن بودند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به وضع معیشتی فقرا و ایتام كمكهای شایانی می نمود. حضرت آیة الله شرعی كه از اوایل تأسیس این جمعیت به همكاری با آن پرداخته بود و با سخنرانی های پرشور خویش آحاد مردم و خیرین را به یاری رساندن این جمعیت تشویق و ترغیب می كردند از آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری و سید محمود طباطبائی خواستند تا برای ایتام ویژگی خاصی را قائل شوند. این پیشنهاد مورد قبول مؤسسین واقع گردید و در اولین قدم زیر نظر مرحوم آیة الله حائری به انتشار قبض هایی مبادرت نمودند كه به جلب حمایت های مردمی برای ایتام اختصاص داشت . پس از آن ، جمعیت سرپرستی ایتام قم توسط آقای زاهدی به تأسیس مدرسه ای برای ایتام اقدام نمود حضرت آیة الله شرعی كه از اعضای هیأت امنای این جمعیت می باشند در جلب نظر شخصیت های علمی و دینی و مشاركت خیرین برای ساماندهی اوضاع معیشتی و تربیتی ایتام تلاش وافری را به منصه ظهور رسانده اند.

ل : در اوایل جنگ جمعی از جوانان پرشور قم به تأسیس هیأتی برای عزاداری سالار شهیدان با عنوان حسینیه شهدا اقدام نمودند. این گروه با برپایی چادری در فضایی باز به انجام مراسم عاشورا مبادرت كردند. این حسینیه با حضور و مشاركت آیة الله شرعی و جمعی از جوانان پرشور و انقلابی و همكاری مداح اهل بیت (ع ) سید احمد شمس از رونق خاصی برخوردار شد و هر ساله بر امكانات آن افزوده گشت . شهید حجة الاسلام محمدتقی شرعی در زمرة جوانانی بود كه در این حسینیه عاشقانه خدمت می نمود. در طی سالهای گذشته حسینیه شهدای قم موفق به ساختن بنایی مناسب در فضایی بسیار وسیع گردید و حضرت آیة الله شرعی با تعیین هیأت امنایی برای آن كوشیده اند تا این حسینیه نیز مركزی برای تربیت جوانان در راه تعمیق و گسترش ارزشهای والای شیعی گردد.

م : در سال 1370 حضرت آیة الله شرعی مؤسسه پژوهش و مطالعات عاشورا را در مشهد مقدس تأسیس نمودند. این مؤسسه كه با انجام بیش از هشتاد پروژة تحقیقاتی خرد و كلان یكی از فعال ترین دفاتر پژوهشی كشور در حوزة علوم انسانی است در كارنامة خود كاركرد بیش از یكصد و هفتاد نفر از اساتید حوزه و دانشگاه را در طی یك دهه نشان می دهد. پژوهشكده های معارف ، جغرافیا، آینده شناسی ، ادبیات و هنر از دفاتر اقماری این مؤسسه بودند كه با تلاش پژوهشگران خویش به احیاء تراث ادبی و دینی و نقد و نظر در حوزة جغرافیای انسانی و آینده شناسی ایران و جهان مبادرت می ورزید. هزاران برگه تحقیقاتی به همراه دهها مقاله و كتاب از خروجی های علمی این مؤسسه محسوب می شود. اهتمام حضرت آیة الله شرعی به ایجاد زیرساخت های علمی و فرهنگی و تهیه راهبردهای اجرایی در حفظ و نشر معارف علوم موجب پدید آمدن «كانون تفكر» در مؤسسه پژوهش و مطالعات عاشورا گردید. اعضای این كانون كه بطور موازی با شورای عالی پژوهش به تشكیل جلسه می پردازند از مبرزترین اساتید حوزه و دانشگاه می باشند پایگاه اینترنتی این مؤسسه برای پاسخگویی مستدل به شبهات معاندین مكتب علوی در شرف ایجاد است .
ن : حضرت آیة الله شرعی با تأسیس انتشارات تاسوعا زمینة پشتیبانی چاپ و نشر آثار تحقیقاتی و فرهنگی مؤسسه پژوهش و مطالعات عاشورا را فراهم نمودند.

این انتشارات تاكنون آثاری از تراث ادبی و دینی را به جامعه علمی ارائه نموده است كه برخی از آنها عبارتند از:

1ـ منهاج الكرامه فی معرفة الامامه ، علامه حلی ، تحقیق استاد عبدالرحیم مبارك .
2ـ الطرف ، سید بن طاووس ، تحقیق استاد قیس عطار.
3ـ نهج الحق و كشف الصدق ، علامه حلی ، تحقیق نزار وزان و علیرضا كهنسال .
4ـ نهایة الاكمال فیما به تقبل الاعمال ، السید هاشم البحرانی ، تحقیق عبدالله غفرانی .
5ـ تكمله امثال و حكم دهخدا، تحقیق استاد احمد گلچین معانی .
6ـ دیوان میررضی دانش مشهدی ، تحقیق و تصحیح استاد محمد قهرمان .
7ـ مدیریت رشد، تحقیق طاهره مسلمی زاده .
8ـ مرثیه عاشورایی ، تحقیق استاد ذبیح الله صاحبكاری .
9ـ تحفه گلچین ، تحقیق استاد احمد گلچین معانی ، در دست چاپ .
10ـ عرفات العاشقین و عرضات العارفین ، تقی الدین بلیانی ، بزرگترین تذكره ادبی فارسی در دست چاپ .

 


http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=934&articleID=621375


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :