سه شنبه - 2017 سپتامبر 26 - 6 محرم 1439 - 4 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 198400
تاریخ انتشار : 13 بهمن 1384 10:15
تعداد مشاهدات : 68

مدرسه علمیه فاطمیه (س) پ

شيعه در ايام غيبت

تحقيق پایانی شيعه در ايام غيبت

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه فاطمیه (س ) شهرستان پیشوا

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

شيعه در ايام غيبت

 

13/11/84

نفيسه بليچی کنگرلو     

 

زری باغانی ثانی

طهماسبی

 

شیعه ، امام ، حضرت مهدی (ع)، غیبت

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

شيعه معناي پیرو و دوستدار علی (ع) است ومنظور در این جا این است که  این پیروان حضرت علی (ع) در ایامی که حجت خدا از نظرها دور است تا چه اندازه از دستورات امامان معصوم خودنشأت گرفته اند و به پای عمل رسیده اند.

پس از غیبت امام دوازدهم شیعیان به مدت69 سال یعنی تا سال 329 هـ جانشینانی به عنوان نایب خاص در رأس امامت جماعت شیعه امامیه قرار داشتند که نایب امام غایب بودند. نایب چهارم  به نامابوالحسین علی بن محمد سمری به هنگام مرگ جانشینی برای خویش تعیین ننمود . بنا به روایت شیعه وی معتقد بود که چون  سال های متمادی از تاریخ غیبت امام دوازدهم سپری شده و روزگار پر آشوبی آغاز گشته و همه علامت های رجعت امام مستور موجود است و تعیین جانشین موقتی ، وکیل ، معنی ندارد، بنابراین از آن زمان به بعد جماعت شیعه ی امامیه رئیس مرئی و نافذالکلمه و مقبول العامه ای نداشته است.

از نگاه شیعه سنت معصومانه نه تنها گفتار و کردار پیامبر بلکه گفتار و کردار امامان را نیز شامل می گردد . امامان از رهگذر نوعی ارتباط با منبع خطاناپذیر معرفت ، محتوای دین و تفسیر معصومانه ی قرآن را در اختیار همگان قرار می دادند. طبیعی است که در دوران غیبت ، ارتباط با چنین معرفتی قطع است. از این رو نقش عالمان دینی و سنت اجتهاد در این دوران بر جسته تر می شود.

یکی از روشن ترین دلایل تفکیک ناپذیری سیاست از دیانت در اسلام اندیشه تشکیل حکومت واحد جهانی اسلام است که به دست آخرین حجت خدا، حضرت مهدی (ع)تحقق خواهد پذیرفت . آن گاه حاکمیت بر زمین و زمینیان از آن صالحان و مستضعفان خواهد بود.

اگر آفتاب مدتی پشت ابرهای تیره پنهان شود و نور و حرارت آن کامل به موجودات نرسد باز هم یک اثر مهم آن به جهانیان می رسد و آن این که در پرتو آن وجود مقدس ، جهان هستی به بقای خود ادامه می دهد و زمین ساکنانش را در کام خود فرو نمی برد و آسمان بر سر آن هافرو نمی ریزد و خداوند به برکت وجوداو رشته ی فیوضاتش را از انسان ها قطع نمی کند .

پس بر ما شیعیان واجب است برای نیل به انوار فیوضات آن حضرت نخست از شناخت به آن منجی عالم آغاز کنیم و سپس زمینه را برای ظهور آن حضرت فراهم کنیم .آشآ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :