سه شنبه - 2017 سپتامبر 26 - 6 محرم 1439 - 4 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 198359
تاریخ انتشار : 18 مرداد 1395 17:9
تعداد مشاهدات : 112

مدرسه علمیه فاطمیه (س) پیشوا

علیت از دیدگاه ابن سینا و غزالی

تحقیق پایانی با عنوان علیت از دیدگاه ابن سینا و غزالی

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه  فاطمیه (س ) پیشوا

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

علیت  از دیدگاه ابن سینا و غزالی

 

95/5/18

فاطمه فرخاری    

زینب نادی   

فاطمه فلاح تفتی   

علیت ، ضرورت ، سنخیت ، ابن سینا ، غزالی

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

 

مسأله علیت از کهن ترین مشغولیات ذهن انسان اندیشمند بوده است . اگر بخواهیم مبدائی برای اندیشه ی بشری بر شمریم علیت سرآغاز آن است . در واقع علیت رابطه ی علت و معلول است . علت چیزی است که از وجودش چیز دیگری (  معلول ) واجب می گردد و یا علت چیزی است که شیء(معلول) در حقیقت وجودش بدان نیازمند است. اما در میان مسلک های فلسفه از جمله مشاء و اشاعره این اصل به گونه ای مورد تعاریف مختلف واقع شده است . از میان مشائیون ابن سینا و از مسلک اشاعره غزالی هر کدام دیدگاه خاصی نسبت به این اصل دارند . ابن سینا با توجه به فلسفه ارسطویی در مورد علیت مباحث نوینی ارائه نموده و با استفاده از علل اربعه به نوعی تکمیل کننده اصل علیت بوده است . اما محمد غزالی با نگرشی خاص نسبت به اصل علیت دست به انکار ضرورت علّی و معلولی زده و در حقیقت در پی آن است که فاعلیت تام خداوند را در تمام افعال به اثبات برساند . هر چند ممکن است گمان شود که ابن سینا و غزالی در تعریف علیت اختلافی ندارند اما تفاوت دیدگاه این دو فیلسوف در کابربرد علیت حاکی از اختلاف نگرش آن ها به تعریف علیت       است .در این تحقیق کاربردی که به روش توصیفی می باشد وجمع آوری اطلاعات آن به صورت کتابخانه ای انجام گردیده سعی شده به مبانی اختلافی دو دیدگاه بپردازد.

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :