سه شنبه - 2017 سپتامبر 26 - 6 محرم 1439 - 4 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 198336
تاریخ انتشار : 13 مرداد 1386 12:25
تعداد مشاهدات : 101

تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي) مدرسه‏ علميه امام خميني ره

ضرورت و فلسفه ‏ي حجاب از ديدگاه قرآن و سنّت

حجاب در لغت به معناي پرده و پوشش است و در اصطلاح به معناي «پوشش مخصوص بانوان» به كار مي‏رود.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه امام خمینی(ره)-رباط کریم

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

ضرورت و فلسفه ‏ي حجاب از ديدگاه قرآن و سنّت

1386

معصومه علي‏ بيگي

سيد سيف‏ الله نحوي

محمد سلطان محمدی

حجاب، غرایز، خلقت، شریعت،مسیحیت

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

حجاب در لغت به معناي پرده و پوشش است و در اصطلاح به معناي «پوشش مخصوص بانوان» به كار مي‏رود.

يكي از امتيازات بشر در مقايسه با حيوانات «پوشش» است كه با توجه به خلقت ويژه‏ي اندام انسان و غرايز و استعدادهاي او، امري لازم و ضروري مي‏باشد.

خلقت و فرستادن لباس براي هر يك از زن و مرد هديه‏اي است الهي كه به بشر ارزاني شده است. تاريخ پوشش و حجاب از نخستين انسان‏ها يعني آدم و حوا آغاز مي‏گردد. در داستان حضرت آدم و حوا آمده است كه بعد از خوردن ميوه‏ي درخت ممنوعه و از دست دادن پوشش خود، بلافاصله هر دوي آن‏ها، با برگ درختان بهشتي خود را پوشاندند و اين مسئله فطري بودن پوشش و تأثير عامل حيا و شرم را در آن اثبات مي‏كند كه به همه‏ي انسان‏هاي تعميم يافته است و بر همين اساس لزوم پوشش در همه‏ي اديان آسماني از جمله شريعت حضرت ابراهيم(علیه السلام)، يهود، مسيحيت و... و اقوام و قبايل گذشته هم‏چون ايران، هند، يونان و... مورد توجه قرار گرفت و در همه‏ي اديان و ملل گذشته ضوابط و شرايط ويژه‏اي را براي حجاب در نظر گرفته بودند.

اشارات قرآني در مورد پوشش بدن شامل هر دو جنس مرد و زن مي‏شود. در قرآن كريم -در دو سوره‏ي نور و احزاب- به طور صريح، قانون وجوب حجاب و كيفيت آن بيان شده است. اين دو سوره در سال پنجم هجرت كه سال‏هاي تثبيت امت اسلامي بود و شرايط براي پذيرش توصيه‏هاي دقيق‏تر و روشن‏تر در مورد نوع لباس فراهم بود، نازل شده است.

در آيه‏ي 31 سوره‏ي نور به پيوند تنگاتنگ بين حجاب و روابط جنسي مجاز (ازدواج) به طور ضمني اشاره شده است و فهرست افرادي كه از نظر شرعي محارم زن محسوب مي‏شوند و نيز كساني كه به لحاظ جنسي زن را تهديد نمي‏كنند نام برده شده است. اينان مي‏توانند زينت‏هاي باطني زن را ببينند البته به شرطي كه فسادي در بين نباشد.

و نيز به شرايط حضور زن در اجتماع اشاره مي‏نمايد از جمله اين‏كه زن نبايد مواضع زينت خود را به نمايش بگذارد و در هنگام راه رفتن و صحبت با نامحرمان به گونه‏اي رفتار نكند كه موجب جلب توجه ديگران شود.



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :