يکشنبه - 2018 اکتبر 21 - 11 صفر 1440 - 29 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 197190
تاریخ انتشار : 20 آذر 1395 12:51
تعداد بازدید : 130

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه زینب(س) شاهد

هدايت و ضلالت ازديدگاه قرآن

مبحث هدايت و ضلالت داراي مبادي تصوري وتصديقي است. مبادي تصوري به واژه شناسي و تعريف هدايت و ضلالت بازمي گردد و جايگاه معرفتي آن راروشن مي سازد و مبادي تصديقي بحث هايي را برمي گيرند که شالوده کلامي را بيان مي کنند. مبحث هدايت و ضلالت براين حقيقت استواراست که اين دو موضوع از يکديگرجدايند. هرگاه کسي براين باورباشد که هدايت و ضلالت به گونه اي به هم آميخته اند که راهي براي تفکيک آنها از يکديگر نيست، مبحث هدايت و ضلالت ،جزارزش مفهومي ثمره اي ديگر نخواهد داشت و فايده ي تربيتي و عقيدتي برآن بار نمي شود. امام علي (ع ) راه راست و ميانه را يگانه راه حقيقت و هدايت مي داند و به راست و چپ رفتن را مايه ضلالت و گمراهي مي شمارد و در نهج البلاغه ،خطبهً شانزدهم مي فرمايد: «اليمينُ و الشمالُ مَضَلَّّّّة والطريقُ الوسطي هِي الجادة» «گرايش به راست و چپ ،گمراهي است و راه راست، همان ميانه روي است». درنتيجه با بکارگيري قواعد و معيارهاي درست شناخت، مي توان خطا رااز صواب باز شناخت و در هدايت قدم نهاد.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه زینب(س) شاهد

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

هدايت و ضلالت ازديدگاه قرآن

 

 

1388

 

سيما عنايتي

 

 

سرکار خانم راضيه شفق نيا

 

 

-

 

هدايت، ضلالت، هدايت تکويني، هدايت تشريعي ، شقاوت، تقوا، شيطان، ظلم، گناه

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

 

«چکيده»

جريان هدايت وضلالت ازآنجا که سنتي الهي است ، همواره درتمامي جوامع، چه جوامع گذشته چه جوامع کنوني وآينده جريان داشته و خواهد داشت .

هدايت، مصدروبه معناي راهنمايي و ارشاد است. درواقع ، هدايت به معناي نشان دادن راه ويا نشان دادن هدف به انسانها وسنتي الهي است که اشعاربرالطاف بيکران خداوند نسبت به بندگانش دارد. اهتداء عبارت است ازپيروي کردن هرحقي که فطرت سالم به سوي آن هدايت مي کند. هدايت بردوگونه تکويني و تشريعي است.هدايت تکويني آن است که با آفرينش انسان يا هرموجودي ديگرهمراه است وهمه موجودات ازاين هدايت برخوردارند، اگرچه آدمي مانند ديگرموجودات زميني ازهدايت تکويني بهره مند است وحتي سهمي بيشتردارد، ويژگي هدف آفرينشش اورابه هدايتي ديگرنيازمند ميسازد که مکمل هدايت تکويني است. آن هدايت، همان هدايت تشريعي است. هدايت تشريعي دربيرون انسان است، ولي ازگذرهدايت هاي دروني برانسان اثر مي گذارد. انسان به معرفتي کاملترو گسترده تر نيازمند است وآن عبارت است ازمعرفت وحياني. دستگاه وحي ، نيروي شناخت انسان را ژرفا و گسترش مي بخشد و راه هدايت را مي نماياند. پيامبران الهي ، کتب آسماني ، قوانين و تعاليم وحياني نيز مظاهروجلوه هاي هدايت تشريعي بشرند.

درمقابل هدايت، ضلالت قراردارد و به معناي گمراهي واتخاذ راه و هدف غيرازراه و هدفي که خداوند متعال به عنوان کمال مطلوب براي انسان تعيين کرده است، ميباشد. شيطان، هواي نفس، رهبران ناآگاه و بسياري ازعوامل گمراه کننده وجود دارند که نعمت هدايت را ازانسان سلب مي کنند و انسان را به ضلالت و گمراهي مي کشانند. اما کساني که هدايت شده اند ، اگردرايمان خود ثابت واستوار بمانند، درمسيري طي طريق ميکنند که از هرگونه لغزش و انحرافي ايمن هستند و اين راه، منتهي ميشود به سعادت ابدي وعلاوه براين که رهروانش به ظلم و شقاوت و گناه مبتلا نمي شوند، خداوند همواره بر هدايت آنان مي افزايد. همان طورکه براساس سنت خداوندي  برهدايت هدايت يافتگان افزوده مي شود، برگمراهي گمراهان نيز افزايش مي يابد تا جايي که درضلالت خود فرورفته ، ازحق به کلي منحرف مي شوند .

 

کليد واژه ها: هدايت، ضلالت، هدايت تکويني، هدايت تشريعي ، شقاوت، تقوا، شيطان، ظلم، گناه.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :