جمعه - 2018 آوريل 20 - 5 شعبان 1439 - 31 فروردين 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 197133
تاریخ انتشار : 9 اردیبهشت 1388 16:3
تعداد مشاهدات : 165

تحقیق پایانی - مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)

رجعت در اسلام و اديان

کلامی

مدرسه علمیه حضرت عبدالعظيم(ع)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

رجعت در اسلام و اديان

1387

 

ياسمن محمدي

اصغر هادوي

عزت میرخانی

 

رجعت، رجعت در اسلام، رجعت در اديان، شبهات رجعت

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

رجعت به معنای بازگشت مجدد به دنیا و زندگی دوباره است. رجعت از اصول دین اسلام نیست اما از جمله عقاید قطعی و مسلم مذهب تشیع است. این عقیده نه تنها در منابع اصیل و اولیه ی شیعه که حتی در منابع اهل تسنن نیز وجود دارد ولی متأسفانه مورد بی مهری واعراض قرار گرفته است. بیان و طرح این عقیده در بسیاری از دعاها و زیارات، مطرح کردن وحمایت صریح از این عقیده توسط ائمه معصومین «علیهم السلام» و بزرگان و علمای دین ما نشان از اهمیت و اعتبار این عقیده دارد. عقیده به رجعت در طول تاریخ به شکل های مختلف و از جانب افراد مختلف، مورد حمله و هجوم قرار گرفته و با ایجاد شبهه های رنگارنگ درباره آن یا آمیختن خرافات و بدعت های متنوع، تلاش شده تا این عقیده، به عقیده ای پوچ و واهی تبدیل شود. اما قرآن می فرماید: نحن نزلنا الذکر و إنا له لحافظون.اعتقاد به زندگی مجدد در دنیا، امری محال و غیرممکن نیست و تنها اختصاص به اسلام نیز ندارد. طبق فرمایش قرآن این واقعه در امت های گذشته به کرات اتفاق افتاده و افراد زیادی پس از مرگ دوباره به دنیا بازگشته اند.این عقیده علاوه بر اسلام در مسیحیت نیز به صراحت و به شکل گسترده مطرح است. در انجیل راجع به آن مطالب زیادی بیان شده. در آیین یهود این موضوع واضح و صریح بیان شده و در تورات نشانه ای از وجود این عقیده نیست. اما در برخی منابع و کتاب های مهم و معتبر یهود (تلمود) مطالبی مبنی بر وجود چنین عقیده ای بیان شده است. با توجه به برخی شبهات مطرح شده نیز می توان نتیجه گرفت که این عقیده در این آیین نیز وجود داشته اما مانند موارد بی شمار دیگری که بنابر مصلحت اندیشی و منفعت طلبی عده ای، به انحراف کشیده شده و گاهی هم کاملاً نیست و نابود شده اند، این عقیده نیز دست خوش پنهان کاری شده باشد.در آیین زرتشت نیز با توجه به شباهت ها و اشتراکات فراوان این آیین با اسلام، در جهان بینی، اصول واعتقادات، نبودن چنین عقیده ای بعید به نظر می رسد و شاید بعد از مطالعه منابع اصیل زرتشتی یا گفتگو با بزرگان و علمای این آیین، بتوان به طور قطع و یقین به این مسئله پاسخ داد.علاوه بر این در میان بسیاری از مکاتب و مذاهب مختلف هم، نوعی از اعتقاد به زندگی مجدد در دنیا بعد از مرگ وجود دارد که از آن به «تناسخ» تعبیر می شود. با وجود اختلاف عمیق و ریشه ای میان رجعت و تناسخ، اما اصل این عقیده را هم می توان تأییدی بر صحت عقیده رجعت دانست که در تناسخ، این عقیده به گونه ای دچار انحراف و کج روی شده است.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :