پنج شنبه - 2018 آوريل 26 - 11 شعبان 1439 - 6 ارديبهشت 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 197131
تاریخ انتشار : 18 آذر 1395 15:37
تعداد مشاهدات : 145

مدرسه علمیه الزهرا(س)واوان

مراحل آمادگی برای ظهور

شیرینی ظهور امام موعود، مستلزم چشیدن تلخی صبر بر مشکلات است. در این صورت، همه مشکلات نیز شیرین می شوند!

قرآن کریم به عنوان راهنمای زندگی انسان ها، نقشه ای جاوید است که عمل بر طبق آن، هم سعادت دنیا و هم سعادت آخرت را به دنبال خواهد داشت. از طرفی، امامت حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف)، شروع راهی است که به ایجاد جامعه اسلامی اید ه آل و مطلوب در مقیاس تمام دنیا، منتهی خواهد شد. در این نوشتار با توجه به آیه 200 سوره مبارکه آل عمران، به سه وظیفه اصلی و حیاتی برای نیل به سعادت یاری امام زمان (علیه السلام) اشاره می کنیم.

راه آمادگی مؤمنان برای یاری امام عصر (علیه السلام)
مسلّماً بیشترین توقّع، برای یاری امام زمان (علیه السلام) چه در عصر غیبت و چه در عصر پس از ظهور ایشان، سزاوار جامعه اسلامی است. قرآن کریم در یکی از آیات نورانی، خطاب به مؤمنان می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون‏ [آل عمران/ 200] اى كسانى كه ايمان آورده ايد! (در برابر مشكلات و هوس ها،) استقامت كنيد! و در برابر دشمنان (نيز)، پايدار باشيد و از مرزهاى خود، مراقبت كنيد و از خدا بپرهيزيد، شايد رستگار شويد!» همان طور که در این آیه شریفه مشهود است، سه وظیفه عمده، بر عهده مؤمنان قرار داده شده است. از آن جا که هیچ قید زمانی برای این وظایف در این آیه ذکر نشده و قرآن کریم در تمام زمان ها، هادی و مرشد به سوی حق است؛ پس این سه وظیفه، هم در عصر غیبت و هم در عصر ظهور مشکل گشا و سعادت آور خواهد بود. لذا به هر کدام از آن ها جداگانه نظر می کنیم.
قبل از ذکر این وظایف، شایان ذکّر است که با توجّه به خطاب این آیه به مؤمنان، ظاهراً تلاش برای تحقّق این سه امر باعث ارتقای درجه ایمان انسان خواهد شد. پس؛ هر چه در انجام و تحقّق این امور جدیّت و دقّت به خرج دهیم از مرتبه ایمانی بالاتری برخوردار خواهیم شد.

صبر درونی
قطعاً حضرت مهدی (علیه السلام) برای ایجاد حکومت جهانی اسلامی، به تنهایی عمل نمی کند؛ بلکه برای این هدف به نیروها و جهادگرانی توانمند در حوزه های مورد نیاز این مسیر، احتیاج است. جهاد و مبارزه و استقامت، شالوده اصلی روح قیام جهانی ایشان و نیز روحیه تمامی یاران و رزمنده های ایشان را تشکیل می دهد. در این باره، امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «إِنَّ اللّه‏َ فَرَضَ الجِهادَ و َعَظَّمَهُ وَ جَعَلَهُ نَصرَهُ وَ ناصِرَهُ. وَ اللّه‏ِ ما صَلُحَت دُنيا و َلا دينٌ إِلاّ بِهِ [1] در حقيقت خداوند، جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگداشت و مايه پيروزى و ياور خودش قرار داد. به خدا سوگند كار دنيا و دين جز با جهاد درست نمى ‏شود.» از طرفی در دین اسلام، بزرگ ترین انواع جهاد، مبارزه با خواهش های نفسانی و ترک گناه است. صبر و استقامت در برابر مشكلات و هوس ها و حوادث، در حقيقت ريشه اصلى هر گونه پيروزى مادى و معنوى را تشكيل مى‏ دهد.[2] لذا امیرالمؤمنین (علیه السلام) در روایتی دیگر می فرمایند: «إِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه‏ُ لِخاصَّةِ أَوليائِهِ و َهُوَ لِباسُ التَّقوى و َدِرعُ اللّه‏ِ الحَصينَةِ وَ جُنَّتُهُ الوَثيقَةُ [3] به راستى كه جهاد يكى از درهاى بهشت است كه خداوند آن را براى اولياى خاص خود گشوده است. جهاد جامه تقوا و زره استوار خداوند و سپر محكم اوست.» یکی از لوازم کنترل و مدیریّت صحیح دنیا، استفاده حدّاکثری از عقل سلیم برای اجرای اسلام ناب در تمام دنیاست. به همین جهت امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «النُّفُوسُ‏ طَلِقَةٌ لَكِنَ‏ أَيْدِيَ‏ الْعُقُولِ‏ تُمْسِكُ‏ [تَمْلِكُ‏] أَعِنَّتَهَا عَنِ النُّحُوس‏ [4] نفس ها افسار گسیخته اند، امّا دست های خرد، عنان آن ها را گرفته اند، نمی گذارند به بدبختی و هلاکت بیافتد.» طلایه دار عقل های کامل، و برترین مصداق آن، امام معصوم (علیه السلام) است.

مقاومت انقلابی
دومین وظیفه مسلمانان برای آمادگی یاری امام زمان (علیه السلام)، حفظ و توسعه وحدت، در ایستادگی و مقابله با دشمنان است. در مجمع البحرین، معنای "صابروا" این گونه آمده است: «غَالِبُوا عَدُوَّكُم بِالصَّبرِ [5] به وسیله صبر بر دشمنانتان پیروز شوید.» فرهنگ ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان اسلام، به خصوص در عصر غیبت امام زمان (علیه السلام)، از اصلی ترین لوازم یاران و بلکه از لوازم ظهور ایشان است. چرا که؛ تا فرهنگ مقاومت در میان طیف وسیعی از مسلمین و حتّی غیر مسلمانان نهادینه نشود، ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) منتفی است. دلیل آن هم مهیّا نبودن بستر قیام جهانی است که یکی از لوازم آن، خواست عمومی برای مقابله با ظلم و کفر است.

مرابطه
"مرابطه"، معنى وسيعى دارد كه هر گونه آمادگى براى دفاع از خود و جامعه اسلامى را شامل مي شود. در فقه اسلامى نيز در باب جهاد، بحثى تحت عنوان "مرابطه" يعنى آمادگى براى حفظ مرزها در برابر هجوم احتمالى دشمن، ديده مي شود كه احكام خاصى براى آن بيان شده است.[6] در مورد مراقبت از مرزهای عقیدتی که بسیار مهم تر از مرزهای جغرافیایی و مانند آن است امام صادق (علیه السلام)، جایگاه ویژه ای را برای علمای شیعه ترسیم نموده و می فرمایند: «عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ فِي الثَّغْرِ- الَّذِي يَلِي إِبْلِيسَ وَ عَفَارِيتَهُ يَمْنَعُوهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ وَ شِيعَتُهُ وَ النَّوَاصِبُ أَلَا فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِيعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ التُّرْكَ وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ يَدْفَعُ عَنْ أَدْيَانِ مُحِبِّينَا وَ ذَلِكَ يَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ [7] علماى شيعه ما، همچون مرزداران، مانع يورش شياطين به شيعيان ناتوان شده، و جلوى غلبه ناصبان شيطان صفت را مى‏ گيرند. پس بدانيد هر كه اين گونه در مقام دفاع از شيعيان ما برآيد فضيلتش از جهادكننده با روم و ترك و خزر، هزاران بار بيشتر است، زيرا آن از كيش (عقیده و دین) پيروان ما دفاع مى‏ كند و اين از جسم آنان.»

تقوا
در تمامی این مراحل، ملاک ارزیابی برای کیفیّت انجام این امور، رعایت تقوای الهی است. همچنان که، خداوند متعال می فرماید: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبير [حجرات/13] گرامى‏ ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!» هر چه انسان ها از قدرت کنترل شده تری نسبت به اعمال و افکار خود در تطبیق آن ها با رضای پروردگار برخوردار باشند، لیاقت بیشتری برای یاری ولیّ خدا از خود نشان داده اند و به همان نسبت نقش مؤثّرتری در یاری حضرتش دارند و خواهند داشت.

نتیجه این که؛ هم زمان با آغاز امامت حضرت ولیّ عصر (عجّل الله تعالی فرجه)، تجدید عهد ما با ایشان، در قالب صبر بر مشکلات، ایستادگی مداوم در مقابل دشمنان اسلام، مراقبت از مرزهای اسلام در جبهه های مختلف و رعایت تقوای الهی در تمامی این مراحل خواهد بود. پیش به سوی آمادگی برای ظهور!


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :