چهارشنبه - 2018 ژولاي 18 - 6 ذيقعده 1439 - 27 تير 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 196753
تاریخ انتشار : 11 خرداد 1389 10:19
تعداد مشاهدات : 134

مدرسه علمیه فاطمیه (س ) پیشوا

دنیا زندان مؤمن ، بهشت کافر

تحقیق پایانی با عنوان دنیا زندان مؤمن ، بهشت کافر

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه فاطمیه (س ) شهرستان پیشوا

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

دنیا زندان مؤمن ، بهشت کافر

 

 

11/3/89

 

پروانه اکبری  

 

عابدین درویش پور   

محمدباقر نظری  

مؤمن ، زندان، بهشت ، کافر

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

شناخت چهره ی واقعی دنیا ، هدف از خلقت آن و آشنایی با سنت هایی که در آن جاری است ، بی شک بر اعتقادات انسان تأثیر گذار بوده و با تغییر نگرش سبت به زندگی ، شیوه ی مشی و نحوه ی زندگی انسان نیز تغییر نموده و آنگونه خواهد شد که پیشوایان ما با دنیا برخورد نموده اند.

در تحقیق پیش رو از روش توصیفی و کتابخانه ای استفاده شده است . و بیان شده که دنیا دو اطلاق دارد : یکی متاع دنیا و یکی ظرف وجودی زندگی پیش از مرگ و نکوهشی که از دنیا شده است در آیات و روایات ، متوجه هیچ کدام ازاین دو اطلاق نمی شود .

با نگاهی دقیق تر ف دنیا و آخرت دو حالت از حالات قلب است . حالت نزدیک تر دنیا و حالتی که از آن متأخر است آخرت نامیده می شود و به همان میل و تمایلش به همه ی چیزهایی که به قبل و بعد از مرگ مربوط می شوند ، گفته می شود دنیا و آخرت . دنیا دوتاست یادنیای رساننده است که یاور خوبی برای انسان در نیل به قرب و رضای الهی است یا دنیای نکوهیده که موجب دوری از ساحت قرب پروردگار است .

قرآن و روایات و خود دنیا ، دنیا را به ما می شناسانند وعشق به دنیا و دل بستن به زیور دنیا ، فراموشی مرگ و آرزوی دراز ، مانع این شناختند و برای رفع این موانع چاره ای جز دوری از وابستگی به دنیا و مأنوس شدن با زهد نیست .

از مجموع روایات این نتیجه حاصل می شود که بی ارزش دنیا ، نسبی است و دنیا در برابر آخرت بی ارزش است و دنیایی بی ارزش است که هدف نهایی انسان باشد و باعث روگردانی او از خدا و آخرت شود ؛ در حالی که هدف از خلقت دنیا چیزی غیر از خود دنیاست.

وارستگی از دنیا ثمرات زیادی دارد ، از جمله آرامش قلب ، استوار شدن حکمت در دل ، درک شیرینی محبت خدا ، گر چه حب دنیا در حد برآوردن نیازهای طبیعی نیز نکوهیده نیست بلکه اگر آن را وسیله ی بندگی خدا کنند در لسان دین ، حب آخرت است . دین به بهره برداری از دنیا تأکید نموده است پس معلوم می شود که دنیا برای آخرت ، همواره بازدارنده نیست بلکه گاه درکنار آن وگاه در مسیر آخرت قرار گرفته است و در این دو صورت اخیر دنیا و آخرت با هم جمع شده اند و در لسان دین فقر اختیاری یعنی فقری که بنده خود را به آن دچار کرده باشد نکوهش شده و پیامبر (ص) فقر معنوی واحساس نیاز به خداوند را فخر خود شمرده است .

تفاوت نعم دنیا و آخرت اینجا روشن می شود که خداوند دنیا را به دوست و دشمنش می دهد ، اما آخرت را فقط به دوستان خود بخشیده است و نیز شدّت ومدّت عذاب اخروی با عذاب دنیوی قابل قیاس نیست . خداوند مؤمن را از نور عظمت و جلال کبریایی خود آفریده است . خداوند به هر که عنایتش بیشتر باشد او را بیش از همه از این عالم پرهیز می دهد و سختی ها را بیشتر متوجه او می کند تا روحش از این دنیا و مادیات آن متنفر شود و متوجه آخرت شود و به یاد حق افتد و به او متوسّل شود و اسباب انتقاطع او فراهم شود . و دنیا در ظاهر زندان مؤمن است اما در حقیقت مؤمن در اوج لذت معنوی است و جز خیز ، چیزی نمی بیند چرا که دین عامل روشنایی حیات و حرارت بخش زندگی است و می خواهد انسان را برترین خلق خدا کند و انسان رابه نعمت و سعادت ابدی برساند و نشانه ایمان آن است که زیان و سود تأثیری در راست گویی انسان نگذارد و این که بیش از عمل ، سخن گفته نشود و در مورد دیگران از خداوند بترسی در حین سخن گفتن . چرا که حال مؤمن از جهت عشق و علاقه شدیدش به خداوند و نه غیر او موجب شده که حتی تحمل عذاب سوزان جهنم هم برایش راحت تر از تحمل فراق و دوری از خداوند باشد لذا چنین کسی از تعلقات دنیایی رهاست ، تمام عمر و لحظه ی جان کندن و قبر و قیامتش پر از نور و آرامش است و اصلا انگیزه ای برای گناه ندارد . در قرآن وروایات به زیبایی به توصیف مؤمن پرداخته شده و نیز در قرآن دنیا و مادیات به عنوان ارزش های درغین اند و بیشتر از حد متعارف آن اسراف و تبذیر به شمار می آید . و در ایاتی بیان داشته که وسعت و تنگی رزق گاهی امتحان الهی است  گاهی به مصلحت انسان

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :