يکشنبه - 2018 اکتبر 21 - 11 صفر 1440 - 29 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 196735
تاریخ انتشار : 14 آذر 1395 9:56
تعداد بازدید : 364

مدرسه علمیه فاطمیه (س) شهرستان پاکدشت

جلسه تحلیل و بررسی کتاب فتح خون شهید مرتضی آوینی در مدرسه علمیه فاطمیه (س) شهرستان پاکدشت

به همت معاونت های فرهنگی و پژوهشی مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت تحلیل و بررسی کتاب فتح خون اثر سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی با حضور مژگان آرام والا مسئول واحد ادبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مجری و کارشناس، مدیریت زهرا وفایی نژاد و معاونت پژوهش مدرسه و طلاب برگزار گردید.

جلسه تحلیل و بررسی کتاب فتح خون شهید مرتضی آوینی در مدرسه علمیه فاطمیه (س) شهرستان پاکدشت

به همت معاونت های فرهنگی و پژوهشی مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت  تحلیل و بررسی کتاب فتح خون اثر سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی با حضور مژگان آرام والا مسئول واحد ادبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مجری و کارشناس، مدیریت زهرا وفایی نژاد و معاونت پژوهش مدرسه و طلاب برگزار گردید.

 در این جلسه مژگان آرام والا کارشناس و مجری برنامه پس از بیان مطالبی در حوزه ی نقد و ویژگیهای یک اثر خوب ،عدم پیش داوری ،. نیز معرفی انواع نقد به ویژگیهای این کتاب پرداخت و در ادامه صدیقه خانی معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت به تحلیل کتاب فتح خون پرداخت و افزود: نام شهید سید مرتضی آوینی را در زمان دفاع مقدس و بعد از آن به عنوان راوی مجموعه مستند های روایت فتح بسیار شنیده ایم. این شهید بزرگوار شهریور 1326 در شهرری متولد شد.در دانشگاه به عنوان دانشجوی رشته معماری وارد شد ولی پس از انقلاب به فیلم سازی پرداخت..

کتاب فتح خون در ده فصل به صورت نثر ادبی ، تحلیل تاریخی ، تأویل عرفانی ، مقتل امام حسین (ع) نوشته شده است. فصل دهم این کتاب به وقایع ظهر عاشورامی پردازد که شهید آوینی با شهادت خویش و با تأسی در عمل به شهادت امام شهید ش امام حسین (ع) این فصل را ناتمام گذاشت . این کتاب به صورت روان به تشریح وقایع رجب سال 60 تا محرم سال 61 هجری به صورت نشر عارفانه و عاشقانه پرداخته است . شرح وقایع و توصیف ماجرای پیش آمده از سال 60 تا 61 هجری پرداخته و قسمت دیگر از کتاب از زبان راوی روایت شده است که به تحلیل و رمزگشایی حوادث با نث ادبی پرداخته است . در این کتاب : 1 . به روش معمول در مقابل به تصویر کشیدن زوایای حوادث کربلا می پردازد 2 . در روش دیگر با تفسیر موشکافانه به دنبال کشف علت و چرایی ایجاد حوادث است .

در این کتاب رگه های بسیاری از عقاید اسلامی به خوبی دیده می شود . اعتقاد به روح و باطن و اعتقاد به وجود وجه ملکوتی و نورانی برای انسان که همان روح و روان است که مربوط به عالمی بالاتر از عالم ماده است . انسان از طریق ارتباط با سر رشته های عالم ملکوتی که پیامبران ائمه معصومین (ع) هستند می توانند خود را به عالم ملکوت پیوند دهد . البته شرط این پیوند و همراهی با ائمه معصومین (ع) ایمان به  دین الهی است و این ایمان با ابتلائات و آزمایش های بسیاری که در دین عالم ماده است آزموده می شود وآن چنان که می دانیم بالاترین ابتلا گذشتن از جان وشهادت در مسیر ائمه معصومین که همان مسیر الهی است.

دین یک ظاهر دارد ویک باطن. ظواهر دین اصل نیست واصالت آن وابسته به باطن است.باطن دین امام است. کسی که به کنه و باطن دین پی می برد که خود را به امام و ولایت  او متصل کند.ظاهر گرایان فکر می کنند کعبه قبله است در حالی که کعبه به خودی خود بیش از مجموعه ای از سنگ و خشت نیست و باید باطن قبله را فهمید ،باطن قبله همان امام است.از این روست که درشعر آمده است

کعبه یک سنگ نشانیست که ره گم نشود              حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست

پیروان امام کسانی هستند که اسلام آوردن تنها برایشان مکفی نیست بلکه می خواهند ایمان بیاورند واین قافله است که در حال حرکت است در حلول زمان ودر هر مکان کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا به سوی اینکه خلافت انسان کامل بر عالم را رقم بزنند و این در طول تاریخ در حال تکرار و انجام است. وکسی که دل و ایمان به امام و راه خدا داده است مانند حر اگر در دستگاه بنی امیه هم قرار گیرد از وجود شمع امام به عنوان مذکر وتذکر دهنده بهره جسته و دل به سوی حق می سپارد.

در قسمت دیگر از کتاب به حرمت حرم امن الهی  اشاره می کند. در روز 8 ذی الحجه امام حسین از حرکت کردن سپاهی که برای دستگیری او در محیط حرم امن الهی یعنی مکه در اطراف کعبه با خبر می شود تصمیم به خروج از این حرم امن می گیرد.

آنان رو به سوی قبله خویش نماز می گذارند حرمت حرم چه می دانند. کعبه آنان در مکه نیست تا حرمت حرم مکه را پاس دارند کعبه آنان قصر سبزی است که  چشم ها را خیره می کند در شام است.

در جای دیگرشهید آوینی می نویسد :شیطان جاهلان متنسک را با نماز می فریبد.این سخن  شهید اشاره به حدیثی از امام علی (ع) در کتاب غررالحکم دارد که امام علی(ع) می فرمایند فقط دو شخص کمرم را شکستند عالم متهتک (عالمی که از انجام گناه ابائی ندارد) و جاهل متنسک ( نادانی که اهل عبادت و زهد و سخت کوش در انجام عبادت است) آن عالم با ارتکاب گناهان مردم را از دینداری فراری می دهد و این نادان به خاطر جهلش مردم را به سمت باطل می کشاند. این مطلب 2تفسیر دارد: 1 به خاطر جهلش دچار بدعت در دین و عبادت می شود و مردم از او پیروی کرده و به سوی باطل کشیده می شوند. 2 وقتی مردم جهل او را می بینند به عبادت و زهد او بی رغیب می شوند راهی بر خلاف آنچه او می روند می روند. در نتیجه از عبادت دور می شوند و به باطل کشیده می شوند.

از این رو عاشورا همچنان ادامه دارد                 کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا

در ادامه نیز طلاب علاقمند شرکت کننده در بحث نظرات خود را در مورد کتاب بازگو نمودند که به برخی از آن ها در ذیل اشاره شده است :

تحلیل طلبه پایه دوم معصومه شهرکی در زمینه کتاب فتح خون :نثری بسیار ساده و روان و بیانی شاعرانه و قوی و استفاده مستقیم از آیات قرآن در متن یکی از ویژگی های بسیار ممتاز کتاب است که از همان صفحه ی اول هر مخاطب تشنه ی مفاهیم دینی را به سوی خود جذب می کند و استفاده از این کتاب برای بالا بردن اطلاعات عاشورایی توصیه می شود.

تحلیل طلبه پایه دوم ستاره سالاروند در زمینه کتاب فتح خون :در این کتاب به زندگی نامه افرادی بر می خوریم که در مقابل و در سپاه دشمن هستند امام حسین را قبول داشتند و اینکه می دانستند مادر وپدرش جایگاه و خانواده اش کجاست . نمونه بارز آن حربن یزید ریاحی است که پشت سر امام نماز می خواند امام وقتی به او نفرین می کند جواب نمی دهد واز مادر امام به نیکی یاد می کند هم چنین در این کتاب به نام کسانی تصریح می شود که تا لحظه ی آخر با امام هستند ولی در پایان راه ایشان را رها می کنند آنان افرادی هستند که با امام شرط کرده اند تا یارانی پیش شما هستند ما هستیم حالا که رفته اند ما هم می رویم یعنی تا زمانی که اوضاع وخیم نشده همراه امام بودند.

تحلیل پایه اول سمیرا نجفی طلبه در زمینه کتاب فتح خون :در این کتاب صحبت از لیله القدری است  که برای همه انسان ها وجود دارد.در اینجا به امتحان امام حسین از عمر بن ابی وقاص تصریح شده است. ولی عمربن سعد بهانه جویی کرد وحتی امام حسین به وی گفتند که تو از گندم ری هم نخواهی خورد ولی او باز هم دست از گفته های خود نکشید. در اینجا می توان تک بیتی از نظامی گنجوی را یاد کرد:

                 داغ بلندان طلب ای هوشمند                          تا شوی از داغ بلندان بلند

باید خود را برای روزی که لیله القدر ما فرا می رسد آماده کنیم تا از امتحان الهی سرفراز بیرون بیاییم. واز آنجا که شهید آوینی دغدغه اصلی اشان عاشورا بود به فیض شهادت نائل آمدند.

گفتنی است : این جلسه تحلیل و بررسی کتاب فتح خون روز دوشنبه 24 آبان ماه از ساعت 7:30 تا 9 صبح در نمازخانه مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار گردید.

 





نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :