سه شنبه - 2017 نوامبر 21 - 3 ربيع الاول 1439 - 30 آبان 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195663
تاریخ انتشار : 23 آبان 1395 2:27
تعداد مشاهدات : 147

نقش رفق و مدارا در تربیت فرزندان با استناد به (آیات و روایات)- حوزه علمیه الزهرا سلام الله علیها

تحقیق پایانی- نقش رفق و مدارا در تربیت فرزندان با استناد به (آیات و روایات)

رفق و مدارا ، از والاترین ارزش های اخلاقی و انسانی، و نشانه ی تعالی روح و عظمت شخصیت آدمی است. ایجاد جامعه ای منسجم و قدرتمند در گرو آن است که افراد آن، اندیشه ها و سلیقه های مختلف را تحمل نمایند و از کنار برخوردت سفیهانه، با اخلاق کریمانه درگذرند و با عفو و بخشش کینه ها را مبدّل به محبت سازند . حال مناسب است نگاهی به تأثیر رفق و مدارا در مقوله ی تربیت داشته باشیم. بی تردید رفتارهای خارجی، برخاسته از نحوه ی نگرش و بینش اشخاص در مسائل مختلف است. از این رو تلاشی در جهت اصلاح رفتار دیگران ثمربخش است که در راستای اصلاح بینش و نگرش آنان انجام گیرد. چرا که صرف تغییر رفتار بر اثر اعمال فشار دیگران یا تقلید، تا زمانی که به تغییر نگرش و در نتیجه تغییر حالت منتهی نشود، دوام و ثبات نخواهد داشت. از سوی دیگر توسّل به خشونت و زور نمی تواند ساختار عقیدتی و فکری اشخاص را دگرگون سازد بنابراین شیوه مؤثر در این زمینه، به کارگیری تشویق و رفق و مدارا در روش های تربیتی است. مربی آگاه با نرم خویی و مدارا و نادیده گرفتن لغزش ها تا آنجا که می شود در دل کسانی که تحت تربیت و آموزش او هستند نفوذ می کند و از عواطف و احساسات، برای تغییر نگرش ها و اصلاح فرد در امر تربیت بالاخص تربیت دینی افراد کمک می کند.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) شهر ری

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

نقش رفق و مدارا در تربیت فرزندان

با استناد به (آیات و روایات)

 

 

1391

لیلا شعبانی

 

خانم امیرگل

خانم نیکو برش

رفق ، مدارا، تربیت ،تربیت دینی، فرزندان

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

یکی از مباحث مهم تربیتی مسئله رفق و مداراست که نرمی و آسان گیری در امور تربیتی می باشد. روایات کثیری در مدح رفق و مدارا وارد شده در آیات قرآن نیز بسیار به این مسئله اهمیت داده شده است و عفو و سازش را در هر امری مقدّم می داند . سنت الهی نیز در امر تربیت، سهل گیری است چون دین اسلام از حرج و سختی به دور است. و هرکس را به انازه وسعتش تکلیف می کند.(لا یکلف نفسا الا وسعها) گستره ی رفق و مدارا در جهل و علم مخاطب، توان جسمی و میزان ایمان او و واجب و غیر واجب بودن عمل است و در بعضی مواردکه رفق و مدارا به جای حسن استفاده مورد سوء استفاده قرار گرفته یا جایگاهی ندارد و نتیجه عکس حاصل می گردد باید خشونت اعمال گردد.

 رفق و مدارا آثار مثبت فردی و اجتماعی فراوانی دارد که درآثار  فردی می توان به سلامت روانی و جسمانی، آرامش و آسایش، برکت و فزونی و آثار اجتماعی به تبدیل کینه ها و دشمنی ها به محبت و دوستی ، محبوبیت و جذب افراد به دین است که مهم ترین آنها جذب افراد به دین است.

روش های تربیتیِ محبت، تشویق، تنبیه، تکریم و عفو از موارد اعمال رفق و مدارا می باشند، که در هر مورد از آن ها باید جنبه اعتدال را مد نظر داشت. مسائل اعتقادی را باید با توجه به ظرفیت ذهنی فرزندان به آن ها تزریق می کنیم.و برای بیان آن برای نوجوان حتماً باید با بیان برهان و استدلال همراه باشد. رفق و مدارا در تبیین مسائل اعتقادی مقدم بر احکام عبادیست چون هدف آمیختگی دین با جان فرزند است زیرا با نخواستن عبادت زیاد از فرزندان ، سخت گیری نکردن بر آنها و درونی کردن ارزش ها و مسائل دینی در دل فرزندان، آنهاکم­کم به اعمال عبادی میل و رغبت پیدا می کنندکه در این صورت پایداری و اثرات آن نیز به تبع ماندگارتر و مثمر ثمرتر خواهد بود.

این پژوهش به طور منسجم به تحلیل و بیان رفق و مدارا در باب تربیت دینی پرداخته و روش اتخاذ شده درآن  اسناد و مدارکی و توصیفی تحلیلی  می­باشد.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :