سه شنبه - 2017 سپتامبر 26 - 6 محرم 1439 - 4 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195636
تاریخ انتشار : 23 آبان 1395 11:41
تعداد مشاهدات : 125

تحقیق پایانی حضرت معصومه علیها سلام

جایگاه دعا ، آثار و موانع استجابت دعا از دیدگاه آیات و روایات

انسان با توجه به افکار ، احساسات و عواطف و شئون مختلفی که در وجود اوست ، و با توجه به ارزش و کرامتی که در اوست نیاز به دستورالعمل دارد ، قرآن که از جانب خدا است ، دستورالعمل تربیت انسان و برای هدایت انسان است ، بیان می کند که هر گاه به انسان رنج و سختی برسد به همه حالت که باشد خدا را می خواند زیرا فطرتاً در می یابد که همه مانند او نیازمند به خداوند هستند و هیچ کس جز خدا توان برطرف کردن اضطرار و به وجود آوردن حال آرامش را ندارد در این حال است که از همه کس می برد و فقط رو به سوی پروردگار می آورد اما هنگامی که از دل حادثه بیرون می آید . دوباره به تصریح قرآن شرک می ورزد (انعام / 63) از سوی دیگر خداوند علاقمند به ایجاد ارتباط میان خود و بندگان است ، زیرا خود در قرآن می فرماید : ای پیامبر اگر بندگان من درباره من از تو سوال کردند بگو من نزدیکم و دعای هر دعا کننده ای را اجابت می کنم ... فلیستجیبوا الی ولیومنوا بی لعلهم یرشدون ( بقره / 186) و این چنین دعا را عامل رشد و راه رسیدن به تکامل معرفی می کند و در آیه ای دیگر دعا را به صورت آشکار عبادت خود معرفی می کند ، عبادتی که آن را هدف از خلقت جن و انس معرفی می کند (ذاریات /56

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

جایگاه دعا ، آثار و موانع استجابت دعا از دیدگاه آیات و روایات

 

 

 

تابستان 91

 

 

فاطمه کاظمی

 

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید مهدی رضائی

 

 

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای تدین

 

 

دعا – نیایش – رب – اجابت 

 

انسان با توجه به افکار ، احساسات و عواطف و شئون مختلفی که در وجود اوست ، و با توجه به ارزش و کرامتی که در اوست نیاز به دستورالعمل دارد ، قرآن که از جانب خدا است ، دستورالعمل تربیت انسان و برای هدایت انسان است ، بیان می کند که هر گاه به انسان رنج و سختی برسد به همه حالت که باشد خدا را می خواند زیرا فطرتاً در می یابد که همه مانند او نیازمند به خداوند هستند و هیچ کس جز خدا توان برطرف کردن اضطرار و به وجود آوردن حال آرامش را ندارد در این حال است که از همه کس می برد و فقط رو به سوی پروردگار می آورد اما هنگامی که از دل حادثه بیرون می آید . دوباره به تصریح قرآن شرک می ورزد (انعام / 63)

از سوی دیگر خداوند علاقمند به ایجاد ارتباط میان خود و بندگان است ، زیرا خود در قرآن می فرماید : ای پیامبر اگر بندگان من درباره من از تو سوال کردند بگو من نزدیکم و دعای هر دعا کننده ای را اجابت می کنم ... فلیستجیبوا الی ولیومنوا بی لعلهم یرشدون ( بقره / 186) و این چنین دعا را عامل رشد و راه رسیدن به تکامل معرفی می کند و در آیه ای دیگر دعا را به صورت آشکار عبادت خود معرفی می کند ، عبادتی که آن را هدف از خلقت جن و انس معرفی می کند (ذاریات /56)

و لفظ عبادتی ، را برای واژه دعا به کار برده به طور صریح بیان می کند کسانی که از عبادت من تکبر ورزند یعنی احساس بی نیازی از درگاه من کنند با خواری وارد دوزخ خواهند شد (غافر/60) خداوند در آیه ای دیگر از قرآن کریم به رسول گرامی اسلام (ص) این چنین می فرماید : قل ما یعبوا بکم ربی لولا دعاوکم (فرقان/77)

بگو اگر دعاها و اظهار نیاز و بندگی شما به درگاه خدا نباشد ، خداوند به شما اعتنا و توجه ای نخواهد داشت ، این آیه به طور مستقیم بیان می کند که اگر تمایل دارید خداوند که مالک کل جهان است و تمام خزائن آسمانها بدست اوست به شما توجه و اعتنا کند او را از طریق دعا بخوانید ، خواندنی که نیاز به وقت قبلی و مکان و زمان خاصی ندارد و همین مقدار که بنده با خدای خود ارتباط برقرار کند ، فقر خود و بی نیازی خدا را اظهار نماید برای او کافی است . به همین دلیل است که بیان می کند به غیر خدا متوسل نشوید و کسی را شریک او قرار ندهید . زیرا تنها بی نیاز عالم فقط ذات مقدس اوست .

اگر بنده در حال دعا ایمان داشته باشد که تنها خداوند بی نیاز عالم است و مخلصانه و بی شائبه ، او را بخواند چنین دعائی دارای آثار و برکات بی شماری در زندگی مادی و معنوی و فردی و اجتماعی نیایشگر است . زیرا خداوند ، خود وعده اجابت را در آیات قرآن به بندگانش داده و خداوند قطعاً خلف وعده نمی کند .

دعا در خواست انسانها از خداوند همان درخواست عبد از مالک است ، شایسته است بنده هنگام درخواست ادب را در مقابل مالک خود رعایت کند ، دعا کننده باید با شناخت و امیدواری نسبت به رحمت الهی و دل بریدن از دیگران ، با حالت تضرع و حضور قلب ، خداوند را بخواند و در هنگام دعا توجه داشته باشد که با نام و حمد الهی و درود بر پیامبر و آل او آغاز نماید ، از کثرت دعا خسته نشود بر تقاضای حاجت خود از خدا ، پافشاری نماید و مطابق خواسته خدا عمل کند و برای رسیدن به اجابت الهی توسل به پیامبر و ائمه اطهار ( علیهم السلام ) را مورد توجه قرار دهد . اگر دعای بنده در این دنیا به اجابت نرسد یا به دلیل موانعی است که او در راه اجابت دعا فراهم کرده ( مثلاً گناهی مرتکب شده و در جهت اصلاح آن بر نیامده یا اوامر و نواهی الهی را ترک کرده ) یا اجابت آن دعا با سنت و مصلحت الهی ناسازگار بوده بنابر این اگر اجابت دعای او در این دنیا نباشد ، این به معنای نادیده گرفتن و به حساب نیاوردن دعای او نبوده بلکه با دقت در رو

 

 

 

(پایان نامه سطح دو ارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :