پنج شنبه - 2017 نوامبر 23 - 5 ربيع الاول 1439 - 2 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195635
تاریخ انتشار : 23 آبان 1395 11:35
تعداد مشاهدات : 117

تحقیق پایانی حضرت معصومه علیها سلام

رابطه،اختلالات جنسي و ميسان رضايت در زناشويي جوانان از دیدگاه اسلام

رابطه،اختلالات جنسي و ميسان رضايت در زناشويي جوانان از دیدگاه اسلام

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

رابطه،اختلالات جنسي و ميسان رضايت در زناشويي جوانان

از ديدگاه اسلام

پاییز

89

 

محبوبه قاسمي

 

سركار خانم خديجه بو ترابي

سركار خانم نيكو برش

زن،  رشد،  فضائل اخلاقی، فضائل اخلاقی خانواده،  فضائل اخلاقی اجتماع        

 

      درفرهنگ اسلام،زن به عنوان اینکه مانند مرد انسان کامل است وشایسته همه کمالات وکرامت های انسانی است وشایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی شده است. از بدیهی ترین آموزه های دینی،یکسانی زن ومرد دردستیابی به راه سعادت است. ازاین رومخاطب آیات هدایت وسعادت،انسان است. بی هیچ تفاوتی میان زن ومرد وآدمی ـ چه زن وچه مرد ـ  می تواند درپی سعادت جاودانه باشد وبدان نائل شود. بی تردید زن ومرد به لحاظ جسمانی وروانی تفاوتهایی دارند.به همین دلیل وظایف ومسئولیت هایشان نیز متفاوت است.اما این به معنای تفاوت شخصیتی آنها یا تفاوت رتبه وجایگاهشان نزد پروردگار نیست واز این جهت هر دوبرابرند.زیرا یگانه معیاری که شخصیت ومقام معنوی آنان را محک می زند،ایمان وعمل صالح می باشد که امکان دستیابی هر دوبه آن یکسان است.دردین شناختی شخصیت ومسائل زنان،یک امر حیاتی مسأله الگوسازی والگودهی است وقرآن کریم علاوه بر ارائه دستورات خاص،جهت رشد وبه کمال رسیدن زنان،الگو واسوه معرفی کرده است تا زنان مسلمان، با بررسی وشناخت تواناییهای خود واعتقاد به این اسوه های بافضیلت امتیازات ونقش مؤثر خود را در زیر سازی جامعه وتربیت نسل آینده اجتماع که کاری بس دشوار وظریف است مد نظر داشته وبدانند که بسیاری از این استعدادها منحصر به زنان است . مهمترین نقشهای جنسیتی تصویر شده برای زنان همسری ومادری است وهیچ یک از فعالیتهای زنان اهمیتی همپای این دو نقش نخواهد داشت . باازدواج که پذیرش نوعی تعهد ومسؤلیت تن دادن به زیر بار حقوق ووظایف جدید برای زن وشوهر است تکالیفی را برای هر کدام معین می نماید که عدم رعایت وتخلف از آن موجب کیفر یا عقوبت است برخی ازتکالیف زن نسبت به  همسر مانند اطاعت وعدم عصیان، قنوت وتمکین، کمک به همسر درامور دینی ومعنوی ، ترغیب به انجام واجبات و ترک محرمات، رعایت پاکدامنی وامانتداری در غیاب همسر،راز داری ،تواضع وفروتنی ،اخلاق خوش ،تحصیل رضایت همسر،حفظ حجاب و... که پایبندی به این اصول ورعایت آنها در روابط خانوادگی موجب تقویت واستحکام بنیان خانواده ورشد وتکامل شخصیت انسانی زن ومرد می شود. درجایگاه تربیت ورشد انسانی جامعه نیز،بانوان نقش تعیین کننده وبی بدیل دارند.بنابراین زن در نقش دوم خویش قدرت آفریدرگاری وربوبی خداوند را با پرورش جنین وتربیت کودک به نمایش می گذارد. اسلام توفیق در تربیت نسل سالم وصالح رادرتربیت وشخصیت زنان صالح می داند وانتخاب صحیح همسر وزمینه ارثی وژنتیکی وتربیتی خانواده همسر را اولین گام مؤثر در تربیت وپرورش موفق ومطابق با معیارهای اسلامی می داند. اما مقصود از تربیت در اینجا، تربیت مذهبی می باشد که به معنای هدایت وتزکیه ورشد وبه فعلیت رساندن استعدادهای فطری وزمینه های الهی انسان است .بدیهی است در این امر،نقش مادر به جهت مهرورزی  وبرخوداری از عواطف نیرومند مادری به مراتب قوی تر وسازنده تر است. لذا مادر می تواند نقش رهبری وهدایت فرزند را بر عهده گیرد و اورا به سوی هدفهای مطلوب اسلامی سوق دهد. برخی از اهداف تربیت باید متوجه جهت دادن فرد به سوی خدا و ایجاد زمینه ایمان وباور دردل او می باشد،اما آموزش مذهب تابع آداب وضوابطی است که در سنین مختلف متفاوت می باشد وشامل آموزش اصول وفروع دین، احکام وواجبات ومستحبات وحلال وحرام است که لازم است در حد فهم کودک ودر قالب تمثیل انجام پذیرد. نگرش اسلام در مورد شخصیت زن به مادر یا همسر محدود نمی شود ودر موقعیت دختری و فرزندی نیز از قداست واحترام ویژه ای برخوردار است واینکه خداوند عنایت ویژه ای به دختران دارد به خاطر آن است که دختران در آینده عهده دار تربیت نسلی شجاع ،راستگو، مومن وبا هدفند وسبب سکون وآرامش کانون زندگی وپایه ورکن خانواده فردا هستند، اگر آنها ساخته وپرورده شوند اجتماع آینده پرورش یافته است. وشخصیت زن از اجتماع نیز جدا نیست زیرا میدان عمل زن در زمینه فعالیتهای فرهنگی واجتماعی گسترده است واو توان پذیرش مسئولیتهای اجتماعی وفرهنگی را باتوجه به نیرویی که دارد خواهد داشت. برخی از امور از قبیل علم آموزی که شامل تحصیل علوم دینی وغیر دینی  می شود، یا تصدی برخی از مشاغل ونیز مشارکت در صحنه های سیاسی برای تعیین سرنوشت جامعه، واقامه فریضه امر به معروف ونهی از منکر،ارشادجاهل،و... حضور زنان را در عرصه اجتماعی ضرورت می بخشد.و حکم به وجوب حجاب وپوشش زن واهمیت رعایت عفاف در نگاه وگفتار وکردار زن که از آیات کریمه قرآن و فرمایشات معصومین علیهم السلام بدست می آید نه تنها منافاتی با فعالیت وحضور نیرو مندانه ومتعادل زن در جامعه ندارد بلکه موجب حفظ شخصیت وارزش و کرامت زن،گسترش عفاف عمومی وفراهم نمودن محیطی سالم ومناسب جهت تعالی ورشد وکمالات انسانی در عرصه عمومی(جامعه)وخصوصی(خانواده)خواهد شد.

 (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه حضرت معصومه علیها سلام


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :