پنج شنبه - 2017 نوامبر 23 - 5 ربيع الاول 1439 - 2 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195617
تاریخ انتشار : 29 مرداد 1388 11:3
تعداد مشاهدات : 97

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)

جايگاه عقـل از ديدگاه آيـات و روايـات

تحقیق پایانی سرکار خانم منصوره نوری با عنوان «جايگاه عقـل از ديدگاه آيـات و روايـات»

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ......حضرت فاطمه(س)...............................................................

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

جايگاه عقـل از ديدگاه

آيـات و روايـات

 

1388

 

منصوره نوري

 

 

 

فاطمه شيرازي كيا

 

 

 

طوبی شاکری

 

 

عقل ، لُب ، حجر ، نُهي ، حِلم .

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

در تفكر ديني و منابع روايي اسلامي، عقل از برترين مقام و منزلت برخوردار بوده و سرچشمه وجود و ريشه و اساس آفرينش به شمار آمده است.

عقل در لغت از ماده عقال است. و در معناي اصطلاحي قوه بازداشتن انسان از گفتار ناپسند است. قرآن كريم به صورت هاي گوناگون بر حجيّت عقل تأكيد كرده است و در آيات فراواني بر ضرورت آن تأكيد نموده است؛ همچنين علاوه بر آيات، در رواياتي فراواني نيز بر ضرورت شناخت آن اشاره شده است.

عقل همواره در نظام بشري جايگاهي بس رفيع داشته است، بطوري كه عقل را بزرگترين و ارزشمندترين گوهر انساني دانسته اند.

براي عقل اقسام و درجاتي ذكر شده است كه اقسام آن عبارت است از عقل نظري و عقل عملي و عقل طبع و تجربه. و درجات عقل به ترتيب از نازل ترين درجه كه عقل بالقوه است تا بالاترين درجه كه عقل بالفعل است ادامه دارد.

مطالعه و بررسي در روايات در باب عقل حاكي است كه اگر اسباب فراهم شود، عقل قابليت تكامل دارد كه اين تكامل بواسطه علم، عمل و اخلاق بدست خواهدآمد.

اما براي عقل طبق آيات و روايات نشانه هايي ذكر شده است كه اين نشانه ها عبارتند از: صمت و خاموشي، انديشيدن، شور و مشورت، و تجربه اندوزي. اما اگر عقل تكامل نيابد، مورد لغزش قرارگرفته و زائل مي شود كه نشانه زوال عقل است.

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :