سه شنبه - 2017 سپتامبر 26 - 6 محرم 1439 - 4 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195597
تاریخ انتشار : 23 آبان 1395 11:34
تعداد مشاهدات : 174

عوامل ایجاد یأس و درمان آن از دیدگاه آیات و روایات - حوزه علمیه الزهرا سلام الله علیها

تحقیق پایانی- عوامل ایجاد یأس و درمان آن از دیدگاه آیات و روایات

یأس در علوم اسلامی ، دارای تعریف خاصّی است و یک مرتبه بالاتر از تعریف افسردگی علوم انسانی نوین است . چرا که ادبیات دینی بیشتر به یأس از رحمت الهی آشنا است و این یعنی اهمیت و تاثیر تنگاتنگ عقاید بر اخلاق و عوامل تخریبی صفات مذموم بر بنیان های اعتقادی ، لذا در این تحقیق ، سعی بر آن بوده تا ریشه های درد کشف شود و سپس راهکارها و نحوه ی درمان یأس از دیدگاه آیات و روایات مورد بررسی قرار بگیرد که در فصل اول مباحث پیش نیاز یأس پرداخته شده است مباحثی که برای شناخت عوامل ایجاد یأس و درمان آن در فصول بعدی نیازمندآن هستیم مانند کلمات همسو یأس ، تفاوت یأس با قنوط ، جایگاه یأس در آیات و روایات وعلم اخلاق و انواع یأس از جمله یأس ممدوح و مذموم مورد بررسی قرار گرفته شده است . درفصل دوم عوامل ایجادیأس می باشدکه با شناخت عوامل ایجاد می توانیم راه های درمان آن را بشناسیم ؛ ازجمله موارد، عوامل فردی مانند جهل و آرزوی دراز و عوامل اجتماعی مانند فقر خانواده می باشد و فصل سوم عوامل بازدارنده و مؤثر دردرمان یأس است که با شناخت آن می توانیم اولا پیشگیری کنیم از این معضل وبعد اگر مبتلا شدیم از آنها به عنوان درمان استفاده کنیم . از جمله موارد؛ توجه به رحمت گسترده الهی ، ایمان به قدرت نامحدود پروردگار وصبرو شکیبایی میباشد

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) شهر ری

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

عوامل ایجاد یأس و درمان آن

از دیدگاه آیات و روایات

 

 

1392

نسرین نیکنام فرد

 

خانم حیدرقلی

خانم طوبی شاکری

 

یأس ، درمان ، آیات و روایات

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

یأس مهلک ترین رذیله در علم اخلاق می باشد. یأس حالتی است عارض بر نفس در مقام ناتوانی ، که یقین شود شیء آرزو شده بدست نمی آید. مهم بودن این موضوع و کمتر پرداخته شدن به این موضوع از نگاه آیات و روایات ضرورت ایجاد می کند که به این موضوع مهم پرداخته شود . یأس در آیات و روایات از گناهان کبیره بشمار رفته است و ناامیدی از رحمت خداوند سبحان موجب کفر است . یأس با ابلیس و قنوط هم معنا هستند . «یأس» شدّت ناامیدی ازخیر و پذیرفته شدن دعا است و «قنوط» شدّت ناامیدی از رحمت و بدگمانی به پروردگار است. یأس ریشه ها و راه های درمان مختلفی دارد . یأس دارای انواعی است ، یأس مذموم و یأس ممدوح.  بدترین نوع یأس ،مأیوس شدن از رحمت واسعه پروردگار است . رجاء ضد یأس و به معنای انبساط سرور در دل ، به جهت انتظار امر محبوبی است . مؤثرترین منشاء فردی یأس ، جهل به قدرت ، علم و تنزیه ذات احدیت از صفات نقایص است . منکرین به آیات و لقاء پروردگار ، مأیوس به رحمت پروردگار هستند . انسانی که آرزوی دراز دارد حریص دنیا می شود و در نهایت دچار یأس می شود . قبلِ ازبین بردن رذایل اخلاقی پابه عرصه عرفان گذاشتن چیزی جز ناامیدی در پی ندارد . اعتماد به نفس یعنی بی اعتمادی به پروردگار متعال ، که یأس را به همراه دارد . عدم تربیت اسلامی فرزندان باعث می شود در مشکلات رحمت و قدرت و علم و حکمت خداوند را فراموش کرده و دچار یأس شوند . استبداد رأی حاکمان جامعه را به ناامیدی می کشاند . بهترین راه پیشگیری و درمان یأس توجه کردن به رحمت گسترده پروردگار است . از دیگر موارد درمان یأس توکل به خداوند و صبر و توسل و مشورت می باشد .کسی که معتقد به جاودانگی و آخرت و شفاعت شفیعان باشد دچار یأس نمی شود . ورزش و تغذیه نقش مهمی در از بین بردن یأس دارند . انتظار موعود معصوم امید آفرین ترین است برای همه جهانیان . در رابطه با یأس منابع به صورت جامع وجود ندارد که این تحقیق مطالب پراکنده در منابع مختلف را گرد هم آورده است . جمع آوری مطالب به صورت اسنادی و روش اتخاذ شده توصیفی و گزارشی است .

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :