شنبه - 2017 نوامبر 25 - 7 ربيع الاول 1439 - 4 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195583
تاریخ انتشار : 23 آبان 1395 10:4
تعداد مشاهدات : 102

تحقیق پایانی حضرت معصومه علیها سلام

اصلاح الگوی مصرف و آثار آن از دیدگاه قرآن و احادیث

اصلاح الگوی مصرف و آثار آن از دیدگاه قرآن و احادیث

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

اصلاح الگوی مصرف و آثار آن از دیدگاه قرآن و احادیث

 

آذر 89

 

 

فاطمه محمدی

 

 

 

جناب حجت الاسلام سید مهدی رضایی

 

جناب حجت الاسلام آقای تدیّن

 

الگوی مصرف  -اسراف –تبذیر-اعتدال


انفال مال، که به کار گرفتن یا هزینه کردن آن در مصارف شخصی یا اجتماعی است. هرگاه در این هزینه کردن ها رعایت حد ومرز لازم صورت نگیرد و از حدّ معقول خود تجاوز کند آن را اسراف گویند و هرگاه کمتر از حدّ لازم و متعارف باشد آن را اقتار معینی امساک گویند. (اقتار) مصدر (قتر) به معنی تقلیل دادن کم هزینه کردن در جایی است که متناسب با هزینه بیشتری     می باشد و این دو کار هر دو ممنوع و انحرافی است. آنگاه آیات حدّ وسط را توصیه می فرماید و از آن تعبیر به قوام می کند (و کان بین ذلک قوامأ) و قوام به فتح قاف یعنی عدل، و این عدل همان چیزیست که در صدر همین آیه افراط و تفریط از آن را که عبارت از اسراف و تقتیر است نفی می کند و در ذیل حدّ وسط و قوام را مشخص می کند. قوام در واقع همان توازن اقتصادی است که باید طبق قوانین تشریعی صورت گیرد. درمسایل اقتصادی آنچه برنامة اقتصادی اسلام را از برنامه های مکاتب شرقی و غربی و سرمایه داری کمونیستی جدا می کند در نظر گرفتن مسایلی چون هدف نهایی زندگی، اصالت انسان، ارزش های اخلاقی،کرامت انسانی، مفهوم آزادی، هدف مالکیّت است. دراسلام فرصت ها داده و بهره ها و مالکیّت های انسانی در خدمت اهداف عالی‏تر و ماندگار قرار می گیرد. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: کسی که به دنیا به چشم وسیله بنگرد، او را بینا می کند و برایش سودمند است و کسی که آن را به چشم هدف بنگرد نابینایش می کند و برایش مضر است. در فرهنگ اسلامی، دنیا تجارت خانة اولیای خدا و سرای بی نیازی و کشتگاه سرایی دیگر است. اسراف و تقتیر در اقتصاد اسلامی هر دو مطرود بوده و آنچه قرآن و ائمه معصومین (ع) به عنوان الگوی مصرفی ارائه می نماید میانه روی و مصرف می باشد که در پرتوش برکات بسیاری چه در زمینة فردی و چه در اجتماع که بزرگترین اثرش که تحقّق عدالت اجتماعی است به بار    می آورد. ) (در سالیان اخیر که هر سال به عنوان خاصی نام می گیرد و شاید یکی از حکمت های نام‏گذاری این باشد که ما در فرصتی بیشتر، با تأمل و تعمّق به آن مسأله بیندیشیم. سال 88 بنابراین است که (اصلاح الگوی مصرف) مورد توجه همگان قرار گیرد و اندیشة جمعی به حقیقت الگوی مصرف و اصلاح آن بیندیشد و ارادة جمعی بر این اصلاح عزم جد می نماید. از این رو سخنوران و صاحب نظران، هرکدام بنا بر اندیشه، تخصّص و استحسان خود از زاویه ای به این مسأله مهم پرداخته اند. اقتصاددانان هر کدام به فراخور رشته تخصصی خود جامعه را متوجّه الگوی مصرف اقتصادی (آب، برق،گاز) و اصلاح آن نموده اند و پیشرفت کشور را مرهون آن دانسته‏اند. به هرجا که می‏نگری به نوعی مشغول الگویابی بهینه و اصلاح الگوهای درست نهادینه شده در جامعه هستند به یقین همه به دنبال یافتن الگوی برتر و کامل تر هستیم. الگویی که در پرتو یاری آن به تغییری اساسی در وضعیت مصرف گرایی نهادینه شده در جامعه برخاسته و به برترین الگوها که همان قرآن و الگوی کامل انسانی در شخصیتی چون علی(ع) در جهت تحقّق عدالت اقتصادی و این فرم ملی که افتخار کشور عزیزمان یعنی اسلام را سربلند می کند گامی بر داریم که با حرکت در این مسیر می یابیم

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :