سه شنبه - 2017 نوامبر 21 - 3 ربيع الاول 1439 - 30 آبان 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195568
تاریخ انتشار : 30 مهر 1388 9:24
تعداد مشاهدات : 84

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)

زيارت از ديدگاه اسلام

تحقیق پایانی سرکار خانم زهرا برهانی با عنوان«زيارت از ديدگاه اسلام»

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ......حضرت فاطمه(س)...............................................................

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

زيارت از ديدگاه اسلام

1388

 

زهرا برهاني

 

 

اکرم السادات موسوی

 

 

 

فاطمه سلیمانی

 

زيارت، زائر، مزور

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

زيارت در لغت به معني ميل، قصد و انحراف است و در اصطلاح تمايلي است كه افزون بر ميل و حركت حسّي، قلب هم گرايش جدي پيدا كرده و نسبت به مزور با اكرام قلبي و انس روحي همراه مي باشد.

فلسفه ي زيارت زنده نگه داشتن ياد و نام انسان هاي بزرگ و الهام گرفتن از آنها به عنوان اسوه پس از مرگ و ... است.

رسالت و امامت دو جلوه ي الهي هستند و راه رسيدن به آنها و در پرتو آن قرب به حق، اتصال به رسول خدا (صلي الله عليه و آله) و عترت اوست و زيارت تفسير اين اتصال است و تنها طريق عملي تحقق اين اتصال مي باشد. و هدف غايي در زيارت، خدا و تقرب به او  است. از احاديث وارده از سوي پيامبر (صلي الله عليه و آله) اهداف ديگري نيز به دست مي آيد كه عبارتند از: 1ـ خشوع و ياد مرگ 2ـ دعا براي ميت و ... زيارت بر دو نوع است زيارت مأثور و زيارت غيرمأثور و سه ركن دارد كه عبارتند از: 1ـ زائر 2ـ مزور 3ـ خصيصه اي نفساني به نام گرايش قلبي، كه با تعظيم مزور همراه است.

زيارت قبور آداب فراواني دارد كه از جمله ي آنها: غسل زيارت، اذكار غسل زيارت و... .

در آيه ي 84 سوره ي مباركه ي توبه، زيارت قبور مؤمنان امري جايز شمرده شده است و نهي وارده در آيه، مبني بر عدم زيارت قبور، مختص منافقان است.

از مجموع روايات وارده از طريق تشيع و اهل سنت (تمام چهار مذهب: حنفي، حنبلي، شافعي، مالكي) به دست مي آيد كه زيارت قبور امري جايز بلكه مستحب است. اما وهابيان زيارت قبور را شرك مي دانند و ابن تيميه شيعه را به دليل انجام اين عمل كافر مي داند و معتقد است از پيامبر هيچ گونه فرماني نسبت به زيارت قبور نرسيده است. در پاسخ وهابيان و ابن تيميه بايد گفت كه اولاً: درخصوص زيارت قبور از پيامبر احاديث فراواني رسيده كه دال بر جواز زيارت است. ثانياً: خود پيامبر اين عمل را انجام مي داده اند و شيعه هم اين عمل را به عنوان اين كه (شعائر الله) است انجام مي دهد.

زيارت قبور مشتمل بر آثار دنيوي و اُخروي فراواني است. و آثار دنيوي در دو قسمت آثار فردي و اجتماعي مورد بحث قرار گرفته است.

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :