دوشنبه - 2018 آوريل 23 - 8 شعبان 1439 - 3 ارديبهشت 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 194719
تاریخ انتشار : 11 شهریور 1395 13:30
تعداد مشاهدات : 151

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه حضرت معصومه (س)

عصمت انبیاء از دیدگاه فریقین با رویکردی بر مسأله سهوالنبی(صلی الله علیه و آله و سلّم)

مسأله ی عصمت انبیاء از جمله مهم ترین مباحث مطرح شده در کتب کلامی شیعه و اهل سنت است. در این تحقیق کلیاتی درباره بحث عصمت انبیاء و ضرورت و مراتب عصمت ایشان و نمونه هایی از مصادیق سهو که درباره شان در طول تاریخ بیان شده است ،مطرح شد و در انتها روایات سهوالنبی و بررسی اجمالی آن ها و دیدگاه علمای شیعه و اهل سنت درباره این روایات آورده شده است.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه حضرت معصومه (سلام الله علیها) تهران

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

عصمت انبیاء از دیدگاه فرقین با رویکردی بر مساله سهوالنبی (صلی الله علیه و آله و سلم)

 

1395

 

فاطمه غفوری

 

عذرا خلیلی

 

عزت السادات میرخانی

 

عصمت انبیاء، سهوالنبی، اهل سنت، شیعه

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

مسأله ی عصمت انبیاء از جمله مهم ترین مباحث مطرح شده در کتب کلامی شیعه و اهل سنت است. این دو فرقه تقریباً درهمه درجات عصمت انبیاء با اختلاف نظرهایی جزئی متفق القول هستند به جز مرتبه عصمت از سهو نسیان؛ به این صورت که اهل سنت سر زدن سهو و نسیان و حتی بعضی از خطاهارا از پیامبران پذیرفته اند و در کتب ایشان نیز داستان ها و روایاتی که به (سهوالنبی) معروف است،  مبنی بر این عقیده وجود دارد؛ در مورد شیعه ی امامیه اگرچه در برخی کتب روایی ایشان در رابطه با سهو پیامبر اکرم احادیثی نقل شده است ولی با دلایلی هم چون وجود روایات معارض یا این روایات، آن ها را رد کرده اند ولی تعداد محدودی از علمای شیعه مانند شیخ صدوق، این روایات  پذیرفته اندو نظریه اسهاءالنبی را مطرح کرده اند. در این تحقیق کلیاتی درباره بحث عصمت انبیاء و ضرورت و مراتب عصمت ایشان و نمونه هایی از مصادیق سهو که درباره شان در طول تاریخ بیان شده است ،مطرح شد و در انتها روایات سهوالنبی و بررسی اجمالی آن ها و دیدگاه علمای شیعه و اهل سنت درباره این روایات آورده شده است. در انتها باید گفت اعتقاد به سرزدن اموری مانند سهو و نسیان از پیامبر امت اسلامی ، به نوعی خطاها و اشتباهات خلفای سه گانه را نیز می تواند توجیه کند اما ساحت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بزرگ تر از آن است که گَرد سهو و نسیان بر آن بنشیند.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :