سه شنبه - 2017 سپتامبر 26 - 6 محرم 1439 - 4 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 193558
تاریخ انتشار : 29 دی 1387 11:10
تعداد مشاهدات : 171

تحقیق پایانی -مدرسه علمیه نورالزهرا(س)

زندگی اخلاقی و سیاسی امام رضا (ع) و برخورد حکومت در برابر ایشان

عنوان این پژوهش زندگی اخلاقی و سیاسی امام رضا (ع) و برخورد حکومت در برابر ایشان می باشد.پيام مقام معظم رهبري حضرت آیت الله سيدعلي خامنه اي حفظه الله که توجیه کننده ضرورت این پژوهش است. «زندگي ائمه علیه السلام به درستي شناخته نشده و ارج و منزلت و جهادهاي مرارت بار آنان حتي براي شيعيانشان پوشيده مانده است و عليرغم هزاران كتاب كوچك و بزرگ و قديم و جديد درباره ي زندگي ائمه علیه السلام، امروز همچنان غباري از ابهام و اجمال ، بخش عظيمي از زندگي اين بزرگواران را فراگرفته و حيات برجسته ي سياسي چهره هاي خاندان نبوّت كه دو قرن و نيم از حساسترين دوران تاريخ اسلام را دربر مي گيرد ، با غرض ورزي و كج فهمي بسياري از نويسندگان و پژوهندگان روبرو شده است . اين است كه ما از يك زندگينامه ي مدّون و مضبوط در مورد زندگي پرحادثه ي آن پيشوايان تهيدستيم » . با توجه به نتايج به دست آمده از اين پژوهش زندگاني امام هشتم (ع) كه قريب بيست سال از دوره ي تعيين كننده ي تاريخ اسلام را دربر گرفته است ، از جمله ي برجسته ترين بخش هاي آن است كه بجاست در مورد آن تأمل و تحقيق شود و مهمترين چيزي كه در مورد زندگي ائمه (ع) به آن به طور شايسته و درخور نگريسته نشده مبارزات سياسي ايشان است . و اما نتایج این پژوهش هنگامي كه حضرت موسي بن جعفر (ع) پس از سالها حبس در زندانهاي هاروني مسموم و شهيد شد ، در قلمرو عباسي اختناقي كامل حكمفرما بود . در آن فضايي كه به قول يكي از شاگردان امام رضا (ع) از شمشير هارون خون مي چكيد ، بزرگترين هنر امام هشتم ما در آن عصر آن بود كه درخت تشيع را از گزند حوادث ، به سلامت بدارد ، و از پراكندگي ياران و پيروانش مانع شود و با شيوه هاي تقيه آميز جان خود را كه محور و روح جمعيت شيعيان بود ، حفظ كند و در دوران مقتدرترين خلفاي ، امامت خود را ادامه دهد . و هنگامي كه مأمون از جنگ با امين فراغت یافت در سال صدو نود و هشت ، يكي از اولين تدابير اول حل مشكل مبارزات علويان و تشيع بود ، او به اين منظور تجربه ي همه ي خلفاي قبل از خود را پيش چشم داشت و مي ديد كه قدرت هارون حتي با اسير كردن امام براي مدت طولاني و مسموم كردن ايشان با زهر هم نتوانست كاري از پيش ببرد . مأمون كه مانند خلفاي پيشين ، چنين اقتداري هم نداشت و سلطنت عباسي را در تهديد مشكلات زيادي مي ديد ، انديشيد كه به خطر نهضت علويان جدي تر رسيدگي كند . چرا كه فاصله ي پانزده سال بعد از شهادت امام هفتم (ع) ، تا آن روز و به ويژه فرصت پنج ساله ي جنگ هاي داخلي به تشيع آمادگي بيشتري براي برافراشتن حكومت علوي داده بود . مأمون با زيركي خود اين خطر را حس كرده بود و به خاطر همين ماجراي دعوت از امام هشتم (ع) و پيشنهاد ولايتعهدي با ايشان و بالاخره جريان شهادت ايشان پيش آمد . امام (ع) در معرض يك جنگ سياسي پنهاني قرار گرفته بود . مأمون با زيركي و با برنامه ريزي سعي داشت به هدفي كه از سال چهلم هجري و هنگام شهادت امام علي (ع) هيچكدام از خلفاي اموي و عباسي با وجود تلاش زياد نتوانسته بودند به آن دست يابند ، برسد . و آن هدف ريشه كن كردن درخت تشيع بود ولي امام هشتم (ع) با تدبير قوي تر ، يعني تدبير الهي ، بر مأمون مكّار فائق آمد و سال 201 هجري ، يعني سال ولايتعهدي امام هشتم (ع) از پربركت ترين سالهاي تاريخ تشيع شد و نفس تازه اي در مبارزات علويان دميده شد كه مخالفان از حسادت به ايشان به تكاپو افتادند و نهايتاً با نقشه ي مأمون حيله گر ، امام (ع) كه به خاطر مصلحت انديشي ولايتعهدي را آن هم ضمن افزودن شروطي پذيرفت ، به شهادت رسيدند . انشاءالله به اميد اين كه ما با الگو قرار دادن اين نمونه ي شايسته بتوانيم به مقام خوبي كه رضايت خداوند از ما و رضايت ما از قضا و تقدير الهي است ، برسيم .

مدرسه علمیه نور الزهرا (س)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

زندگی اخلاقی و سیاسی امام رضا (ع) و برخورد حکومت در برابر ایشان

 

 

1387

رقیه جاهدی   

خدیجه بوترابی

شهربانو محلاتی

اخلاق فردي ،اخلاق سياسي

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

عنوان این پژوهش زندگی اخلاقی و سیاسی امام رضا (ع) و برخورد حکومت در برابر ایشان می باشد.پيام مقام معظم رهبري حضرت آیت الله سيدعلي خامنه اي حفظه الله که توجیه کننده ضرورت این پژوهش است.

«زندگي ائمه علیه السلام به درستي شناخته نشده و ارج و منزلت و جهادهاي مرارت بار آنان حتي براي شيعيانشان پوشيده مانده است و عليرغم هزاران كتاب كوچك و بزرگ و قديم و جديد درباره ي زندگي ائمه علیه السلام، امروز همچنان غباري از ابهام و اجمال ، بخش عظيمي از زندگي اين بزرگواران را فراگرفته و حيات برجسته ي سياسي چهره هاي خاندان نبوّت كه دو قرن و نيم از حساسترين دوران تاريخ اسلام را دربر مي گيرد ، با غرض ورزي و كج فهمي بسياري از نويسندگان و پژوهندگان روبرو شده است . اين است كه ما از يك زندگينامه ي مدّون و مضبوط در مورد زندگي پرحادثه ي آن پيشوايان تهيدستيم » . با توجه به نتايج به دست آمده از اين پژوهش زندگاني امام هشتم (ع) كه قريب بيست سال از دوره ي تعيين كننده ي تاريخ اسلام را دربر گرفته است ، از جمله ي برجسته ترين بخش هاي آن است كه بجاست در مورد آن تأمل و تحقيق شود و مهمترين چيزي كه در مورد زندگي ائمه (ع) به آن به طور شايسته و درخور نگريسته نشده مبارزات سياسي ايشان است . و اما نتایج این پژوهش هنگامي كه حضرت موسي بن جعفر (ع) پس از سالها حبس در زندانهاي هاروني مسموم و شهيد شد ، در قلمرو عباسي اختناقي كامل حكمفرما بود . در آن فضايي كه به قول يكي از شاگردان امام رضا (ع) از شمشير هارون خون مي چكيد ، بزرگترين هنر امام هشتم ما در آن عصر آن بود كه درخت تشيع را از گزند حوادث ، به سلامت بدارد ، و از پراكندگي ياران و پيروانش مانع شود و با شيوه هاي تقيه آميز جان خود را كه محور و روح جمعيت شيعيان بود ، حفظ كند و در دوران مقتدرترين خلفاي ، امامت خود را ادامه دهد . و هنگامي كه مأمون از جنگ با امين فراغت یافت در سال صدو نود و هشت ، يكي از اولين تدابير اول حل مشكل مبارزات علويان و تشيع بود ، او به اين منظور تجربه ي همه ي خلفاي قبل از خود را پيش چشم داشت و مي ديد كه قدرت هارون حتي با اسير كردن امام براي مدت طولاني و مسموم كردن ايشان با زهر هم نتوانست كاري از پيش ببرد . مأمون كه مانند خلفاي پيشين ، چنين اقتداري هم نداشت و سلطنت عباسي را در تهديد مشكلات زيادي مي ديد ، انديشيد كه به خطر نهضت علويان جدي تر رسيدگي كند . چرا كه فاصله ي پانزده سال بعد از شهادت امام هفتم (ع) ، تا آن روز و به ويژه فرصت پنج ساله ي جنگ هاي داخلي به تشيع آمادگي بيشتري براي برافراشتن حكومت علوي داده بود . مأمون با زيركي خود اين خطر را حس كرده بود و به خاطر همين ماجراي دعوت از امام هشتم (ع) و پيشنهاد ولايتعهدي با ايشان و بالاخره جريان شهادت ايشان پيش آمد .

امام (ع) در معرض يك جنگ سياسي پنهاني قرار گرفته بود . مأمون با زيركي و با برنامه ريزي سعي داشت به هدفي كه از سال چهلم هجري و هنگام شهادت امام علي (ع) هيچكدام از خلفاي اموي و عباسي با وجود تلاش زياد نتوانسته بودند به آن دست يابند ، برسد . و آن هدف ريشه كن كردن درخت تشيع بود ولي امام هشتم (ع) با تدبير قوي تر ، يعني تدبير الهي ، بر مأمون مكّار فائق آمد و سال 201 هجري ، يعني سال ولايتعهدي امام هشتم (ع) از پربركت ترين سالهاي تاريخ تشيع شد و نفس تازه اي در مبارزات علويان دميده شد كه مخالفان از حسادت به ايشان به تكاپو افتادند و نهايتاً با نقشه ي مأمون حيله گر ، امام (ع) كه به خاطر مصلحت انديشي ولايتعهدي را آن هم ضمن افزودن شروطي پذيرفت ، به شهادت رسيدند . انشاءالله به اميد اين كه ما با الگو قرار دادن اين نمونه ي شايسته بتوانيم به مقام خوبي كه رضايت خداوند از ما و رضايت ما از قضا و تقدير الهي است ، برسيم .


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :