شنبه - 2017 نوامبر 25 - 7 ربيع الاول 1439 - 4 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 193544
تاریخ انتشار : 27 شهریور 1389 8:26
تعداد مشاهدات : 248

تحقيق پاياني _مدرسه علميه الزهرا(س)واوان

جایگاه علم از دیدگاه اسلام

از دیدگاه اسلام ، علم از جایگاه والایی برخوردار است . چرا که نعمت علم نخستین و محبوب ترین مخلوق خدا و گرانمایه ترین نعمتی است که خداوند متعال به بشر ارزانی داشته است . انسان به وسیله علم و دانایی ، مسیر سعادت و کمال را با روشنایی و بینش می پیماید ، بنابراین این نعمت با ارزش الهی باید مورد توجه قرار گیرد و به ارزش و فضیلت آن اشاره شود تا انسان ها به وسیله آن راه سعادت را بپیمایند و با برنامه ها و روش های اولیای الهی و پیروان حقیقی و راستین آنها آشنا شوند . زیرا آنها الگوهای مناسبی برای رشد و کمال انسان ها هستند .

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا(س)واوان

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

جایگاه علم از دیدگاه اسلام

 1389

مریم خیری خلیل

 

 

سركار خانم محمدي

 

 

 

علم، اسلام ،الله ،رسول ،امام ، انسان

 

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

موضوع مورد بحث ، علم از دیدگاه اسلام می باشد که با استفاده از آیات و روایات و تفاسیر مختلف و منابع کتبی معتبر از کتابخانه ها به نقد و بررسی این مسئله مهم پرداخته ایم .

علم واژه ای عربی است که به معنای دانش ، آگاهی ، یقین و درک حقیقت چیزی آمده است و نوری روحانی است که به وسیله آن می توان چیز هایی را درک نمود و نیرویی است که انسان را از جهل و لغزش در اندیشه و عمل باز می دارد و هم چنین سبب تشخیص خیر و شر و حق و باطل می شود .

از دیدگاه اسلام ، علم از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است . زیرا نخستین مخلوق و گرانبهاترین نعمتی است که به نوع بشر ارزانی داشته شده است و خداوند متعال در آیات و روایات به اهمیت و فضیلت فراگیری علم، اشاره فراوانی کرده است و این همه نشان از اهمیت و فضیلت جایگاه علم در اسلام می باشد .

با اشاره دانشمندان مسلمان در طول تاریخ اسلام ، درباره جایگاه علم در اسلام ، علم آموزان با ارزش و فضیلت علم آشنا شدند و برتری عالمان و دانشمندان دینی بر سایر موجودات عالم را دریافتند و با شناخت منابع مهم علم (قرآن و ائمه معصومین علیهم السلام ) ، نقش دین در کمال علم را درک کردند . هم چنین آنها با بهره گیری از شرایط فراگیری علم ، با آفات علم مبارزه کردند و در پرتو رهنمودهای مکتب تعالی بخش و نجات بخش اسلام به آثار حقیقی علم که باعث رشد آنها در زمینه اجتماعی ، عقلی و معنوی می شود ، نایل آمدند .

در ضمن متن اشاره شد که علم آموزی اگر در راستای اهداف الهی باشد ، انسان را به سعادت دنیا و آخرت می رساند ، در این بیان به دو دسته از علوم (اصیل و آلی) اشاره شده و گفتیم باید به دسته علوم اصیل پرداخته شود .

علوم آلی (مهندسی ، پزشکی ، زیست ، فیزیک ، شیمی و .....) در واقع مقدمه ای برای علوم اصیل هستند و این علوم در صورتی ارزش می یابند که در خدمت علوم اصیل فراگرفته شود .

در بین علوم اصیل ، مهم ترین علوم ، شناخت نفس است که شناخت نفس ، سبب شناخت خدای متعال می شود . برای شناخت نفس ، لازم است تا راه به دست آوردن آن که علم حضوری است بهتر شناخته شود و برای شناخت علوم مفید از بین علوم آلی ، مناسب است تا با علم حصولی بیشتر آشنا شویم .

در راستای شناخت خدای متعال ، با علم نامحدود و لایتناهی او آشنا شده و به این نکته پی می بریم که علم الهی در مرتبه اکمل قرار دارد و علم پیامبران و ائمه معصومین (علیهم السلام) از علم الهی نشأت می گیرد و علم آنها به چشمه لایزال الهی متصل می باشد .

انسان های عادی پایین ترین مرتبه علم را دارا هستند ، بنابراین آنها با توجه به علم نامحدودی که از آن برخوردار هستند از درک و شناخت راه سعادت زندگی مادی و از همه مهم تر حیات اخروی خود عاجز هستند . پس آنها باید خود را از علم سرشار و رهنمودهای نجات بخش اولیای الهی که همان اوامر و نواهی الهی است ، بهره مند سازند تا در مسیر علم آموزی و دانش دچار انحراف نشوند و با تداوم در این مسیر روشنی بخش ، به هدف و کمال انسانی خود نایل آیند .

                          


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :