شنبه - 2017 نوامبر 25 - 7 ربيع الاول 1439 - 4 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 193498
تاریخ انتشار : 18 شهریور 1390 13:41
تعداد مشاهدات : 161

تحقیقات پایانی - حوزه علمیه باقرالعلوم علیه السلام

نقش خانواده در تربیت دینی کودکان 1 تا 7 سال

. پژوهش حاضر مشتمل بر پنج فصل می باشد که فصل اول آن با عنوان کلیات ، عناوین نه گانه طرح را مورد بررسی قرار می دهد و در فصل دوم با عنوان خانواده ، به تعریف ، اهمیت وضرورت خانواده ، انواع خانواده و راهکارهای رسیدن به خانواده متعادل می پردازد و در فصل سوم به تعریف رشد ، اصول ، ویژگی ها و جنبه های رشد مانند رشد جسمی ، عاطفی ، ذهنی ، اجتماعی و ... پرداخته ورشد از تولد تا هفت سالگی را مورد بررسی قرار می دهد.در فصل چهارم با عنوان تربیت دینی به اهمیت تربیت دینی و تربیت در دوره سیادت که همان یک تا هفت سالگی است می پردازد و همچنین به عوامل موثر در تربیت دینی که به لحاظ اهمیت و میزان تاثیرگذاری از درجات متفاوتی برخوردا هستند و شامل وراثت ، محیط و دوستان و معاشران هستند پرداخته و از ابزارهایی چون داستان ، تقلید ، تلقین ، تشویق و تنبیه جهت تربیتی استفاده شده است . در فصل پنجم با عنوان نقش خانواده در تربیت دینی کودکان ، به نقش و اثر والدین ، خواهر و برادر در تربیت دینی کودک و زمینه سازی برای تربیت فرزندان و ابعاد تربیت دینی که شامل بعد شناختی ، عاطفی و رفتاری است ، پرداخته شده است .

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) شهرستان قدس

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

استاد راهنما

استاد داور

واژگان کلیدی

نقش خانواده در تربیت دینی کودکان 1 تا 7 سال

1390

عفت خواجوی

حمیده عسگری

محمد حسن برهانی فر

تربیت ، تربیت دینی ، دین ، سیادت ، کودکی ، رشد ، خانواده ، کودکی اول .

چکیده

از آنجا که خانواده موثرترین نهاد اجتماعی در شکل دهی و رشد ساختار فکری ، روحی و اخلاقی فرزندان است ، والدین به عنوان مهم ترین رکن خانواده با اتخاذ درست عوامل موثر در تربیت دینی ، نقش مهمی در تقویت بعد معنوی و مذهبی فرزند که به طور فطری در نهاد او به ودیعه گذاشته شده و نیز هدایت او به سمت کمال حقیقی را دارا می باشند . تربیت دینی فرایندی است دو سویه میان مربی و متربی که ضمن آن مربی با بهره گیری از مجموعه عقاید ، قوانین و مقررات دینی تلاش می کند تا شرایطی را فراهم آورد که متربی آزادانه در جهت رشد و کمال خود به سوی هدف مطلوب پیش رود . پژوهش حاضر مشتمل بر پنج فصل می باشد که فصل اول آن با عنوان کلیات ، عناوین نه گانه طرح را مورد بررسی قرار می دهد و در فصل دوم با عنوان خانواده ، به تعریف ، اهمیت وضرورت خانواده ، انواع خانواده و راهکارهای رسیدن به خانواده متعادل می پردازد و در فصل سوم به تعریف رشد ، اصول ، ویژگی ها و جنبه های رشد مانند رشد جسمی ، عاطفی ، ذهنی ، اجتماعی و ... پرداخته ورشد از تولد تا هفت سالگی را مورد بررسی قرار می دهد.در فصل چهارم با عنوان تربیت دینی به اهمیت تربیت دینی و تربیت در دوره سیادت که همان یک تا هفت سالگی است می پردازد و همچنین به عوامل موثر در تربیت دینی که به لحاظ اهمیت و میزان تاثیرگذاری از درجات متفاوتی برخوردا هستند و شامل وراثت ، محیط و دوستان و معاشران هستند پرداخته و از ابزارهایی چون داستان ، تقلید ، تلقین ، تشویق و تنبیه جهت تربیتی استفاده شده است . در فصل پنجم با عنوان نقش خانواده در تربیت دینی کودکان ، به نقش و اثر والدین ، خواهر و برادر در تربیت دینی کودک و زمینه سازی برای تربیت فرزندان و ابعاد تربیت دینی که شامل بعد شناختی ، عاطفی و رفتاری است ، پرداخته شده است . در میان شیوه های تربیتی برخی از عوامل تربیتی به گونه ای هستند که در اکثر شرایط اثر گذارند . این عوامل همان اصولی تربیتی هستند که منظور از اصل در این موضوع به دست آوردن قواعد کلی است که در تربیت دینی باید از آن بهره گرفت و حرکت تصاعدی تربیتی بدون آن امکان ندارد . برای مثال می توان به اصل تدریج ، احترام و محبت اشاره کرد و از نکاتی که در انتقال مفاهیم دینی کمک کننده است ، بهره جست . در نتیجه رعایت اصول تربیتی به شکل درست و نیز به کارگیری صحیح شیوه های لازم در موقعیت های زمانی و مکانی خاص از سوی والدین لازمه ی تربیت دینی و زمینه ساز پرورش معنویات در فرزندان است .


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :