سه شنبه - 2017 سپتامبر 26 - 6 محرم 1439 - 4 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 193497
تاریخ انتشار : 11 آذر 1390 13:38
تعداد مشاهدات : 161

تحقیق پایانی مدرسه علمیه کوثریه

بررسی فقهی تنظيم خانواده

در زندگی کنونی واژه تنظیم خانواده که در محدوده وسیع تر، همان کنترل جمعیت است زمانی به کار برده می شود که بخواهند جمعیت را کم و محدود کنند. با این تعبیر برخی گفته اند این واژه با روح اسلام در تناقض است. زیرا اسلام سفارش به ازدیاد فرزند دارد. ولی با کمی بررسی در این زمینه آشکار می شود که واژه تنظیم خانواده به معنای کاهش صرف نیست، بلکه این اصطلاح عام است، و با توجه به شرایط، هم شامل کاهش و هم افزایش جمعیت می شود.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه کوثریه

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بررسی فقهی تنظيم خانواده

 

 

 

 1390

 

بهاره آقایی 

 

 خانم عذرا خلیلی

 

 آقای زندیه

 

خانواده، تنظیم خانواده، کنترل جمعیت، توزیع جمعیت، رشد جمعیت، عزل، تکثیر نسل

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

در زندگی کنونی واژه تنظیم خانواده که در محدوده وسیع تر، همان کنترل جمعیت است زمانی به کار برده می شود که بخواهند جمعیت را کم و محدود کنند. با این تعبیر برخی گفته اند این واژه با روح اسلام در تناقض است. زیرا اسلام سفارش به ازدیاد فرزند دارد. ولی با کمی بررسی در این زمینه آشکار می شود که واژه تنظیم خانواده به معنای کاهش صرف نیست، بلکه این اصطلاح عام است، و با توجه به شرایط، هم شامل کاهش و هم افزایش جمعیت می شود.

موافقان ازدیاد جمعیت بر این باورند که اسلام سفارش به فرزندآوری دارد و در احادیث بسیاری عزل را که همان پیش گیری از بارداری محسوب می شود، ناپسند شمرده و به انجام آن مگر با شرایطی خاص اکراه ورزیده است. همچنین به کلام الهی استناد نموده اند که انسان را از جلوگیری از فرزنددار شدن به جهت فقر بر حذر داشته است و حرمت سقط نیز گویای این مساله است که خداوند خالق، فضل و کرمش را در هستی بخشیدن به مخلوق خویش اکمل کرده است ، پس بر انسان موحد است، که بدون هیچ گونه واهمه ای از فقر و تنگ دستی و تمام شدن منابع طبیعی دنیا، اقدام به فرزندآوری و زادآوری کند. مخالفان ازدیاد جمعیت عقیده دارند اگر چه اسلام سفارش به فرزنددار شدن نموده است، ولی آن را واجب نکرده و مستحب دانسته است. همانگونه که عزل را حرام نکرده است. و استناد به روایاتی نموده اند که کمی عائله را موجب راحتی می داند. و از طرف دیگر منابع مادی جهان را پایان پذیر تلقی می کند.در تعديل اين دو نظريه مي توان گفت تا جایی که فرزنددار شدن مانع حرکت و رشد معنوی و عامل عقب ماندن در امور معنوی نشود و همچنین به جهت ضعف مالی خانواده عقب ماندگی علمی وفرهنگی در پی نداشته باشد، بهتر است که مسلمانان اقدام به زادآوری بیشتری کنند، زیرا امروزه در جهان مساله کنترل جمعیت وتنظیم خانواده بیشتراز هردلیل دیگری سیاسی است و دشمنان سعی در کاهش هر چه بیشتر مسلمانان دارند و از طرفی جمعیت زیاد مسلمانان نشانه قدرت و شکست ناپذیری آنهاست. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :