سه شنبه - 2017 سپتامبر 26 - 6 محرم 1439 - 4 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 193496
تاریخ انتشار : 23 شهریور 1386 13:37
تعداد مشاهدات : 184

تحقیقات پایانی - حوزه علمیه باقرالعلوم علیه السلام

روح از دیدگاه اسلام و ادیان

در این تحقیق به طور مفصل با روش کتابخانه ای به عناوینی همچون: روح از دیدگاه ادیان مختلف ، ارتباط روح و تناسخ ، ارتباط روح با رویا و خواب ، روح از دیدگاه علمی ، شناخت ارواح و حقیقت مرگ روح پرداخته می شود.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) شهرستان قدس

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

استاد راهنما

استاد داور

واژگان کلیدی

روح از دیدگاه اسلام و ادیان

1386

اکرم حسن آبادی

افسانه نادری

محمد سلطان محمدی

روح ، نفس ، تناسخ .

چکیده

روح از نظر لغت در اصل به معنی نفس و دویدن است. بعضی تصریح کرده اند روح و ریح (باد) هر دو از یک معنی مشتق شده است و اگر روح انسان که گوهر هر مستقل مجردی است به این نام نامیده شده به خاطر آن است که از نظر متحرک و حیات آفرینی و ناپیدا بودن همچون نفس و باد است . روح از دیر زمان مورد بحث ملل مختلف بوده است . در تعالیم زرتشت به بهشت و دوزخ که جایگاه که جایگاه و ماوای ابدی انسان است توجه خاصی شده است . بهترین دلیل برای این ادعا اعتقاد زرتشت و پیروان او به وجود روح و بالاخص بقای آن پس از مرگ انسان است . حکمای اسلامی در پیدایش روح گفته اند روح سابقه قبلی ندارد و یک موجودی نیست که قبلا وجود داشته ، یعنی روح در همین جا موجود می شود ولی در ادامه گفته اند باقی می ماند . پس از آمیزش مرد با زن نطفه ای از انسان در رحم زن تشکیل می شود و این نطفه در داخل جنین با ارتزاق ازخون مادر و تحت کنترل بدن او در سیر رشد قرار می گیرد و در حدود بیست روز از زمان باروری که کبد در جنین آماده شده و بکار افتاد روح شهوت یا اشتهاء در کبد جنین می روید و این اولین روح یا نیرویی است از جانب خداوند به انسان یا حیوان که تمام سوخت و ساز بدن یا سیر رشد و تناوری از جمله اخذ از خون مادر و رساندن غذا و اکسیژن به تمامی اجزای بدن و دفع فضولات از طریق رحم مادر را تحت کنترل خود می گیرد و ضربان قلب بچه در جنین بوسیله این روح گیاهی یا نباتی بکار می افتد و پس از 120 روز طی مراحل رشد کالبد در جنین از جانب خداوند روح حیوانی (قابل ارتقاء و تبدیل به روح انسانی) بر قلب جنین دمیده می شود و این دومین روح است که روح زندگی و حرکت نام دارد و روح حیوانی را بخاطر متصاعده از قلب به تمام جوارح نیز گفته اند در این حال جنین علاوه از روح نباتی که نیرو و یا اشتهاء و توان بلع و هضم و جذب و دفع یا تامین سوخت و ساز و تناوری است دارای روح حیوانی یا نیروی حیات و حرکت گردیده و از این لحظه جنبش بچه در شکم مادر محسوس است . پس معلوم شد که روح نیروی محرکه ی جسم است و نیز فیضی ربانی و نفخه ای غیبی می باشد که به امر خداوند به کالبد انسان عطاء می شود و در اثر آن حیات یعنی جنبش و اراده و ادراک و تناوری در وجود انسان ایجاد می شود و اصل و جان انسان است چنانکه یک اتومبیل بدون موتور برق جسم مرده ای بیش نیست و هیچگونه کارایی ندارد جسم انسان نیز بدون جان همین حالت را داراست و هیچ نوع تحرک و خاصیتی نمی تواند داشته باشد . در قرآن شریف کلمه روح و کلمه نفس در مواردی چند بکار رفته و به معنای متعددی آمده است یکی از معانی این ده کلمه همان روحی است که با نفخه ربوبی در بدن آدمی دمیده شده و معیار انسانیت است و پس از آن که بدن می میرد روح همچنان زنده می ماند و مسیر حیات را می پیماید . با توجه به اهمیت و پیچیدگی مفهوم روح ضروریست تا به تفصیل به آن پرداخته شود که در این تحقیق به طور مفصل با روش کتابخانه ای به عناوینی همچون:  روح از دیدگاه ادیان مختلف ، ارتباط روح و تناسخ ، ارتباط روح با رویا و خواب ، روح از دیدگاه علمی ، شناخت ارواح و حقیقت مرگ روح پرداخته می شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :