پنج شنبه - 2017 نوامبر 23 - 5 ربيع الاول 1439 - 2 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 193474
تاریخ انتشار : 10 شهریور 1386 13:47
تعداد مشاهدات : 165

تحقیق پایانی -مدرسه علمیه نورالزهرا(س)

فلسفه حجاب و حدود و ثغورآن

حجاب در طول تاریخ فراز و نشیبهایی را طی کرده است ولی وجود حجاب در بین زنان قبل از اسلام قابل انکار نیست زیرا قبل از اسلام زنان در نیز انبیای بزرگ الهی برای حاکمیت عدالت و دعوت مردم به تقوی و پاکدامنی مبعوث گردیدند و از سوی دیگر انسان فطرتا عفت را که از ارزشهای انسانی می باشد را دوست دارند هر چند ارتکاب گناه از بروز این خصیصه فطری مانع می گردد. با وجود اینکه حفظ پوشش از امور فطری انسانها می باشد ولی باز هم مشاهذه می شود که بسیاری از زنان گرایش به بی حجابی و عدم رعایت پوشش اسلامی دارند در این تحقیق سعی گردیده که برخی از عوامل گرایش به بی حجابی مورد بررسی قرار گرفته و راههای جلوگیری ازآن نیز بیان گردد. برای بررسی و تحلیل این مطلب ابتدا مختصری در مورد تاریخچه حجاب و حدود پوشش از نظراسلام و فلسفه ی حجاب بحث شده و سپس به بیان برخی مفاسد و ضررهای بد حجابی از دیدگاه روایات عقل و اجماع پرداخته شده است و در ادامه بحث به بیان حدود و ثغورحجاب از نظر فقهای امامیه پرداخته که بر این اساس......فقهای متقدم و متاخر نیز براساس ادله نقلی از کتاب و سنت من جمله ایاتی از سوره مبارکه نور و احزاب و همچنین روایات معصومان علیهم السلام و نیز ادله عقلی حجاب را از ضروریات دین دانسته و منکر حجاب را مرتد کافر و بر اساس حدیث مشهور‍‍((النساء عی و عوره)) از رسول اکرم (ص) که مورد استناد قا طبه مسلمین می باشد هر جزء از بدن زن را که متعلق شهوت مرد قرار گیرد عورت محسوب نموده اند . بر این اساس در فتاوای فقها آمده است بر زنان واجب است تمام بدن خود را به استثنای وجه وکفین از نامحرم بپوشاند مشروط بر انکه وجه و کفین انها زینت نداشته باشد و کسی به قصد ریبه به وجه و کفین انها نگاه نکند.لذا در صورت عدم حصول دو شرط مذکور پوشش وجه و کفین نیز واجب می با شد و حتی برخی ارباب فتوی مطلقا یابنا بر احتیاط پوشش وجه وکفبن را واجب شمرده اند . لیکن برخی از متقدمین و متاخرین با تکیه برنظریه تفسیری ابن عباس که از استثنای ((الا ما ظهر منها )) در آیه 31 سوره ی مبارکه ی نور ارائه نموده است و با استناد به برخی ازروایات معصومان علیهم السلام اجماع و سیره پوشش را محدود به وجه و کفین دانسته و برخی از فقها و اندیشمندان معاصر نیز با ایشان هم رای می باشند از جمله شهید مطهری پوشش وجه وکفین را مرز محبوسیت و عدم محبوسیت زن تلقی نموده و با تمسک به قاعده ((عسروحرج)) کشف وجه وکفین را از نوع مباح اقتضایی بر شمرده است . مقاله حاضر ضمن تشریح آرای فقهای متقدم و متاخر در کیفیت و محدود پوشش و مداقه ادله فقهی مورد استناد ایشان و بیان ابهامات موجود بر لزوم تشخیص تقدم بین دفع مفسده و جلب مصلحت تکیه نموده و نظریه غالب را در این زمینه مطرح می نماید

مدرسه علمیه نور الزهرا (س)  

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

فلسفه حجاب و حدود و ثغورآن

 

 

1386

زهره عبادی بروجردی

عذارا خلیلی

شهربانو محلاتی

 

حجاب/ستر/عوره/خمار/جلباب/زینت

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

حجاب در طول تاریخ فراز و نشیبهایی را طی کرده است ولی وجود حجاب در بین زنان قبل از اسلام قابل انکار نیست زیرا قبل از اسلام  زنان در نیز انبیای بزرگ الهی برای حاکمیت عدالت و دعوت مردم به تقوی و پاکدامنی مبعوث گردیدند و از سوی دیگر انسان فطرتا عفت را که از ارزشهای انسانی می باشد را دوست دارند هر چند ارتکاب گناه از بروز این خصیصه فطری مانع می گردد.

با وجود اینکه حفظ پوشش از امور فطری انسانها می باشد ولی باز هم مشاهذه می شود که بسیاری از زنان گرایش به بی حجابی و عدم رعایت پوشش اسلامی دارند در این تحقیق سعی گردیده که برخی از عوامل گرایش به بی حجابی مورد بررسی قرار گرفته و راههای جلوگیری ازآن نیز بیان گردد.

برای بررسی و تحلیل این مطلب ابتدا مختصری در مورد تاریخچه حجاب و حدود پوشش از نظراسلام و فلسفه ی حجاب بحث شده و سپس به بیان برخی مفاسد و ضررهای بد حجابی از دیدگاه روایات عقل و اجماع پرداخته شده است و در ادامه بحث به بیان حدود و ثغورحجاب از نظر فقهای امامیه پرداخته که بر این اساس......فقهای متقدم و متاخر نیز براساس ادله نقلی از کتاب و سنت من جمله ایاتی از سوره مبارکه نور و احزاب و همچنین روایات معصومان علیهم السلام و نیز ادله عقلی حجاب را از ضروریات دین دانسته و منکر حجاب را مرتد کافر و بر اساس حدیث مشهور‍‍((النساء عی و عوره)) از رسول اکرم (ص) که مورد استناد قا طبه مسلمین می باشد هر جزء از بدن زن را که متعلق شهوت مرد قرار گیرد عورت محسوب نموده اند . بر این اساس در فتاوای فقها آمده است بر زنان واجب است تمام بدن خود را به استثنای وجه وکفین از نامحرم بپوشاند مشروط بر انکه وجه و کفین انها زینت نداشته باشد و کسی به قصد ریبه به وجه و کفین انها نگاه نکند.لذا در صورت عدم حصول دو شرط مذکور پوشش وجه و کفین نیز واجب می با شد و حتی  برخی ارباب فتوی مطلقا یابنا بر احتیاط پوشش وجه وکفبن را واجب شمرده اند . لیکن برخی از متقدمین و متاخرین با تکیه برنظریه تفسیری ابن عباس که از استثنای ((الا ما ظهر منها )) در آیه 31 سوره ی مبارکه ی نور ارائه نموده است و با استناد به برخی ازروایات معصومان علیهم السلام اجماع و سیره پوشش را محدود به وجه و کفین دانسته و برخی از فقها و اندیشمندان معاصر نیز با ایشان هم رای می باشند از جمله شهید مطهری پوشش وجه وکفین  را مرز محبوسیت و عدم محبوسیت زن تلقی نموده و با تمسک به قاعده ((عسروحرج)) کشف وجه وکفین را از نوع  مباح اقتضایی بر شمرده است . مقاله حاضر ضمن تشریح آرای فقهای متقدم و متاخر در کیفیت و محدود پوشش و مداقه ادله فقهی مورد استناد ایشان و بیان ابهامات موجود بر لزوم تشخیص تقدم بین دفع مفسده و جلب مصلحت تکیه نموده و نظریه غالب را در این زمینه مطرح می نماید


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :