سه شنبه - 2017 سپتامبر 26 - 6 محرم 1439 - 4 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 193441
تاریخ انتشار : 27 شهریور 1395 20:12
تعداد مشاهدات : 198

تحقيق پاياني_مدرسه علميه الزهرا(س)واوان

ابعاد تربیتی قیام عاشورا در قرآن و روایات

موضوع قیام عاشورا از دیرباز در گفتار و نوشتار بزرگان موجود و مورد کنکاش بوده است. سخن و پیام مشترک همه بزرگان حاکی از آن است که امام حسین علیه السلام در کربلا مکتبی را بنیان نهاد که انسان ها را به سوی درست زیستن و نجات فرا می خواند؛ اما با همه بهره مندی های حماسی، مبارزاتی و معنوی که از این واقعه عظیم صورت گرفته است، به نظر می رسد که غنای محتوایی این نهضت خدایی بیش از آن است که تاکنون مطرح بوده است. بدیهی است، علی رغم پژوهش های بسیاری که پیرامون واقعه عاشورا صورت گرفته است، اما، پژوهشی که مستقیماً به مسئله « ابعاد تربیتی » واقعه عاشورا و تطبیق آن با « آیات و روایات » بپردازد، یافت نشده و صرفا به کلیت موضوع اشاره نموده اند و برتری نوشتار حاضر نسبت به پژوهش های هم ردیف خود، پرهیز از کلی نگری و سعی در جامع نگری پیرامون بعد تربیتی قیام عاشورا می باشد. مهم ترین هدف قیام عاشورا، به کمال رساندن و تربیت و تزکیه انسان است؛ بنابراین، با توجه به اینکه مکتب سرخ اباعبدالله و قیام حیات بخش عاشورا، یکی از بهترین الگوها برای تبیین « ابعاد تربیتی»، « اصل ها و روش ها » است که همواره چراغ راه گمشدگان و کشتی نجات دور افتادگان از ساحل است و دست حیرت زدگان را می گیرد و نجات می دهد و نوشتار حاضر نیز به مقوله تربیت، ابعاد و روش های آن در واقعه عاشورا و تطبیق آن با آیات و روایات پرداخته؛ چنانکه برای غنای مطالب از بهترین و غنی ترین منابع شیعی و اسلامی نظیر « مقتل ابی مخنف در قرن دوم »، «کامل الزیارات ابن قولویه در قرن چهارم »، « امالی شیخ صـدوق در قرن چهارم »، « ارشاد شیخ مفیـد در قرن چهارم»، « لهوف سید بن طاووس در قرن ششم »، « بحارالانوار علامه مجلسی در قرن یازدهم »، « نفس المهموم شیخ عباس قمی در قرن سیزدهم »، « منتهی الآمـال شیـخ عباس قمی در قرن سیزدهم »، « خصائص الحسینیه علامه شوشتـری در قرن سیزدهم »، « مقتل مقرّم در قرن چهاردهم »، و... استفاده و سایر منابع آن نیز با توجه به ارزشمندی علمی و استنادی انتخاب شده اند.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا(س)واوان

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی



ابعاد تربیتی قیام عاشورا در قرآن و روایات


 

1395

 

 ليلا فيضي

 

 سركار خانم انجيدني

 

جناب آقاي محفوظي 

 


تربیت، امام حسین علیه السلام، عاشورا، کربلا، قرآن ، اصول تربیت ،روش های تربیت.

 

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

وجود آیات متعدد در قرآن، احادیث و روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام پیرامون تربیت، حاکی از اهمیّت بالای این مسئله و مبیّن ارتباط آن با سعادت دنیوی و اخروی می باشد. تربیـت که در واقـع واژه ای عربی و در لغت به معنـای پروردن، پروراندن، پرورش دادن، ادب و اخلاق به کسی یاد دادن است؛ دارای ابعــاد و روش های مختـلفی اسـت که مهمتـرین لازمــه تأثیــرگـذاری آن اجـرای عمـلی می باشـد. تربیت دارای ابعاد مختلفی چون فردی، خانوادگی و اجتماعی است که خود اینها نیز دارای بعدهای اخلاقی، سیاسی، عرفانی، عبادی، اقتصادی و عاطفی هستند. همچنین تربیت دارای چهار اصل اساسی انتباه، تعقل و تفکر، عزّت بخشی و حرّیت است که لازمه اجرای این اصول، بهره گیری از روش هایی چون موعظه و نصیحت، محبت، عبرت و الگو سازی می باشد که همه این موارد در قیام عاشورا که از مهمترین وقایع مکتب شیعیان به شمار می رود، توسط امام حسین علیه السلام و خاندان ایشان در عمل به نمایش گذاشته شده و پژوهش حاضر که به روش کتابخانه ای، مبتنی بر توصیف صورت گرفته نیز به بررسی «ابعاد تربیتی قیام عاشـورا در قرآن و روایات » می پردازد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :