سه شنبه - 2017 سپتامبر 26 - 6 محرم 1439 - 4 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 193439
تاریخ انتشار : 20 شهریور 1395 19:44
تعداد مشاهدات : 162

تحقیق پایانی مدرسه علمیه کوثر ورامین

بررسی و تبیین عشق در حکمت متعالیه

از دیدگاه ملاصدرا عشق ، حقیقت واحدی است که در تمام اشیاء سریان دارد . وی محبت را در آیات قرآن به عشق تفسیر کرد و معنی آن را در ابتهاج به امر موافق می داند . حقیقت عشق در خداوند است و اطلاق آن در مخلوقات مجازی است . عشق ممکنات به قبول تجلی خداوند و نیز حکایت کردن آن ها از ذات الهی بستگی دارد به کثرت و قلت حجاب در آن ها یا قُرب و بُعد آن ها نسبت به خداوند . آدمی می تواند با ایمان و عمل صالح ، حجاب را از قلبش مرتفع کند و دارای وجودی قوی تر گردد و به طبع آن مورد محبت بیشتری از طرف خداوند واقع شود . ملاصدرا سریان عشق را در موجودات به سبب وجود آن ها می داند ، بنابراین عشق با تمام ویژگی هایش با وجود مرتبط است و خصوصیات وجود مانند اصالت ، وحدت ، وساطت و صرافت در عشق نیز جاری است. ملاصدرا همچنین با تأثیرپذیری از عارفان، علم را مساوق با وجود دانسته و نطق و شعور را در تمام موجودات اثبات می کند ، به باور وی علم و شعور موجودات،دارای خصوصیاتی مانند تجرد ، اتحاد و فعلیت است ، که موجب عشق و لذت آن ها می شود . در آدمی نیز علم و معرفت است که سبب عشق او به معشوق حقیقی می شود . در مرتبه ای که انسان به وجود عقلی می رسد ، عشق اوسبب علمی می شود که اسرار ملکوت را بر او آشکار کند و او به علم کشفی و یقینی دست می یابد . به باور ملاصدرا همچنان که وجود و علم خداوند در بالاترین مرتبه است ، عشق او به ذاتش ، و تبع آن به کائنات ، برترین مراتب عشق است . خداوند مخلوقات را از آن جهت که آثار او هستند دوست دارند و موجودات نیز به خداوند چون اصل وجودشان است عشق می ورزند . کل اشیاء از نفوس و از صور جملگی از عشق حق برخاستی

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی



بررسی و تبیین عشق در حکمت متعالیه
1395
مونا صالح زاده
زینب نادی
فا طمه فلاح تفتی
عشق ، سریان، محبت ، زیبارویان

 


چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده


ضرورت این تحقیق نشان دادن سریان عشق در عالم و تاثیر نفوذ این عشق در کلیه ماسوی-الله است عشقی که سابقه ای بس طولانی در امتداد تفکر و تامل بشری دارد و همواره در طول تاریخ بشری وجهه همت  اندیشمندان بوده است.

در این تحقیق سعی شده است عشق به طور کلی از دیدگاه فلاسفه و عرفا بالاخص ملاصدرا بیان شود و در ابتدا به مفهوم شناسی عشق پرداخته ایم و در لنتها  نظرات را  مورد بررسی قرار داده ایم و در انتها می توان به این نتیجه رسید که به عقیده اهل الله  عشق حقیقی ازلی و عبدی است و از صفات خداست. و به همین جهت عامل پیوند جهان هستی با خداست و بر طبق مبانی فلسفی ، همه موجودات به حکم عشق فطری در جریان و حرکت اند و اساس جهان آفرینش بر عشق نهاده شده است از مهم ترین آثار عشق، توانبخشی و خلاقیت زایی در عاشق است که چون آتش سراپای وجود او را فرا میگیرد و وی را از نقص و کدورت و کثرت بینی و خودخواهی پاک می نمایید.

در این پژوهش سعی شده که مجموع آرا و اندیشه های فیلسوفان جهان اسلام در خصوص عشق به روش توصیفی-نظری مورد تبین قرار گرفته و در ساختار منطقی تنظیم شده است.  




 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :